• ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
  • کد خبر: 75497
عسگر نصیری

معاون و عمرانی شهرداری کرج با اشاره به اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح جمهوری درحال اجراست اظهار کرد: سوابق مطالعاتی و امکان سنجی این پروژه به سال 91 برمی گردد که به لحاظ ترافیکی در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بعنوان سند بالادست میدان جمهوری بصورت تقاطع غیر همسطح پیش بینی شده و در طرح تفضیلی نیز محل تقاطع بصورت زیرگذر شمالی جنوبی به تصویب رسیده است.

عسگر نصیری در گفت و گو با پایگاه خبری کرج امروز، گفت: با توجه به ترافیک سنگین در ساعات اوج در سال 98 در بودجه مصوب، اجرای تقاطع غیر همسطح جمهوری پیش بینی شده بطوریکه تمامی اسناد بالادست از جمله طرح جامع، طرح تفضیلی، مجوز شورای ترافیک، بودجه مصوب سال 98 و 99 توسط شورای اسلامی شهر کرج، جهت اجرای این پروژه تکمیل می باشد.

معاون فنی وعمرانی شهرداری کرج افزود: پس از مطالعات اولیه و ترافیکی در سال 98، جلسات راهبردی مکرر در شهرداری کرج با حضور شهردار، معاونین، متخصصین و تعدادی از اعضای شورای اسلامی برگزار شد که در آبان ماه سال 98 اجرای پروژه تقاطع مذکور در افق 1405 طی لایحه ای به شماره 99884 به شورای اسلامی شهر کرج تقدیم شد که این موضوع در سی و هشتمین جلسه کمیسیون عمران و ترافیک شورا مطرح و پس از بحث های مختلف کمیسیون موافقت کرد که اعتبار پروژه جابجا و بودجه آن برای احداث تقاطع غیر همسطح بلوارجمهوری - بلوار موذن صرف شود.

وی افزود: اما مصوبه کمیسیون عمران در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج مطرح  و با این جابجایی مخالفت و مقرر شد پروژه تقاطع غیرهمسطح جمهوری توسط شهرداری کرج اجرا شود.(مصوبه شماره 2731 مورخ 25/10/98) بر همین اساس پیرو مصوبه مذکور با تکمیل مطالعات اولیه و برگزاری جلسات مکرر مهندسی ارزش پروژه و پس از تکمیل طرح مفهومی پیشنهادی توسط مشاور کارفرما نسبت به تهیه اسناد مناقصه بصورت EPC اقدام شد.

معاون فنی وعمرانی شهرداری کرج اضافه کرد: طبق بودجه مصوب سال 99 شورای اسلامی شهر کرج و پس از اخذ موافقتنامه و تهیه اسناد مناقصه فرآیند قانونی انجام و پس از دو مرحله برگزاری مناقصه در کمیسیون عالی معاملات در اردیبهشت سال 99، قرارداد گروه طرح و ساخت در تیرماه سال 99 با مبلغ اولیه حدود 470 میلیارد ریال با پیش بینی تعدیل به لحاظ شرایط اقتصادی و افزایش روزانه قیمت مصالح به گروه طرح و ساخت ابلاغ شد.

نصیری همچنین عنوان کرد: در روشEPC براساس طرح اولیه و مفهومی، اسناد مناقصه تهیه و پس از انجام مراحل مناقصه، گروه طرح و ساخت مطالعات و طراحی پروژه را تکمیل نموده و پس از اخذ تائید مشاور کارفرما عملیات اجرایی را آغاز می کند.

 وی بیان کرد: جلسات مختلفی نیز پس از انتخاب گروه طرح و ساخت در شهرداری با حضور شهردار ، معاونین و دعوت از تمامی اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شده و در روند اجرای پروژه، مطالعات ترافیکی و تکمیلی طرح کامل شده که خروجی مطالعات به لحاظ ترافیکی طرح احداث زیرگذر شمالی جنوبی بوده که بعنوان گزینه برتر منطبق بر طرح تفضیلی شهر کرج بوده و با حفظ و سرپوشیده کردن میدان  و افزایش سطح آن برگزاری مناسبات ملی مذهبی و فرهنگی را نیز فراهم کرده است. نتیجه مطالعات گروه طرح و ساخت در جلسات راهبردی ارائه و طی مکاتبه ای جهت استحضار خدمت اعضای شورای اسلامی شهر نیز ارسال و در اوایل مهرماه پروژه وارد فاز اجرایی شده است.

معاون فنی و عمرانی افزود: پس از تجهیز کارگاه و انحراف ترافیک طبق نظریه شورای ترافیک و پلیس راهور، این پروژه اجرایی شده و تاکنون نیز حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با حفاری شمع ها با دو دستگاه حفار تعدای از شمع ها نیز بتن ریزی شده است.

نصیری در خصوص زمان اتمام پروژه گفت: برآورد اولیه برای اتمام پروژه حدود یکسال است اما برخی مخالفت های اجتماعی و زیست محیطی اجرای پروژه را با چالش مواجه کرده و راندومان پروژه را کاهش داده است که در صورت استمرار این شرایط و عدم تعیین تکلیف موضوع نمی توان زمان مشخصی را برای پایان این طرح اعلام کرد.

چرا تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری شمالی - جنوبی باشد:

نصیری با اشاره به اینکه 13 گزینه در مطالعات اولیه مطرح بوده که پس از یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورا، جلسات راهبردی با حضور عوامل پروژه دوباره در شهرداری ادامه داشته و متخصصین ترافیک و شهرسازی پیشنهادات مختلفی را ارائه کردند و با توجه به مطالعات ترافیکی مشاور اعلام کرد که خروجی مطالعات ترافیکی موید احداث زیرگذر شمالی جنوبی است و احداث زیرگذر شرقی - غربی در افق طرح گره ترافیکی تقاطع را حل نخواهد کرد لذا مشاور پروژه از نظر فنی مسوولیت آن را نیز بر عهده گرفته و اعلام کرد طراحی انجام گرفته توسط مشاور بصورت استاندارد می باشد.

وی همچنین افزود: بلوار جمهوری جزء محورهای شریانی شهر بوده و بخشی از اتصال شمال به جنوب شهر با بهره برداری از بزرگراه شمالی از این محور صورت می گیرد و این مسیر بخش زیادی از بار ترافیکی درون شهری را نیز انتقال می دهد که طبق نظر متخصصین ترافیکی اجرای این طرح را در سال های آتی مجاب می کند.

معاون فنی عمرانی شهرداری کرج ادامه داد: با بازگشایی بزرگراه شمالی و احداث تقاطع جمهوری، تقاطع جمهوری و موذن نیز بایستی اجرایی شود.

به خاطر دغدغه مردم، مطالعات زیست محیطی پروژه نیز انجام شد

معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسائل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: مدیریت شهری برای اجرای این پروژه از لحاظ قانونی الزامی به ارزیابی زیست محیطی پروژه ندارد ولی بخاطر دغدغه شهروندان از مشاور طرح خواسته شد تا مطالعات زیست محیطی را نیز انجام دهد که این گزارش در کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر ارائه شد و پس از جلسه اعضای کمیسیون محیط زیست با حضور شهردار از پروژه بازدید کردند.

تعلیق پروژه برای مدیریت شهری هزینه بردار است

نصیری همچنین ادامه داد که این موضوع در جلسات مختلف با حضور مسئولین شهری، اعضای شورا، شهردار و متخصصین امر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورا پیشنهاد دادند که پروژه 20 روز به حالت تعلیق در آید تا ضمن اخذ نقطه نظرات متخصصین امر و NGO ها، موضوع اجرا یا عدم اجرای پروژه توسط شورا تصمیم گیری و تعیین تکلیف شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری کرج اضافه کرد: در نهایت شهردار کرج در جلسه علنی شورا اعلام کرد که تعلیق پروژه مطمئنا" برای مدیریت شهری هزینه بر خواهد بود.

وی ادامه داد: البته برخی هزینه های انجام شده در حال حاضر قابل محاسبه نبوده و در زمان بررسی تاخیرات محاسبه می گردد و موضوعاتی مثل عدم تامین مالی طبق مقررات، تعلیق و یا تاخیر در اجرای پروژه از طرف کارفرما می تواند محل ادعای پیمانکار در پروژه ها محسوب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =