• ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
  • کد خبر: 79763
شهر هوشمند

شهرهای هوشمند فقط یک مفهوم یا رویای آینده نیستند. به لطف راه‌حل‌های نوآورانه اینترنت اشیا (IoT)، بسیاری از آنها در حال حاضر فعال هستند و به سرعت گسترش می‌یابند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز،مدیریت شهری از فناوری‌های بی‌سیم سلولی و کم مصرف (LPWAN) برای اتصال و بهبود زیرساخت، کارایی، راحتی و کیفیت زندگی برای ساکنان و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند چارچوبی است که عمدتاً از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه، استقرار و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار برای رسیدگی به چالش‌های رو به رشد شهرنشینی تشکیل شده است.

بخش بزرگی از این چارچوب ICT یک شبکه هوشمند از اشیاء و ماشین‌های متصل است که داده‌ها را با استفاده از فناوری بی‌سیم و فناوری ابری منتقل می‌کند.

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا مبتنی بر ابرداده‌ها را در زمان واقعی دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کمک کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند که کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

شهروندان با استفاده از تلفن‌های هوشمند، اتومبیل‌ها و خانه‌های متصل به اکوسیستم‌های شهر هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند. اتصال دستگاه‌ها و داده‌ها با زیرساخت‌ها و خدمات فیزیکی شهر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و پایداری را بهبود بخشد.

جوامع می توانند توزیع انرژی را بهبود بخشند، جمع‌آوری زباله را ساده‌تر کنند، تراکم ترافیک را کاهش دهند و کیفیت هوا را با کمک اینترنت اشیا بهبود بخشند.

چراغ‌های راهنمایی متصل، داده‌ها را از حسگرها و اتومبیل‌هایی دریافت می‌کنند که زمان‌بندی نور را برای پاسخ به ترافیک تنظیم می‌کنند و ازدحام جاده را کاهش می‌دهند.

خودروهای متصل می‌توانند با پارکومترها و سکوهای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV) ارتباط برقرار کنند و رانندگان را به نزدیکترین نقطه در دسترس هدایت نمایند.

سطل‌های زباله هوشمند به‌طور خودکار داده‌ها را به مراکز مدیریت زباله ارسال می‌کنند و در صورت نیاز یک برنامه قادر است تا زمان‌بندی تحویل را نیز برنامه‌ریزی کند. تلفن هوشمند شهروندان به گواهینامه رانندگی تلفن همراه و کارت شناسایی آنها با اعتبار دیجیتال تبدیل می‌شود که دسترسی به شهر و خدمات دولت محلی را سرعت می‌بخشد و آسان می‌کند. این فناوری‌های شهر هوشمند با هم زیرساخت‌ها، خدمات عمومی و خدمات شهری را بهینه می‌کنند.

چرا به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

شهرنشینی یک پدیده پایان ناپذیر است. امروزه، ۵۴ درصد از مردم در سراسر جهان در شهرها زندگی می‌کنند، این نسبت پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد برسد.

با رشد کلی جمعیت، شهرنشینی ۲.۵ میلیارد نفر دیگر را در سه دهه آینده به شهرها اضافه خواهد کرد. پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی برای همگام شدن با این گسترش سریع که از منابع شهرهای ما مالیات می‌گیرد، ضروری است.

صد و نود و سه کشور در سپتامبر ۲۰۱۵ در سازمان ملل بر سر برنامه اهداف توسعه پایدار (SDGs) به توافق رسیدند. اما همه ما می دانیم که تصمیمات و اقدامات متمرکز چقدر زمان‌بر بوده و اینکه وقت هم کم است. اما شهروندان و مقامات محلی مطمئناً برای راه‌اندازی ابتکارات سریع چابک‌تر هستند و فناوری شهر هوشمند برای موفقیت و تحقق این اهداف بسیار مهم است.

فناوری IoT چگونه شهرها را هوشمندتر و بهتر می‌کند؟

اتصال بی سیم ایمن و فناوری IoT در حال تبدیل عناصر سنتی زندگی شهری - مانند چراغ های خیابانی - به پلتفرم‌های روشنایی هوشمند نسل بعدی با قابلیت‌های گسترده است.

این محدوده شامل یکپارچه‌سازی انرژی خورشیدی و اتصال به یک سیستم کنترل مرکزی مبتنی بر ابر است که به سایر دارایی‌های اکوسیستم متصل می شود. این راه‌حل‌ها بسیار فراتر از نیازهای ساده می درخشند.

ال‌ای‌دی‌های تعبیه‌شده به مسافران در مورد مسائل ترافیکی، آب‌وهوایی و حوادثی مانند آتش‌سوزی هشدار می‌دهند. چراغ‌های خیابان همچنین می‌توانند مکان‌های پارک رایگان و مراکز شارژ خودروهای الکتریکی را شناسایی کنند و به رانندگان از طریق تلفن همراه اطلاع می‌دهند که کجا می‌توانند خدمات مختلف را داشته باشند.

آنچه شهرهای هوشمند را موفق می کند

علاوه بر مردم، خانه‌ها، کسب‌وکارها و زیرساخت‌های شهری سنتی، چهار عنصر ضروری برای شکوفایی شهرهای هوشمند ضروری است:

-              اتصال بی سیم فراگیر

-              داده‌های باز

-              امنیتی که می‌توان به آن اعتماد کرد

-              طرح‌های درآمدزایی انعطاف‌پذیر

بهترین فناوری بی سیم برای شهرهای هوشمند چیست؟

اولین واحد سازنده هر برنامه کاربردی شهر هوشمند، اتصال بی‌سیم قابل اعتماد و فراگیر است. با توجه به اینکه ممکن است اینترنت در همه جا وجود نداشته باشد، فناوری‌های در حال تکامل شبکه گسترده کم مصرف، (LPWAN) برای اکثر برنامه‌های کاربردی شهرهای هوشمند به دلیل کارآمدی هزینه و فراگیر بودن مناسب هستند. این فناوری‌ها عبارتند از LTE Cat M، NB-IoT، LoRaبلوتوث و چند فناوری دیگر که همگی به ساختار شهرهای متصل کمک می‌کنند. انتظار می‌رود ظهور فناوری g۵یک رویداد مهم باشد که فناوری شهر هوشمند را به جریان اصلی سوق داده و فرااتصال را تسریع می‌کند.

*محسن راعی

*مشاور آینده پژوهی و مترجم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =