عطاران

مردی و زنی را تصور کنید که موهای سپیدشان محصول روزگار است اما جسم و روح ورزیده و امیدوارشان، بر اوج یک قله، نه، بلکه بر اوج قله‌های بسیار ایستاده و با قدرت خودنمایی کرده است.

پایگاه خبری کرج امروز - عادله سادات ارشادی مقدم، تا به حال به قله‌ای صعود نکردم اما خیال می کنم روی یکی از قله‌های کوه بودن، چه احساسی دارد. شاید آن بالا وقتی زمین و دغدغه‌هایش را بسیار کوچکتر و بی معناتر از این پایین ببینیم، وقتی جریان رشته‌های اتصال‌مان به تعلقات مادی به شدت سست شده باشد، احساس یکی بودن بیشتری با خدا داشته باشیم؛ شاید حس رسیدن به آسمان برایمان قابل دسترس‌تر باشد. نمی دانم دقیقا چه احساسی دارد اما می دانم وقتی با یک بدن خسته اما روح شاداب و سرافراز، بر فراز قله یک کوه قرار می‌گیریم، به خودمان خواهیم بالید. نه برای اینکه راهی سخت را طی کرده‌ایم، بلکه به این دلیل که اشرف مخلوقاتیم و سرافرازیم نزد خدایی که به انسان توان رسیدن تا بی نهایت را داده است...

حال بیایید مردی و زنی را ببینیم که موهای سپیدشان محصول روزگار است اما جسم و روح ورزیده و امیدوارشان، بر اوج یک قله، نه، بلکه بر اوج قله‌های بسیار ایستاده و با قدرت خودنمایی کرده است. به طور قطع آنجا، نه تنها احساس افتخار خواهیم کرد بلکه به اراده و انگیزه آنان هم غبطه خواهیم خورد. بهروز عطاران و همسرش، از جمله این زوج ها هستند.

عطاران، که بازنشسته شهرداری کرج است، متولد سال ۱۳۳۲ شهرستان میاندوآب در آذربایجان غربی است. او می گوید ورزش کشتی را از سال ۴۷ آغاز کرده و توانسته مقام قهرمانی کشور را در دهه پنجاه به خود اختصاص دهد.

عطاران، مربی درجه یک کشتی کشور، داور ممتاز ملی ایران، عضو هیات رئیسه کشتی استان البرز و همچنین مسئول ورزش بازنشستگان شهرداری کرج است که از سال ۵۴ در این دستگاه خدمت کرده.

این کوهنوردِ با سابقه، در گفت و گو با ما، به صعودهای دو نفره خود و همسرش؛ فرح واقفی، به قله های ایران اشاره کرد و گفت: من و همسرم در کنار هم کوهنوردی می کنیم و تمامی قله های ایران را با هم فتح کرده ایم.

وی، از کوهنوردی های امسال شان نیز تعریف کرد و ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون به ۱۴ قله شناسنامه دار ایران صعود کردیم که سهند، سبلان، خلنو، توچال، کلک چال، کلن بستان، کهارناز، اورین و کرکس بخشی از آنها بوده اند.

لذت کوهپیمایی های دو نفره

این کوهنورد ساکن کرج که از همراهی همسرش در همه صعودها به عنوان یک اتفاق خوب و مثبت یاد می کند، سال ۵۷ را سال خوشی برای زندگی اش می داند، سالی که در آن با هم ازدواج کرده و همزمان ورزش های دو نفره را آغاز کرده اند. عطاران، معتقد است کوه پیمایی دو نفره، انگیزه و انرژی مضاعفی به آنها داده و حضور دخترانشان که یکی دارای مدرک دکترا و دیگری کارشناسی ارشد است، باعث شده زندگی و ورزش در خانواده آنها نهادینه شود.

سر و کار داشتن روزانه ۵ تا ۷ ساعت با ورزش عادت روزمره عطاران است. می گوید: بزرگترین انگیزه ام اثبات این ادعاست که می شود هیچ کس از دارو استفاده نکند و درگیر بیمارستان و درمان نشود، به شرطی که ورزش کند و البته تغذیه مناسبی داشته باشد.

وی، که سال هاست بر مبنای گروه خونی اش می خورد و می آشامد، این نوع رژیم را ضامن سلامت جسم و جانش دانست و تاکید کرد: متاسفانه مردم اطلاعات تغذیه ای مناسبی ندارند و بسیاری از رژیم های غذایی شان نادرست است. من سال هاست بسیاری از مواد غذایی که با بدنم هم خوانی ندارند را از سیستم تغذیه ام حذف کرده ام و این کار باعث شده در کنار انجام ورزش، بدن سالمی داشته باشم.

آتش نشان بودم

مسئول سال های نه چندان دور آتش نشانی مهرشهر در ایستگاه های ۴ و ۵ و مسئول تربیت بدنی آتش نشانی، حضور در عملیات متعدد اطفای حریق، امداد و نجات و کوهستان را به عنوان خاطرات خوب دوران کارش ذکر کرد.

وی، گفت: علاقمندان برای استخدام در آتش نشانی، باید ۵ آیتم ورزشی را امتحان بدهند که این آیتم ها مهارت و توان آنها را برای حضور در صحنه های حوادث و رخدادها به نمایش می گذارد. مبدع این آیتم ها که امروز به عنوان الگوی استخدام کشوری آتش نشانی شناخته شده، من بوده ام.

آرزوی صعود به ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر 

این ورزشکار اهل آذربایجان، به بیان یکی از آرزوهایش پرداخت و گفت: خیال دارم اگر از سوی شهرداری کرج حمایت شوم در کنار همسرم به ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر دنیا، از پاکستان تا نپال، بدون اکسیژن صعود کنم.

عطاران تاکید کرد: کسی تا به حال با سن بالای ۶۰ سال چنین کاری نکرده و اگر من و همسرم موفق به این کار شویم نام شهرداری کرج و ایران در کتاب گینس ثبت خواهد شد.

وی افزود: ما این کار را ظرف مدت ۶ ماه انجام خواهیم داد.

از او درباره استعدادهای ورزشی در شهر و ادارات پرسیدم که پاسخ داد: بنده به مدت ۵ سال مدیریت سالن قلمستان را به عهده داشتم و در آن زمان تیمی را تدارک دیده و برای مسابقات به ترکیه بردم. استعدادها و ظرفیت های بسیار خوبی در شهر هست اما متاسفانه کسی برای این موضوع وقت و اهمیت چندانی قائل نیست. تشکیلات اداری باید روی ورزش کارکنان سرمایه گذاری کند تا سلامت پرسنل و شادابی آنان برای کار، فعالیت و زندگی روزانه شان تامین شود.

او، در پایان از تلاش های شهرداری کرج برای نهادینه کردن ورزش یاد و بیان کرد: به رغم همه کمبودها شهرداری این روزها گام‌های بسیار خوبی در حوزه ورزش برداشته که احداث سالن‌های ورزشی و استخدام کارشناسان ورزش بخشی از آنهاست. این اقدامات تاثیر مطلوبی روی روحیه و عملکرد کارکنان دارد و به طور قطع نتایج آن را در بلندمدت مشاهده خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =