مرضیه حصاری

"مرضیه حصاری" به بانوی محیط زیست استان البرز معروف بود؛ بانویی که سال های سال و مادرانه در عرصه های مختلف زیست محیطی حضور داشت و با پایه گذاری یکی از بزرگ ترین سازمان های مردم نهاد در این حوزه، شاهراهی را در شهر ایجاد کرده بود که رهروان آن همه ی مردم این خاک بودند و هدف از آن حفظ محیط زیست برای تمامی آیندگان بود. وی روز گذشته در خاک کرج آرام گرفت.

نزدیک به دو سال پیش در پایگاه خبری کرج امروز گفت و گویی را با ایشان در حوزه فعالیت هایش صورت دادیم. برای اینکه یادی از این مادر مهربان طبیعت و محیط زیست کرده باشیم این گفت و گو را بازنشر داده ایم. روحش شاد و مسیرش پررهرو باد.

بسیاری از خبرنگاران البرزی، مسئولان و کارکنان ادارات استان البرز، طی سال های حضور خود در همه عرصه ها، همواره تصویر بانویی را مشاهده کرده اند که به رغم سن و سال نسبتا بالا، با نگاهی ژرف به حیات انسان ها، پیگیر مباحث محیط زیست بوده است. بانوی محیط زیست استان البرز با حضور در پایگاه خبری مدیریت شهری، بخشی از دغدغه های خود را مطرح کرد. وی در حضور کوتاه مدت خود در پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ، از فعالیت ۱۹ ساله انجمن حمایت زنان برای مبارزه با عوامل آلوده کننده محیط زیست گفت و اظهار داشت: با توجه به اینکه این انجمن ۱۸ شهر از استان های مختلف کشور را تحت پوشش قرار داده است، تعداد اعضای ثابت رقم بالایی است؛ چنان که اعضای شناور این انجمن از زمان تاسیس تاکنون به یک میلیون رسیده است.

حصاری، انجمن خود را تنها انجمن ثبت شده در وزارت کشور در حوزه محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: محور فعالیت های ما آموزش شهروندان برای زندگی بهتر در محیطی سالم تر است و مدرسان ما همواره نکات مهم زیست محیطی را به علاقمندان آموزش می دهند.

وی با بیان اینکه آلودگی محیط زیست در کنار آلودگی هوا یکی از بزرگترین دغدغه های انجمن است، گفت: شعار ما این است: "زمین یک بار مصرف نیست؛ باید آن را به آیندگان تحویل دهیم."

ساخت و ساز بی رویه از عوامل آلودگی محیط زیست است

این بانوی فعال اجتماعی که از بنیان گذاران جمعیت هلال احمر شهر کرج بوده است، ساخت و سازهای بی رویه که موجب هجوم غیرمنطقی مردم به این منطقه جغرافیایی شده را یکی از عوامل جدی آلودگی های زیست محیطی و هوا عنوان کرد و ادامه داد: همچنین از مسئولان خواسته ایم از فعالیت کارخانه های  آلوده در شهر جلوگیری کنند.

بانوی محیط زیست استان البرز از ارائه ۱۳ راهکار به شورای اسلامی شهر برای کاهش آلودگی هوا توسط انجمن خبر داد و اذعان داشت: در این نامه به موارد متعددی اشاره شده است که از این جمله ممانعت از خارج کردن خودرو توسط مغازه دارانی باشد که محل کارشان فاقد پارکینگ مناسب بوده و موجب ایجاد ترافیک می شوند.

"مرضیه حصاری" به عنوان بانوی محیط زیست استان البرز شناخته شده است

وی، برقراری طرح ترافیک را از پیشنهادات انجمن زنان برای مبارزه با آلودگی محیط زیست ذکر کرد و ادامه داد: پیگیری جدی و نامه نگاری های متعدد با مسئولان شهری، استانی و ملی برای تجدید حیات باغ سیب، از فعالیت هایی بود که توسط انجمن انجام شد.

تعطیلی پنج شنبه ها کاهنده بخشی از ترافیک شهری بود

از حصاری درباره تاثیر تعطیلی پنج شنبه ها بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا سوال شد که وی در پاسخ عنوان کرد: هر اقدامی که بتواند از شدت تردد ماشین ها و وسایل نقلیه در شهر بکاهد، مورد تایید انجمن ما و بالطبع مفید برای محیط زیست است. چنان که تعطیلی روزهای پنج شنبه با توجه به کاهشی که در حجم ترافیک ایجاد کرده بود و شهروندان کمتر از منازل خود خارج می شدند، تاثیر مطلوبی در وضعیت زیست محیطی داشت.

این بانوی فعال اجتماعی، از دیگر اقدامات انجمن را پاکسازی نمادین جاده چالوس به مناسبت های مختلف دانست و اضافه کرد: با ادارات ورزش و جوانان، محیط زیست و جمعیت هلال احمر در این خصوص همکاری داریم و نظر ما این است که جمعیت هلال احمر و محیط زیست باید ارتباط بسیار نزدیک و جدی تری با یکدیگر داشته باشند.

وی، سرفصل های آموزشی این انجمن را مباحث مرتبط با حوزه های آب، خاک، هوا، صوت و فضای سبز بیان کرد و بخصوص از مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج برای همکاری ویژه در اجرای امور انجمن قدردانی کرد.

همراهی سازمان پارک ها با بانوی محیط زیست

حصاری اذعان داشت: با مساعدت این سازمان، محلی در پارک خانواده برای برگزاری دوره های آموزشی انجمن به ما اختصاص داده شده که از این طریق در روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۸ سرفصل های مورد نیاز به اعضای انجمن آموزش داده می شود.

وی، از همه شهروندان علاقمند به محیط زیست دعوت کرد برای ثبت نام در این دوره ها به این محل مراجعه و با ارائه مدارک، به عضویت انجمن در آیند تا تنفس، این امر حیاتی را برای کودکان امروز و تمامی آیندگان راحت تر کنند.

بانوی محیط زیست استان البرز در پایان برغم اینکه حرف های زیادی برای گفتن داشت اما به جهت تعجیل برای شرکت در جلسه ای با موضوع محیط زیست، صحبت هایش را جمع بندی و خاطر نشان کرد: امید است دولت و بخش خصوصی دست در دست یکدیگر داده و در مسیری قدم بگذارند که منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان سرمایه های ارزشمند این مرز و بوم برای آیندگان حفظ شوند و بدون لطمه زدن به دیگران بتوانیم زندگی خرم و آرامی داشته باشیم.

***

گفتگو / عادله ارشادی مقدم

عکس / مرضیه جوانمرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =