مونوکسید

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی به البرز و افزایش برودت هوا، به شهروندان توصیه می‌شود از بخاری‌های استاندارد استفاده کنند تا شاهد کمترین حوادث مربوط با مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن باشیم.

عباس وحیدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز اظهار کرد: هر ساله با افزایش برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی، شاهد وقوع حوادثی از جمله مسمومیت برخی از شهروندان به واسطه استشمام گاز مونوکسید کربن هستیم.

وی از جمله عوامل بروز حوادث را عدم نصب دودکش استاندارد برای هر وسیله‌ی گاز سوز، باز نبودن مسیر دودکش یا نداشتن کلاهک H در بالای پشت بام و تهویه‌ نامناسب منزل عنوان کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج عنوان کرد: وسایل گازسوز برای سوختن، نیاز به هوا و اکسیژن کافی دارند؛ بنابراین، باید زیر در اصلی ساختمان و زیر در اتاق‌ها باز باشد تا تهویه‌ی هوا به راحتی انجام و تناسب سوختن گاز و اکسیژن برقرار شود.

وحیدی با تاکید بر خطرات استشمام گاز مونوکسید کربن اضافه کرد: این گاز، گازی است بی بو و بی رنگ و بسیار سمی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اصول نصب بخاری گازی گفت: برای نصب بخاری‌ها باید از لوله‌های استاندارد استفاده شود و به هیچ عنوان لوله‌های آکاردیونی مورد تأیید نیست و باید از لوله‌های گالوانیزه استفاده شود.

وی افزود: حداقل طول شلنگ گاز برای وسایل گرمایشی باید ۱.۵ متر و نباید خیلی بلند باشد و از بست‌های مخصوص استفاده و از بستن سیم روی لوله گاز پرهیز شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج لزوم توجه به شعله بخاری را مهم برشمرد و گفت: شعله بخاری باید آبی رنگ باشد و اگر غیر از این بود خطری وجود دارد که باید فوری بررسی شود. پس از روشن کردن وسایل گرمایشی باید نسبت به گرم بودن لوله بخاری اطمینان حاصل پیدا کرد. سرد بودن لوله نشانه خوب عمل نکردن دودکش است و باید در راستای رفع مشکل اقدام کرد.

به گفته وحیدی گاهی مشاهده می‌شود در اتاق‌های کوچک بخاری‌های بزرگ یا بالعکس در اتاق‌های بزرگ وسایل گرمایشی کوچک قرار داده می‌شود در حالی که باید نسبت به مساحت محیط بخاری مناسب تهیه شود.

وی در پایان توضیح داد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در خصوص بخاری‌های خود با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =