8

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از انجام عملیات سم‌پاشی زمستانه درختان کرج به منظور کنترل آفتات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، پیمان بضاعتی پور از آغاز عملیات سم‌پاشی درختان مناطق دهگانه شهر کرج خبر داد و گفت: همه‌ساله با مساعد شدن شرایط آب هوایی و با افزایش دمای هوا، آفاتی نظیر شته به درختان معابر شهر هجوم آورده  و باعث مزاحمت برای شهروندان می‌شوند.

وی با توضیح اینکه عملیات سم‌پاشی برای حفظ درختان سطح شهر در چند مرحله و در فصل‌های مختلف صورت می‌گیرد، گفت: معمولاً در فصل بهار شاهد افزایش جمعیت آفات خصوصاً شته و عسلک در عرصه‌های فضای سبز هستیم به‌گونه‌ای که شکایت بسیاری از شهروندان را در پی دارد.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج بابیان اینکه سم‌پاشی زمستانه همچون سنوات گذشته پیش از افزایش دمای هوا و از درختان پایش شده و آفت‌زده آغاز می‌شود، افزود: از ابتدای فصل سرما نیز اقداماتی برای تقویت درختان همچون اجرای عملیات آزادسازی طوقه و ایجاد آبخور مناسب برای درختان معابر دهگانه اجرایی شده است.

بضاعتی پور ادامه داد: شهر کرج با دارا بودن تعداد قابل‌توجهی از میزبانان ثانویه این شته‌ها نظیر گونه‌های کاج و غیره مستعد طغیان شته‌ها و آفات است و همچنین باید هم‌جواری این کلان‌شهر با پایتخت را نیز در نظر گرفت.

وی گفت: آغاز زودهنگام مبارزه با آفات در فصل زمستان منتج به بهبود شرایط فضای سبز در فصل بهار می‌شود و علاوه بر تقلیل جمعیت شته‌ها در فصل گرما، میزان سم‌پاشی‌های بعدی در فصل بهار را نیز کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج بابیان اینکه سم‌پاشی درختان با رعایت کامل اصول فنی و با استفاده از سموم استاندارد انجام می‌شود از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده درختان آلوده به آفات و نیازمند به سم‌پاشی، به سامانه ۱۰۰۰۱۱۴۷ پیامک ارسال کنند.

 

استفاده از سموم مخصوص و کم‌خطر برای مبارزه با آفات درختان

در همین زمینه مسئول واحد حفظ نباتات و کنترل آفات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج نیز با توضیحاتی در خصوص سم‌پاشی زمستانه درختان غیر مثمر، گفت: بهترین زمان برای کنترل شپشک ها، شته‌ها، کنه‌ها و تخم‌های بعضی از آفات در نیمه دوم بهمن‌ماه و پیش از شروع افزایش دما است.

حمیدرضا محمدعلیپور بابیان اینکه زمان مشخص و دقیقی را نمی‌توان برای طغیان شته‌ها مشخص کرد، افزود: به دلایل متعدد ازجمله تغییرات نامتعادل جوی، نوسانات تغییر دمای در طول شبانه‌روز، افزایش رطوبت مطلوب حشرات، مقاومت بعضی از حشرات نظیر شته به آفت‌کش‌ها و افزایش باران‌های بهاری، نمی‌توان زمان مشخصی را برای طغیان شته‌ها و آفات پیش‌بینی کرد.

وی با توضیح اینکه در مرحله نخست این طرح فقط درختان آفت‌زده و  پایش شده  مورد اقدام سم‌پاشی خواهند بود تصریح کرد: در حال حاضر برای از بین بردن حشرات مزاحم  از سموم استاندار با دُز پایین و همچنین روغن زمستانه (وُلک) استفاده می‌شود.

مسئول واحد حفظ نباتات و کنترل آفات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: جهت اجرای بهتر این طرح و انجام بهتر سم‌پاشی‌ها یک نفر کارشناس فضای سبز به‌صورت فعال به‌عنوان ناظر بر کیفیت عملیات سم‌پاشی و رفع عیوب احتمالی در کنار پیمانکار حضور دارد.

علیپور با اشاره به اینکه اولین گام این سازمان در کنترل آفات حفظ سلامت شهروندان است، گفت: واحد حفظ نباتات این سازمان در کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی از سموم استاندارد و ترکیبات بیولوژیکی که بیشترین تأثیر را در بین بردن آفات و همچنین کمترین آسیب را برای شهروندان و محیط‌زیست داشته باشد، استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =