• ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر: 81778
ترجمه

شهر هوشمند شهری است که مشارکت شهروندان خود را در فضاهای فیزیکی و دیجیتالی و فرآیندهای آنلاین و آفلاین تشویق و تسهیل می‌کند. یک شهر هوشمند از طریق اتصال و اینترنت اشیا، زندگی را آسان می‌کند، نیازها را برآورده و رفاه شهروندان خود را افزایش می دهد. یک شهر هوشمند با توجه به ویژگی‌های محلی و با استفاده از رویکردی جامع و سیستماتیک به تغییر خود ادامه می دهد.

به گزارش پایکاه خبری کرج امروز، شاید دوران ما، بهترین زمان برای شرکت‌های فناوری باشد. انقلاب دیجیتالی بسیار شگفت انگیز است. یک چیز مسلم است: ما در دنیای شهرها زندگی می کنیم و سیاره ما به طور فزاینده ای شهری است. تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. شهرها موتورهای جدید رشد در اقتصاد جهانی و مسئول ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی هستند.

صرف نظر از اندازه، شهرها در حال تبدیل شدن به مراکز نوآوری، تولید و خلاقیت هستند. از طریق سرمایه گذاری در فناوری‌های هوشمند، آنها قدرت معکوس کردن مهاجرت و جذب استعدادها را دارند. در عین حال، آنها بازیگران اصلی برای مقابله با چالش‌های پایداری مانند رشد جمعیت، تراکم ترافیک و افزایش محدودیت ها در منابع کمیاب از جمله آب، انرژی و مسکن هستند.

شهرها با هم رقابت و همکاری خواهند کرد

دیگر کشورها با یکدیگر رقابت نمی‌کنند، بلکه این شهرها هستند. هر شهر باید یک مزیت رقابتی به دست آورد تا خود را از بقیه متمایز کند. شهرهای منعطف و چابکی که می توانند منابع خود را متنوع کنند و فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به شهروندان خود ارائه دهند، زنده خواهند ماند.

شهرهایی که به بهترین وجه برای تولید راه‌حل‌های نوآورانه، فراگیر و اخلاقی در مواجهه با خطرات و تهدیدات فزاینده مجهز هستند، به عنوان پیشرو ظاهر خواهند شد. شهرها به عنوان نهادهای وابسته به یکدیگر در سطح جهانی با یکدیگر رقابت و همکاری خواهند کرد و آینده را هدایت خواهند نمود.

اصطلاح «شهر هوشمند» در ادبیات روزافزون شهرنشینی و دیجیتالی شدن تبدیل به یک کلمه کلیدی شده است. شهر هوشمند شهری است که مشارکت شهروندان خود را در فضاهای فیزیکی و دیجیتالی و فرآیندهای آنلاین و آفلاین تشویق و تسهیل می‌کند. یک شهر هوشمند از طریق اتصال و اینترنت اشیا، زندگی را آسان می‌کند، نیازها را برآورده و رفاه شهروندان خود را افزایش می دهد. یک شهر هوشمند با توجه به ویژگی‌های محلی و با استفاده از رویکردی جامع و سیستماتیک به تغییر خود ادامه می‌دهد.

بخش خصوصی نقش و مسئولیت مهمی در زمینه توسعه شهری دارد. با درک شهرها به عنوان مهم‌ترین واحدهای «فضای زندگی» برای ساکنانشان، در راستای رهبری مسئولانه و پاسخگو، اگر شرکت‌های خصوصی تلاش‌هایی را آغاز کنند یا از پتانسیل شهرهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند یا سرمایه‌گذاری می‌کنند بهره ببرند، جهان می‌تواند مکان بهتری باشد.

یک شهر هوشمند توسط مردم ایجاد می‌شود و برای مردم فعالیت می‌کند

بر این باور هستیم که راه‌حل‌های هوشمند به معنای نتایج ملموس است که زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و چشم‌اندازهایی را به آنها ارائه می‌کند. با این حال، در دنیایی با منابع محدود، توانایی اولویت‌بندی و شناسایی حوزه‌های تمرکز و «هوشمندی» متناسب با شرایط منحصر به فرد هر شهر دشوارتر می‌شود. در حالی که روش شناسی و ارزیابی بهترین شیوه ها بسیار مهم است، هر پروژه قدرت خود را از بینش محلی منحصر به فردی که می تواند ایجاد کند، و از مالکیت و خرید سهامداران می گیرد.

ساخت شهرهای هوشمند آینده با هم

آگاهی فزاینده ای از مزایای شهرهای هوشمند، از جمله توانایی آنها برای کمک به تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) وجود دارد. SDG ۱۱ به " ایمنی، انعطاف پذیری و پایدار ساختن شهرها و سکونتگاه‌های انسانی" اشاره دارد.

بخش خصوصی باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و باید اهداف توسعه پایدار را در اهداف اصلی تجاری و تصمیمات سرمایه گذاری خود بگنجاند. اهداف توسعه پایدار نباید به عنوان یک افزودنی در نظر گرفته شوند، بلکه باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک تجارت دارای ارزش اقتصادی در نظر گرفته شوند. گزارش SDG در چشم شهروندان ، سرمایه گذاران و نیورهای کار به طور یکسان حیاتی است.

برای مدیران شهری، پروژه شهر هوشمند یک مفهوم کلی است که باید با یک دید جامع طراحی شود. محدود کردن یک شهر هوشمند به شبکه‌های فیبری و اتصال از طریق حسگرها تنها بخشی از شهرهای هوشمند است.

تحول آغاز شده است. ما می‌دانیم که یک شهر هوشمند به همان اندازه که به اجرای نیاز دارد به تغییر ذهنیت هم لازم است. اما انتقال به سمت شهرهای هوشمند و پایدار نیازمند خرد جمعی و افزایش همکاری بین شهروندان، کسب‌وکارها و دولت‌ها است. ما می‌توانیم شهرهای کارآمدتر و زیست‌محیطی‌تر را با محوریت مردم طراحی کنیم، که رفاه فردی و توسعه پایدار را ارتقا می‌دهد و آینده بهتری را خلق می‌کند.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =