سومین نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهر های کشور

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از مهمترین اهداف برپایی نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند را تبادل اطلاعات، تعیین خط و مشی مدیریتی در بهره گیری از روش های نوین و پیگیری اصلاحیه های مورد نیاز در قانون مدیریت پسماند، عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، سومین نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور از صبح امروز پنج شنبه، به میزبانی کرج و همزمان با هفته جهانی محیط زیست، آغاز شده و در حال برگزاری است. 
 
احمد خیری با اشاره به اینکه هوشمندسازی و یکپارچه سازی فرایند مدیریت پسماندها بخشی از چشم اندازها و اهداف آتی در این حوزه است، اضافه کرد: برای این منظور در جریان نشست، عملکرد و دستاورد بخش های موفق در زمینه پسماند مورد بررسی و کاوش قرار می گیرد. 
 
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بازنگری فرمول محاسبه و مکانیزم دریافت بهای خدمات پسماند در بخش های مختلف و نیز بررسی محدوده قانونی عملکرد سازمان های مدیریت پسماند را از جمله بخش های نشست اعلام کرد و افزود: کاهش میزان پسماند تولیدی، کاهش حداکثری پسماندهای دفنی، پردازش و بازیافت حداکثری پسماندهای شهری به علاوه جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و تولید انرژی از دیگر اهداف برگزاری این نشست به شمار می آید. 
 
این مسئول به ضرورت استفاده از دانش و توان فنی افراد صاحب توان و ایده به منظور کاهش آسیب های ناشی از تولید زباله اشاره کرد و گفت:  با توجه به این رویکرد بهره گیری از ظرفیت استارت آب ها و شرکت های دانش بنیان را مد نظر قرار داده ایم. 
 
وی با بیان اینکه آشنایی با تعدادی از مخترعین و صاحب نظران در زمینه تولیدات مرتبط با مدیریت پسماند را در حاشیه این نشست قرار داده ایم، اضافه کرد: شهرداری کرج به دلیل برخورداری از حجم بالای زباله تولیدی در مقایسه با استانداردهای جهانی، تلاش های گسترده ای را به منظور بهره گیری از این استعدادها و ظرفیت های علمی و تخصصی مد نظر قرار داده است. 
 
خیری در بخش دیگری از گفته های خود به تعدادی از برنامه ها و پروژه های مهم سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اشاره کرد و ادامه داد: توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست، احداث و بهره برداری از تاسیسات تصفیه شیرابه، استحصال گاز مرکز دفن، احداث و بهره برداری از تسهیلات بازیابی مواد «ام آر اف» و همچنین بهره گیری از سامانه هوشمند مدیریت و نظارت بر ناوگان حمل پسماندهای عمرانی و ساختمانی، ایجاد مرکز نوآوری، طراحی و احداث پارک بازیافتی در کنار تکمیل لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماندهای شهری بخشی از مهمترین این برنامه هاست. 
 
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای تحقق اهداف و برنامه های ذکر شده را بیش از ۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همچنین در نظر داریم با احداث یک شهرک بازیافت برای فرهنگسازی در این زمینه اقداماتی جدی به انجام رسانیم. 
 
سرپرست سازمان شرایط فعلی مدیریت پسماند در کرج را نیز به اختصار توضیح داد و گفت: هم اکنون سرانه تولید پسماند در شهر کرج ۶۵۰ گرم به ازای هر نفر در روز است. 
 
وی، بیان کرد: روزانه ۸۰۰ تن پسماند از مناطق ۱۰ گانه شهرداری کرج جمع آوری و به دو ایستگاه انتقال شهرداری کرج منتقل می شود. 
 
به گفته این مسئول، در حال حاضر کارخانه کمپوست با ظرفیت ۳۵۰ تن زباله فعال است. همچنین ۱۵۰۰ تن پسماند استان در مرکز حلقه دره مدیریت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =