• ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
  • کد خبر: 81064
شهر

اهداف توسعه پایدار نقش مهمی در زندگی مردم جهان خواهند گذاشت. این اهداف می‌توانند چشم اندازی مناسب برای توسعه شهرها باشند و مدیران شهری نیاز است تا به آن توجه کافی داشته باشند. در ذیل چند تا از این اهداف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، اهداف توسعه پایدار هفده مورد می‌باشد که در ذیل آمده است:

۱. ریشه کن کردن فقر

۲. ریشه کن کردن گرسنگی

۳.  سلامتی بدن

۴.  آموزش و پرورش با کیفیت

۵.  تساوی جنسیتی

۶.  آب پاکیزه و نظافت

۷.   انرژی پاک و ارزان

۸.   رشد اقتصادی و داشتن شغلهای آبرومند

۹.  صنایع، خلاقیت و زیرساخت ها

۱۰. کاهش عدم تساوی نژادی

۱۱.  ساخت شهرها و جوامع پایدار

۱۲. مصرف و تولید مسوولانه

۱۳.  فعالیت های زیست محیطی

۱۴.  مراقبت از زندگی زیر آب ها

۱۵. مراقبت از زندگی بر خشکی ها

۱۶.  ایجاد صلح و عدالت

۱۷.  همکاری برای رسیدن به اهداف

در خصوص اهداف توسعه پایدار، یازده مورد ذیل حائز اهمیت می‌باشد:

-   برخی از مسوولین شهری تنها به هدف یازدهم - ساخت شهرها و جوامع پایدار- توجه می‌کنند اما باید بدانند که همه این اهداف مانند یک زنجیره به هم متصل هستند و سبب بهتر شدن زیست شهری خواهند شد.

-   اهداف توسعه پایدار در نشست ریو + بیست کشور دیگر در سال ۲۰۱۲  انجام گرفت. این نشست، بزرگترین گردهمایی تاریخ سازمان ملل متحد بود که طی آن کشورهایی مانند کلمبیا و گواتمالا بر اساس اهداف توسعه هزاره سعی بر کاهش ۵۰ درصدی فقر تا سال ۲۰۱۵ نمودند. بر اساس تعریف فقر، هر کسی که دستمزدش کم تر از ۱.۲۵ دلار در روز باشد فقیر است. این دو کشور توانستند میزان فقر را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند. بر این اساس سازمان ها و شرکت ها می توانند فعالیت هایشان را با یکدیگر هماهنگ سازند و بودجه خود را اولیت‌دهی کنند.

-  این اهداف جدید حاصل روندی سه ساله است که شامل ۸۳ نظرسنجی از ۷ میلیون نفر می‌باشد. این نظرسنجی بزرگ‌ترین فعالیت اجتماعی از نوع خود در تاریخ سازمان ملل متحد می‌باشد.

-   کشورهای مختلف با این فهرست هفده تایی موافقت کردند. برخی منتقدین اعتقاد دارند که این تعداد زیاد است و از لحاظ قانونی الزام آور نیست. یکی از اهداف توسعه پایدار حذف کاغذبازی و هزارتوی بوروکراسی اداری است.

-  سازمان ملل متحد یک دستورکار ۳۵ صفحه ای آماده کرده است که در آن طرحی برای مردمان جهان، سیاره زمین و رشدوآبادانی دارد.

-  جوامع آکادمیک و دانشگاهی، کارشناسان دولتی و  محققین از این اهداف کاملا دفاع می‌کنند.

-  همه با این اهداف موافق نیستند. بعنوان مثال سایت تحلیلی لنست(Lancet)، این اهداف را تخیلی و دور از واقعیت می‌داند که بر اساس خودشیفتگی دولتها تنظیم شده و سبب شکست دولتها و حکومت ها خواهد شد.

-  اما این صحبتهای ممکن است درست نباشد. به هر حال در خصوص این اهداف تحقیقات مختلفی انجام شده و به اندازه کافی چکش‌کاری شده است. این اهداف مشروعیت قابل قبولی در میان ملت ها دارد که خود قدم مهمی‌است.

-  آنچه مهم است این است که چگونه مردم را ترغیب به این اهداف توسعه پایدار کنیم. اگر این اهداف را کسی نبیند، مسوولین نمی‌توانند توجه مورد نیاز به منظور ایجاد تحولات گسترده را کسب کنند. این موضوع مهمی‌ست چرا که تا به حال رسانه ها نتوانستند این موضوع را به اندازه کافی پوشش دهند.

-   اگر چه اهداف هزاره بر کشورهای فقیر تمرکز داشتند، اما اهداف جدیدتر جهانی‌ترند. این رویکرد سنتی که کشورهای ثروتمند باید به کشورهای فقیر کمک کنند تغییر یافته. امروزه اعتقاد براین است که فعالیت های کشورهای مدرن و پیشرفته سبب ناپایداری در جهان می‌گردد. اقداماتی از قبیل آلودگی محیط‌زیست مانند اقیانوس ها و جنگل ها مثالهایی انگشت شمار در این خصوص می‌باشد.

-  چه کشورهایی پیشگام در نیل به این اهداف هستند؟ هم اکنون کشور سوئد پیشگام است. نروز، دانمارک، فنلاند و سوییس در جایگاه های بعدی قرار دارند.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =