محمدرضا احمدی نژاد در گفت وگو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به اینکه در سالهای اخیر طرح هوشمندسازی تقاطع های در بسیاری از کلان شهرها و حتی شهرهای کوچکِ دنیا اجرا شده است، اظهار کرد: در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روشهای سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نیست چرا که اختصاص زمانهای ثابت به محورهای مختلف در تمامی طول ساعات شبانه روز و بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف مانند حرکتهای صبحگاهی و عصرگاهی باعث بالا رفتن زمان سفر، افزایش مصرف سوخت و میزان آلایندههای منتشر شده در هوا و در بحث کلان موجب به هدر رفتن منابع مادی بسیار و هزاران ساعت از وقت همشهریان میشود.
این مسئول با بیان اینکه در عصر تکنولوژی و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به محورها بر اساس حجم ترافیک عبوری در هر لحظه و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستمهای هوشمند کنترل مرکزی چراغهای راهنمایی تقاطعات انجام میپذیرد، گفت: تقاطعها مهمترین گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهری بوده که حل معضلات و گرههای ترافیکی آنها با رویکردی مسنجم و یکپارچه؛ گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر به شمار میرود.
وی با بیان اینکه هوشمند سازی دو تقاطع مهم و استراتژیک در شهر کرج "تقاطع هفت تیر و مصباح" در اولویت دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر کرج قرار گرفته است، افزود: این سامانه با محاسبه لحظهای حجم ترافیک عبوری، بهینهترین زمان را برای فازبندی مسیرها در نظر میگیرد.
احمدی نژاد ارتباط با دیگر محیطهای نرم افزاری و سخت افزاری ITS، مدیریت تمامی تقاطعات هوشمند موجود در شبکه بصورت متمرکز، کاهش تاخیر و توقف اعمالی بر خودروها در تقاطعات درون شهری، هماهنگی بین تقاطعات متوالی یک محور، کنترل اتوماتیک و بهینه سازی عملکرد چراغهای راهنمایی بر مبنای تغییرات لحظهای در تقاضا و ظرفیت تردد خودروها، کاهش زمان سفر، آلودگی هوا و مصرف سوخت همچنین جمع آوری کلیه اطلاعات و آمار ترافیکی در بازههای زمانی مشخص و ارائه بصورت فایلهای متنی و گرافیکی را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
ارسال نظر