11

بامداد یکشنبه گذشته و همزمان با شدت گرفتن بارش برف در کرج، میدان آزادگان این کلانشهر با چالشی جدی در حوزه ترافیک مواجه شد و آن گیر کردن و قفل شدن نزدیک به ۵۰ دستگاه خودرو در این محدوده بود. اتفاقی که باعث شد جرقه استفاده از زنجیر چرخ های پلاستیکی (ژله ای) برای اولین بار در ذهن مسئولان حوزه خدمات شهری شهرداری کرج زده شود.

عادله ارشادی مقدم - پایگاه خبری کرج امروز؛ در این روز، استفاده رانندگانی که در میدان گیر کرده بودند از زنجیر چرخ پلاستیکی باعث شد ترافیک بسیار سنگین حاصله، ظرف کمتر از یک ربع رفع و محدوده به سرعت برای تردد خودروهای نمک پاش و ادوات و تجهیزات خدمات شهری باز شود. این تجربه سبب شد شهرداری کرج اجرای این طرح را در مراحل بعدی بارش های زمستانی نیز در دستور کار قرار دهد.

با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش برودت هوا و بارش برف از بامداد پنجشنبه سوم بهمن ماه در استان، معاونت خدمات شهری کرج، برنامه ریزی برای مقابله با مشکلات احتمالی را آغاز کرده و این امر را با توزیع کیسه های ماسه و نمک در مناطق شمالی شهر که با برودت بیشتر و پستی بلندی های گسترده تری روبه رو هستند، انجام داده است. بر این اساس ۸۰ هزار کیسه ماسه و نمک درِ منازل توزیع شده تا شهروندان از آمادگی کاملی برای ورود به معابر برفی برخوردار باشند. همچنین با دستور شهردار، تعداد ۴۰۰ هزار کیسه دیگر خریداری شده تا در سایر مناطق شهری که با مشکلاتی در هنگام بارش برف روبه رو می شوند، توزیع شود.

گام بعدی معاونت خدمات شهری که این روزها، داغدار از دست دادن معاون فقید خود، محمدرضا زین العابدینی است و هم اکنون توسط جانشین مجموعه اداره می شود، توزیع زنجیر چرخ های پلاستیکی در معابری است که قفل شدن ماشین ها در برف، تردد را در آن دچار چالش جدی کرده است. در قالب این گام، نحوه نصب زنجیر چرخ ها به نیروهای پاکبان و خدمات شهری به طور کامل آموزش داده شده است تا به کمک رانندگان و خودروهایی که به مشکل برخورده اند، بشتابند و از این طریق ترافیک ایجاد شده به سرعت مرتفع شود.

آماده باش ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین، هفت دستگاه خودروی نمک پاش و یک دستگاه خودروی محلول پاش در آستانه بارش های احتمالی شهر کرج، از اقدامات اساسی مدیریت شهری و معاونت خدمات شهری است. این در شرایطی است که استفاده از خودروی محلول پاش برای نخستین بار در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفته و مقرر است این امر به صورت آزمایشی در این مرحله از بارش ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته سیدمحمدجواد حسینی، جانشین معاونت خدمات شهری شهرداری کرج، این خودرو به همراه محلول یخ زدا، سال های گذشته توسط شهرداری خریداری و در پارکینگ یکی از  مناطق دپو شده بود که امسال و در بارش های اخیر برای نخستین بار و بدون هیچ گونه تحمیل هزینه به شهرداری، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته مباحثی در خصوص ایجاد آلودگی زیست محیطی به واسطه استفاده از این محلول (کلرید منیزیم) در سطوح کارشناسی مطرح است که با توجه به استفاده از خودروی محلول پاش، حجم توزیع این محلول بسیار اندک بوده و در مقایسه با نمک پاشی، آسیب کمتری به محیط زیست و آسفالت وارد خواهد کرد.

وی، با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از محلول کلراید نیترات برای برف روبی استفاده می کنند، هزینه بسیار بالای محلول را عامل عدم استفاده از آن در شهرداری کرج ذکر کرد و ادامه داد: البته در برخی معابر اصلی و خاص، از ترکیب مذکور استفاده می شود اما برای این دستگاه تهیه حجم بسیار بالای محلول و بهره گیری از آن برای تمامی معابر به هیچ عنوان مقدور نیست.

آماده باش یک هزار نیروی پاکبان و خدمات شهری و یک هزار نیروی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، اقدام دیگر شهرداری کرج برای مواجهه با این رویداد فصلی است که طبق وعده شهردار، حضور آنها خارج از ساعت مقرر فعالیت، شامل تشویق و دریافت پاداش خواهد بود تا از این طریق بخشی از تلاش ها و فداکاری های این کارگران و زحمتکشان، جبران شده و به ارتقای انگیزه خدمت منجر شود.

به هر روی شهرداری کرج با تمام امکانات و تجهیزات خود مهیای ورود به روزهای سرد و برفی است. امید داریم شهروندان نیز در این روزها، وظایف و مسئولیت های شهروندی خویش را فراموش نکرده و در قبال بارش ها، از به همراه داشتن امکانات لازم و انجام اقدامات احتیاطی، غافل نمانند. همراه داشتن زنجیر چرخ، حذف ترددهای غیرضروری در معابر، استفاده از پوشش و لباس مناسب، تغذیه، کمک و هدایت کارتن خواب ها و کسانی که از جای امن و گرمی برخوردار نیستند به سمت گرمخانه ها و نقاط مناسب، مهربانی با حیوانات و غذا دادن به آنها، صبوری در موارد گرفتگی معابر و ترافیک، بررسی مکرر وسایل گرمایشی و چک کردن لوله های بخاری، تعادل در مصرف گاز و سایر انرژی ها بخشی از این مسئولیت های شهروندی است که ضروری است همه با هم و در کنار هم به اجرای آنها همت گمارده تا روزهای خوشی را پشت سر بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =