• ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
  • کد خبر: 82166
ترجمه

به لطف وجود دستگاه‌های اینترنت اشیا که برای جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها از عناصر و مناطق مختلف به کار گرفته می‌شود، امکان دستیابی به کنترل خودکار عملکرد یک ساختمان وجود دارد. علاوه بر این، افزایش بهره وری انرژی، قابلیت استفاده بیشتر، ایمنی و دسترسی به این ساختمان‌ها امکان پذیرتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، اصطلاح هوشمند به طور فزاینده‌ای در بین ما وجود دارد: ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند، تلفن هوشمند و غیره که برای تعریف محصولات هوشمندی استفاده می شود که نتیجه تکامل فناوری های جدید به کار رفته در زندگی روزمره است و اگر از آن در محصولات استفاده کنیم، چگونه می‌توان آن را برای ساختمان‌هایی که از نظر فناوری پیشرفته هستند به کار برد؟

به لطف وجود دستگاه های اینترنت اشیا که برای جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها از عناصر و مناطق مختلف به کار گرفته می‌شود، امکان دستیابی به کنترل خودکار عملکرد یک ساختمان وجود دارد. علاوه بر این، افزایش بهره وری انرژی، قابلیت استفاده بیشتر، ایمنی و دسترسی به این ساختمان‌ها امکان پذیرتر می‌شود.

اهداف ساختمان های هوشمند

ساختمان هوشمند را می توان مترادف با پایداری در نظر گرفت. این بخشی از مفهوم شهر هوشمند است و به نوبه خود تکمیل کننده آن می‌باشد. هر دو به دنبال دستیابی به کنترل متمرکزی هستند که اثرات زیست محیطی را کاهش داده و کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می بخشد. در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها و نهادهای عمومی به دنبال بهینه سازی منابع خود برای دستیابی به عملکرد بیشتر ساختمان‌ها و توسعه پایدار آن هستند.

به لطف سیستم‌های کنترلی جدید و تکنیک‌های اتوماسیون، می‌توان ساختمان‌هایی را توسعه داد که قادر به کاهش مصرف انرژی، بهبود محیط زیست و ایمنی ساکنان یا کاربرانی هستند که از تأسیسات خود به نحو احسنت استفاده می‌کنند و اثرات زیست‌محیطی را از طریق استفاده مسئولانه از منابع کاهش می‌دهند.

ویژگی های ساختمان های هوشمند

حس گرهای اندازه گیری: ساختمان‌های هوشمند مبتنی بر استفاده از حسگرها و آشکارسازهایی هستند که سیگنال را به یک سیستم مدیریت مرکزی منتقل می‌کنند، جایی که برای تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد در زمان آنی استفاده می شود. این سنسورها عواملی مانند ظرفیت، مصرف انرژی، منابع، دما و غیره را کنترل می کنند.

تعمیرات قابل پیش بینی: تمام داده‌های به دست آمده از حسگرهای مانیتورینگ توسط نرم افزاری که قادر به پیش بینی بهینه سازی منابع است تفسیر می شود. یک ساختمان سنتی ممکن است نقص‌هایی داشته باشد که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد یا حتی تشخیص داده نشود، اما به لطف سیستم های کنترل پیشرفته، می توان بلافاصله از حوادث مطلع شد و از مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

کارایی زیست محیطی: ساختمان‌های هوشمند ساختمان‌هایی هستند که با استفاده از مصالح و سیستم‌های بهینه‌سازی شده برای دستیابی به حداکثر کارایی و کاهش اثرات زیست‌محیطی طراحی و ساخته می‌شوند.

راحتی: از طریق سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع)، می‌توان میزان رطوبت، تصفیه هوا و دمای ساختمان‌ها را مدیریت کرد تا شرایط ایده‌آلی برای سکونت ایجاد شود، جایی که کاربران می‌توانند شاهد بهبود رفاه، عملکرد کاری و سلامت خود باشند.

امنیت بالا: از طریق ادغام هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا (IoT)، برنامه‌های خود مدیریتی با قابلیت کنترل دستگاه‌ها و سیستم‌های امنیتی پیشرفته توسعه یافته‌اند.

بیایید به چند نمونه نگاه کنیم:

  • دسترسی‌های ساختمان در همه زمان‌ها، با گزارش‌های لحظه‌ای و متصل به سیستم مرکزی نظارت می‌شوند. این اطلاعات، تجزیه و تحلیل برای پیشگیری و کاهش آسیب پذیری ها را فراهم می‌کند.
  • هنگامی که یک سیگنال آتش نشانی فعال می‌شود، همراه با تعداد دفعاتی که آلارم‌های کاذب ایجاد شده است، تجزیه و تحلیل می شود و از طریق سیستم نظارت تصویری به صورت بصری بررسی می‌شود.
  • دسترسی از راه دور. اگر چیزی وجود داشته باشد که در یک ساختمان هوشمند ضروری است، آن ارتباط متقابل نام دارد. سیستمی‌های به کار رفته در ساختمان هوشمند از طریق شبکه‌های داخلی کار می‌کند، اما همچنین اتصال اینترنت امکان دسترسی به داده‌ها را از هر نقطه و در هر زمان می‌دهد. از این نظر، مدیریت و کنترل را می توان از راه دور با استفاده از یک کاربر و دسترسی ایمن به پلتفرم مدیریت به سادگی با داشتن اتصال به اینترنت انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =