ارش ارشد

در تمام شهرداری های کشور، فرآیند "ماهیت مالی" بر "ماهیت اقتصادی" ارجحیت دارد و در معیارهای سنجش، اخذ عوارض بدون توجه به درآمدهای پایدار، ملاک برتری شهرداری ها محسوب می شود. 

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، آرش ارشد اظهار داشت: در نگاه عموم جامعه، شهرداری دستگاهی خدماتی است که از طریق اخذ عوارض از شهروندان خدمات مناسبی به آنها ارائه می‌کند این در حالی است که شهرداری یک نهاد اجتماعی برآمده از مردم است که وظیفه دارد نیازهای آنان را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی،خدماتی، عمرانی و... احصاء کند.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها در اقصی نقاط ایران همچنان "ماهیت مالی" دارند یعنی طی فرآیند اخذ عوارض از شهروندان  به آنها خدمات لازم را ارائه می دهند در حالیکه در مقابل "ماهیت مالی" پدیده ای به نام "ماهیت اقتصادی" وجود دارد یعنی اینکه شهرداری‌ها خود تولید ثروت کرده و درآمد پایدار ایجاد کنند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرج ادامه داد: متاسفانه همچنان در تمام شهرداری های کشور، فرآیند "ماهیت مالی" بر "ماهیت اقتصادی" ارجحیت دارد و در معیارهای سنجش، اخذ عوارض بدون توجه به درآمدهای پایدار، ملاک برتری شهرداری ها محسوب می شود. 

ارشد عدم توجه به ماهیت اقتصادی را یک چالش بزرگ برای آینده شهرداری‌ها دانست و توضیح داد: در بحث تامین و ایجاد منابع مالی برای شهرداری ها اصل مهم، پایداری منابع درآمدی است یعنی  درآمدها علاوه بر قابلیت اتکاء و استمرار، تهدیدی برای توسعه پایدار شهری نباشند و این مهم تنها از راه توجه دقیق به "ماهیت اقتصادی" شهرداری ها امکان پذیر است.

به گفته این مسئول  با توجه به اینکه یافتن منابع درآمدی پایدار، مطمئن و بدون تبعات ناگوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار موثری در رضایت جامعه شهری و در نهایت مدیریت مطلوب شهرها دارد، اگر شهرداری‌ها نتوانند درآمد کافی و پایدار به دست آورند، با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد. 

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرج  گفت: در صورت عدم توجه به "ماهیت اقتصادی" شهرداری‌ها و عدم تحقق درآمدهای پایدار، مدیریت شهری به جای ترسیم افق بلندمدت یا میان مدت، تبدیل به مدیریتی روزمره خواهد شد و قدرت برنامه ریزی و آینده نگری خود را از دست خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =