بحران آب

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از اجرای طرح جامع آب خام و برنامه‌های سازگار با کم آبی در مناطق ۱۰گانه شهر خبر داد.

پیمان بضاعتی پور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، با اشاره به بحران کمبود آب، توجه به اهمیت دوگانه آب و فضای سبز را موثرترین موضوع در این خصوص دانست و افزود: بهترین راه مقابله با کم آبی و مدیریت صحیح منابع آب و حفظ و نگهداری فضای سبز، سازگاری با کم آبی است که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بهره گیری از تمام ظرفیت های فضای سبز شهری، تحقق این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در تشریح معضلات موجود در زمینه کمبود آب گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو دمای هوا در بهار ۱۴۰۰ حدود دو تا سه درجه بیشتر از میانگین بلند مدت کشور بوده است و پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در تابستان نیز کماکان بیشتر از میانگین بلند مدت باشد. بر این اساس دمای هوا در دامنه‌های جنوبی البرز طی تابستان حدود یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از نرمال پیش‌بینی شده است که این موضوع موجب کمبود بیشتر آب و تبخیر آن می شود.

بضاعتی پور ادامه داد: در این شرایط  ذخایر سدها در کشور نیز  وضعیت خوبی نداشته و در برخی از مناطق آب پشت سدها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کمتر شده است، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور نیز شرایط خوبی ندارند. با تمامی این‌ها نیاز است که مسئولان از تمامی روش‌های مدیریت منابع آبی در کشور استفاده کنند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به شرایط نامطلوب عنوان شده، گفت: در این وضعیت دستگاه‌های ذی‌ربط باید باتوجه به درنظر گرفتن این شرایط برای مصرف آب موجود برنامه‌ریزی کنند و ارزش قطره قطره آب را بدانند چراکه در حال‌ حاضر کمبود آب جدی است.

وی افزود: سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری  با توجه به اهمیت موضوع آب و ضرورت صرفه جویی در منابع آبی، ضمن تقویت ساختار امور اجرایی آب، پیشبرد طرح جامع آب خام و برنامه های سازگار با کم آبی در مناطق ۱۰ گانه شهر کرج را در اولویت برنامه های اجرایی قرار داده است.

بضاعتی با بیان اینکه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج مجموعه ای از فعالیت های ستادی و عملیاتی را در بخش کاهش سرانه مصرف آب در فضای سبز درون شهری و جنگلکاری های پیرامون شهر به انجام رسانده از برخی از این فعالیت ها یاد کرد و گفت: اجرای اقدامات موثر در خصوص اجرای شبکه یکپارچه خطوط انتقال آب خام مورد نیاز فضای سبز در سال های اخیر از جمله این فعالیت ها به شمار می رود به طوریکه تاکنون بیش از ۳۱۸ هزار متر خط لوله در شهر کرج و حاشیه پیرامونی اجرا شده است.

به گفته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از دیگر اقدامات این سازمان در این زمینه می توان به اجرای  ۱۷ هزار متر لوله گذاری لوله آب خام در حاشیه اتوبان، گلدشت، بلوار باهنر، بلوار پرستار، کمربندی مهرشهر و ... در سال ۹۹ اشاره کرد که این اقدام، منجر به تامین آب خام عرصه های فضای سبز و عدم استفاده از آب شرب جهت آبیاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =