پیمان بضاعتی پور

راه اندازی پویش مردمی با شعار یکسان "درخت دوستی بنشانیم" اقدام قابل‌ستایش و در انتقال فرهنگ درختکاری مؤثر است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، پیمان بضاعتی پور با اشاره به راه اندازی پویش "درخت دوستی بنشانیم" اظهار داشت: برپایی پویش مردمی با شعار واحد "درخت دوستی بنشانیم" در انتقال فرهنگ درختکاری و دوستی بیشتر شهروندان با طبیعت موثر است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حذف آب شرب از چرخه آبیاری فضای سبز شهر کرج، گفت: شهرداری کرج در سال ۹۶ اولین تصفیه خانه محلی فاضلاب خود را با ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز با روش بیولوژیکی IFAS احداث و به بهره برداری رسانده و دومین تصفیه خانه محلی فاضلاب شهرداری کرج نیز تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهند شد.

این مسئول با بیان اینکه قرارداد ساخت سومین تصفیه خانه نیز در حال انعقاد است ادامه داد: آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز شهر کرج از ۴ منبع آبی (چاه ها، قنوات، آب‌های سطحی و پساب فاضلاب) تامین می شود و در فضای سبز کرج ۴۳۳ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که برای  جبران حداقل آن به ۱۵ تصفیه خانه نیازمندیم.

رییس سازمان سیما، منظر شهرداری کرج با توضیح اینکه این سازمان در راستای حفاظت از منابع استان البرز نسبت به اجرای شبکه های انتقال آب خام به مقدار ۳۰۰ کیلومتر تحت فشار آبیاری قطره ای است که با هدف احداث راندمان آبیاری و جداسازی آب شرب از آب خام ۳۰۰هکتار اقدام کرده افزود: ۷۵۰ هکتار از این میزان  وابستگی به آب شرب شهری صورت گرفته است.

بضاعتی پور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش سرانه مصرف آب، تصریح کرد: از اواخر سال ۹۳ روند کاهشی کاشت چمن در عرصه های فضای سبز کرج آغاز شده و به تدریج با جایگزینی آن با کاشت گونه های مقاوم به کم آبی و درختان  بومی با توجه به شرایط محیطی و مقاوم به خشکی، که نیاز آبی کمتری دارند اجرایی شده است.

وی با اشاره به ایجاد کمربند فضای سبز و جنگلکاری پیرامونی شهر، ادامه داد: در گام اول  ۱۰۰۰ هکتار از اراضی درختکاری شده در محدود کمربند سبز تحویل داده شده به شهرداری زیر کشت درخت رفته و در خصوص تحویل مابقی عرصه ها نیازمند همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان هستیم.

بضاعتی پور شناسایی گونه‌هایی با نیاز آبی کم و متفاوت با بافت غالب موجود در شهر و البته سازگار با شرایط اقلیمی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در شهر کرج بیان کرد و افزود: این سازمان نسبت به تولید و تهیه گونه های مناسب با اقلیم شهر کرج اقدام و در معابر شهری از گونه های مقاوم (زیتون تلخ _ نارون پیوندی _ انواع  توت) و در کمربند سبز از گونه های سوزنی برگ  (کاج تهران و سرو نقره ای) و پهن برگان مقاوم به شرایط کم آبی نظیر (توت، گردو، سنجد، عناب، بادام، بنه و گلابی وحشی) استفاده کرده است.

این مسئول در بخشی دیگری با تشریح کنترل و بهره برداری صحیح از نزولات آسمانی و جلوگیری از ایجاد روان آب‌ها و مهار سیلاب های فصلی به ویژه در مسیل های منتهی به مرکز شهر از اجرای طرحهای آبخیز داری در شمال شهر کرج یاد کرد و خاطرنشان کرد: با هدف جلوگیری از جاری شدن سیل و روان آب ها در ارتفاعات وبه تبع آن در نقاط پایین دست، احداث بانکت و ایجاد آب بندهای گابیونی احداث حوضچه های ذخیره سازی و جوی زهکشی به منظور انتقال روان آب به داخل حوضچه و احیا آبراهه طبیعی در طول مسیل درحا ل انجام است که از ذخیره آن می توان برای آبیاری فضای سبز بهره برد.

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در پایان اظهار امیدواری کرد: در پویش سراسری درختکاری امسال که با شعار درخت دوستی بنشانیم با کمک سازمان های مردم نهاد و سایر ارگان ها  تلاش می کنیم سبزینگی بیشتری را برای شهر به ارمغان آوریم.

گفتنی است؛ جلسه هماهنگی پویش سراسری درختکاری با حضور روسای سازمان های سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کلانشهرهای کشور به میزبانی شهرداری کرج برگزار شد و موضوعات مرتبط با این پویش و نیز تبیین آئین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون هوای پاک از جمله تعیین شعار مناسب کشوری، تعیین ساز وکارهای اجرایی و تعیین شاخص های (انتخاب شهرداری برتر) مورد بحث قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =