• ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
  • کد خبر: 79995
شهر سبز

بسیاری از شهرهای جهان در حال حاضر اهداف آب و هوایی را در برنامه‌های توسعه شهری خود لحاظ کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ شهرها منبع اصلی رشد اقتصادی و انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند، و این مشارکت‌ها همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا جمعیت بیشتری از جهان به مناطق شهری نقل مکان می‌کنند. بنابراین، هر چارچوب جهانی موفق برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی باید مشکلاتی که شهرها ایجاد می‌کنند و هم فرصت‌هایی را که ارائه می‌دهند را بشناسد.

با جمع شدن کارشناسان در شهر نیویورک برای اجلاس اقدام اقلیمی سازمان ملل در این هفته، مهم است که به یاد داشته باشیم شهرها نه تنها مکان‌های مناسبی برای هم‌زیستی هستند، بلکه منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌باشند.

شهرها به عنوان مراکز اشتغال، تجارت و نوآوری موتورهای رشد اقتصادی ما هستند و بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. تا اواسط قرن، بیش از شش میلیارد نفر - تقریباً ۷۰٪ از جمعیت جهان - در مناطق شهری زندگی خواهند کرد که در حال حاضر حدود چهار میلیارد نفر است. با این حال شهرها در حال حاضر بیش از دو سوم منابع و انرژی جهان را مصرف می کنند که بیش از ۷۰ درصد از انتشار دی اکسید کربن را نیز تشکیل می دهد. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، چین در توسعه شهرها بیشتر از ایالات متحده در طول قرن بیستم از سیمان استفاده کرد.

پس آینده سیاره ما به نحوه مدیریت توسعه شهری بستگی دارد. شهرها علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین عوامل تغییر آب و هوا هستند، بیشتر نیز در معرض خطر می‌باشند و بنابراین بیشترین سود را از سبز شدن می‌برند. با توجه به اینکه ۹۰ درصد از مناطق شهری جهان در خطوط ساحلی قرار دارند و در معرض خطر بالا آمدن سطح دریا هستند، اقدامات قابل توجهی برای محافظت از اکثر جمعیت جهان در برابر این تهدیدات و سایر تهدیدات مرتبط با آب و هوا باید انجام شود. شهرها جایی هستند که هزینه‌های مربوط به اقدامات اقلیمی بیشترین تأثیر را خواهند داشت. فشرده‌تر کردن، متصل‌تر کردن و هماهنگ‌تر کردن شهرها در زمینه سیاست‌های سبز می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۱۷ تریلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته باشد.

برای شروع، ما باید برای کاهش مصرف انرژی، انتشارات مضر و آلودگی هوا، به ویژه با بهبود بهره وری انرژی در مناطق شهری، اقدامات بیشتری انجام دهیم. با توجه به اینکه تغییر سریع زیرساخت‌های شهری سخت است (و مدت زیادی طول می کشد)، اکنون زمان گفتگوی جدیدی در مورد شهرنشینی فرا رسیده است. شهرها باید برنامه‌هایی را برای کاهش انتشار CO۲، ایجاد انعطاف‌پذیری و مشارکت همه بخش‌های مرتبط اقتصاد در تغییر به سمت انرژی پاک ایجاد کنند. سیاست‌گذاران باید برای سازگاری با زیرساخت‌های موجود و سرمایه گذاری های بلندمدت جدید برنامه ریزی کنند.

بسیاری از شهرهای جهان در حال حاضر اهداف آب و هوایی را در برنامه‌های توسعه شهری خود لحاظ کرده‌اند. کپنهاگ بر افزایش بهره‌وری انرژی ساختمان‌های خود تاکید کرده است. بنگلور در حال سرمایه‌گذاری در حمل و نقل پایدار است و در میان نمونه‌های خوب دیگر، مکزیکوسیتی بر تقویت انعطاف‌پذیری آسیب‌پذیرترین ساکنان خود در برابر رویدادهای شدید آب و هوایی متمرکز است.

امروزه شهرها متوجه شده‌اند که سیاست‌های سازگار با آب و هوا مزایای فراوانی هم از نظر کیفیت زندگی و هم از نظر رشد اقتصادی دارند. سرمایه‌گذاری سبز منطقی اقتصادی دارد، زیرا منجر به خدمات شهری بهتر، هوای پاک‌تر و آب سالم‌تر می‌شود. در واقع، انرژی خورشیدی در حال حاضر اغلب ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است و بازیافت پلاستیک - کلیدی برای پاکسازی اقیانوس‌های ما - منبع مشاغل ثابت می‌باشد.

اما شهرها همچنین باید با شناخت مزایای اقتصاد چرخه‌ای که ضایعات را به حداقل می‌رساند، فراتر بروند. "۱۵ گام چرخه‌ای برای شهرها" که توسط راهنمای بانک سرمایه‌گذاری اروپا منتشر شد، نشان می‌دهد که شهرها و ساکنان آنها از کاهش مصرف و استفاده مجدد از منابع، منافع زیادی - از جمله ردپای کربن کمتر - به دست می آورند. در سرتاسر جهان، بانک‌های توسعه بین‌المللی به شهرها کمک مالی و فنی برای پروژه‌های مرتبط با آب و هوا ارائه می‌کنند. اولویتهای شهرها باید بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر و حمل و نقل پایدار است.

در عین حال، دولت‌ها باید مقررات جدیدی را معرفی کنند و انگیزه‌های بزرگ‌تری برای اجرای پروژه‌ها و تشویق نوآوری‌های بیشتر در بین کسب‌وکارها ارائه کنند. شبکه های شهری مانند C۴۰ Cities، ICLEI – Local Governments for Sustainability، و پبمان جهانی شهرداران برای آب و هوا و انرژی نقطه شروع خوبی هستند. این گروه‌ها توان این را دارند تا افراد مناسب را دور یک میز جمع کنند و در مورد سیاست‌های مشخص مدیریت شهری بحث کنند.

به نوبه خود، پیمان جهانی شهرداران برای کمک به شهرها در تأمین مالی اقدامات اقلیمی و ساخت شهرهای سبزتر برای نسل های آینده، توان خود را یکپارچه نموده‌اند. تحت این مشارکت جدید، یک سال پیش چالش جهانی شهر آب و هوا را برای ارائه کمک‌های فنی راه‌اندازی شد که به آماده‌سازی و تسریع تامین مالی پروژه‌های اقدام آب و هوایی شهری کمک می‌کند. پس از درخواست ۱۴۵ ایده آب و هوایی از بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر جهان، ۲۰ پیشنهاد انتخاب شد که در مجموع دارای پتانسیل سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) است. با گسترش کمک‌های فنی و تامین مالی پروژه های آب و هوایی به شهرهای آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا، این برنامه شغل ایجاد می‌نماید، هزینه انرژی را کاهش می دهد، کیفیت هوا را بهبود می بخشد، مدیریت پسماند و فاضلاب را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری را نیز در پی دارد.

برای رسیدگی به کمبود بحرانی کمک مالی لازم برای پیشبرد پروژه‌ها به مرحله‌ای که آماده تحلیل امکان‌سنجی و در نهایت سرمایه‌گذاری هستند، صندوق شکاف مالی آب و هوای شهر در طی اجلاس اقدام آب و هوایی سازمان ملل راه‌اندازی شد. هدف آن جمع آوری بیش از ۱۰۰ میلیون یورو کمک بلاعوض به منظور سرمایه‌گذاری حداقل ۴ میلیارد یورو در پروژه‌ها است.

مدیران شهری شهرهای جهان باید به خاطر داشته باشند که تنها نیستند. آنها از حمایت جامعه جهانی رو به رشدی متشکل از شهرداران، مقامات محلی و رهبران بخش خصوصی برخوردارند که مصمم به ایجاد شهرهای سبزتر برای همه شهروندان هستند. وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که اقدامات جهت رفاه شهروندان باشد.

*محسن راعی

*مشاور آینده پژوهی و مترجم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =