محمد اسدیان

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج از طرح جامع ساماندهی دستفروشان و بساط گستران توسط این مرکز با هدف ساماندهی وضع موجود و ایجاد حس مکان و حس تعلق شهروندان و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، محمد اسدیان با بیان این خبر اظهار کرد: دستفروشی از نمونه فعالیت‌های اقتصادی و به اصطلاح کسب و کارهایی محسوب می‌شود که در قالب و چارچوب پیشه‌های غیررسمی از آن یاد می‌شود و پدیده‌ای نوظهور و جدید محسوب نمی‌شود و به واقع این شیوه به اصطلاح کسب و کار غیر رسمی، سبقه و عقبه‌ای طولانی دارد، بنابراین با همه این اوصاف نمی‌توان از آسیب‌های این شیوه از کسب و کار به سادگی گذشت .

عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: هر ساله با نزدیک‌تر شدن به روزها و هفته‌های پایانی سال، بر تعداد دستفروشان فعال در شهرها افزوده می‌شود، پدیده‌ای که با تهدیدات و فرصت‌های خاص به خود در شرایط فعلی اقتصادی کشور همراه است.

اسدیان بیان کرد: در سالیان نه چندان دور گذشته، عموما بر نکات و ابعاد منفی این پدیده تأکید می‌شد، اما باید واقع بین بود و به ناچار در شرایط فعلی اقتصادی، نکات و ابعاد مثبتی برای آن متصور بود.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر هدف از  بررسی این طرح را ساماندهی دستفروشان و بساط گستران که منتهی به  ساماندهی وضع موجود، افزایش حضور شهروندان در فضاهای شهری ، ارتقاء امنیت اجتماعی،کمک به رشد اقتصاد شهری، افزایش سرزندگی و نشاط، ایجاد حس مکان و حس تعلق شهروندان و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری کرج است.

اسدیان یادآور شد: اغلب دستفروشان را مهاجران تشکیل می دهند و به لحاظ سنی اغلب دستفروشان بین رده سنی ۱۹ تا ۵۰ سال هستند.

عضو شورای شهر کرج ، احداث بازارهاو بازارچه‌های رسمی توسط شهرداری برای جمع آوری و ساماندهی دستفروشان، تشکیل کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل شهری با مشارکت سازمان‌های مرتبط، فضایابی و ورود به ساماندهی فضایی دستفروشان، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در شهروندان، گذر از برخورد قهری و فیزیکی مطلق با دستفروشان – وانت بارها و ...به الگوی ساماندهی و منطق پذیرش نقش آن در شهر را  از طرح های مطالعاتی و اجرایی مرکز پژوهش عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =