• ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 82181
ترجمه

فناوری دیجیتال هر بخش از جامعه را با شتاب فراوان متحول می‌کند. در سرتاسر شهرها و فضاهای کلان شهرها، تحولات دیجیتال به دلیل تمرکز جمعیت، فعالیت‌های اقتصادی، خدمات و تعاملات اجتماعی و فرهنگی به طور قابل توجهی سرعت گرفته و از بسیاری جهات در حال تغییر دادن زندگی روزمره است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، فناوری دیجیتال هر بخش از جامعه را با شتاب فراوان متحول می کند. در سرتاسر شهرها و فضاهای کلان شهرها، تحولات دیجیتال به دلیل تمرکز جمعیت، فعالیت های اقتصادی، خدمات و تعاملات اجتماعی و فرهنگی به طور قابل توجهی سرعت گرفته و از بسیاری جهات در حال تغییر دادن زندگی روزمره است.

اثرات فناوری دیجیتال بر محیط‌های شهری شامل تبدیل شدن شهرها به قطب تولید داده‌، خودکار شدن روزافزون ارائه خدمات، ظهور مدل‌های جدید مشارکت برای ساکنان شهر و راه‌حل‌های فن‌آوری جدید در حال آزمایش و به کارگیری می‌شود. تحولات دیجیتال فرصت‌های زیادی را ارائه می‌دهد، اما خطرات بسیاری را در رابطه با افزایش نابرابری به همراه دارد، که در صورت عدم اتخاذ سیاست‌ها و مکانیسم‌های لازم می‌تواند اثرات مضری بر افراد و جوامع داشته باشد.

استفاده از فناوری دیجیتال در شهرها می‌تواند طیف گسترده ای از اثرات منفی داشته باشد. امروزه، عدم اتصال به اینترنت یا نداشتن ابزار یا مهارت مناسب برای انجام این کار، به معنای عدم دسترسی به سایر حقوق اساسی بشر مانند تحصیل یا اشتغال است. شکاف دیجیتالی به نابرابری های اجتماعی، جغرافیایی و جنسیتی از قبل موجود می افزاید و منجر به اشکال جدیدی از طرد و تبعیض می‌شود.

علاوه بر این، برتری فناوری دیجیتال به دلیل جمع‌آوری، ردیابی و استفاده از داده‌های شخصی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی و هدف قرار دادن افراد و جوامع، تهدیداتی را برای حقوق حریم خصوصی ایجاد کرده است. سایر خطرات ناشی از اختلال دیجیتال به این واقعیت مربوط می‌شود که هوش مصنوعی (AI) یا سیستم‌های تصمیم‌گیری خودکار می‌توانند نابرابری‌ها و تبعیض‌ها را خودکار کنند، به‌ویژه زمانی که در حوزه‌های حساسی مانند حفاظت اجتماعی از حقوق اولیه شهروندی معرفی شوند. چنین سیستم هایی می توانند شفافیت، پاسخگویی و اعتماد عمومی را کاهش دهند و رفع خطاهای ناشی از سیستم‌های کامپیوتری را دشوارتر کنند. اینها تنها تعدادی از خطرات مرتبط با استقرار فناوری های دیجیتال در شهرها هستند. با توجه به سرعت در حال تحول نوآوری دیجیتال، این احتمال وجود دارد که چنین مسائلی در چند سال آینده چند برابر شوند و لازم است تا مدیریت شهری تحول دیجیتال را به روشی فراگیر و مردم محور به پیش ببرد.

افزایش ظرفیت شهر برای مدیریت تحولات دیجیتال: به سمت چارچوب حاکمیت حقوق دیجیتال

رشد سریع و دستیابی به فناوری دیجیتال باعث شده است که دولت‌های محلی نتوانند با آن هماهنگ باشند و سیاست ها و تدابیر مناسبی برای اداره آن اعمال کنند. در حال حاضر، سیاست و رویکرد مدیریت شهری به حقوق دیجیتال نسبتاً پراکنده است، زیرا دولت‌های محلی بر حوزه‌های مختلف دیجیتالی‌سازی شهر تأکید دارند و اغلب فاقد رویکرد جامع هستند. علاوه بر این، مفهوم حقوق دیجیتال نسبتاً جدید و هنوز در حال تکامل است و زمینه هنجاری روشنی ندارد. بنابراین، برای پیشبرد حکمرانی در چنین موضوعاتی و گسترش ظرفیت‌های کلان‌شهرها، نیازمند تعریف مدل سیاست حقوق دیجیتال هستیم. شهرها نزدیک‌ترین نهادهای دموکراتیک به ساکنان هستند و راه‌حل‌های فناوری را مستقیماً به کار می‌گیرند، بنابراین باید برای هدایت استراتژی‌های تحول دیجیتالی که مردم محور و از شهرنشینی پایدار حمایت می‌کنند، آماده و مجهز شوند. ما برای مدیریت فرصت‌ها و خطرات ناشی از فناوری و اطمینان از اینکه حقوق دیجیتال محافظت و ترویج می‌شوند، به مدل‌های پیشرفته‌ای از مدیریت نیاز داریم. ما باید دیدگاه ساکنان را در خط مقدم قرار دهیم، زیرا چنین مدل مدیریتی تنها زمانی می‌تواند کارساز باشد که مردم از «حقوق بشر دیجیتالی» خود در هنگام تعامل با شهر آگاه باشند.

با هدف نهایی حصول اطمینان از اینکه حقوق بشر در فضای دیجیتال به اندازه حقوق بشر اهمیت دارد، ائتلاف شهرها برای حقوق دیجیتال، همراه با UN-Habitat، UCLG و Eurocities با مشارکت بنیادهای جامعه باز ، در حال توسعه یک چارچوب حاکمیت حقوق دیجیتال هستند: یک چارچوب هنجاری و در عین حال عملگرایانه برای اجرای حقوق دیجیتال در سطح شهر، که پایه ها، ساختارها و ابزارهای ترویج حقوق دیجیتال در شهرها را تعیین می‌کند.

این چارچوب پایه‌هایی را برای حمایت از شهرها در رعایت طیف کاملی از حقوق بشر و حقوق اساسی در محیط دیجیتال تعیین می‌کند و شامل تعهدات به چارچوب‌های حقوق بشر و فناوری موجود و دستورالعمل‌هایی برای شهرها برای توسعه خود است. تعهدات را می توان از طریق سیاست های دیجیتال، لایحه حقوق دیجیتال، منشورها یا بیانیه های سیاسی در استراتژی های تحول دیجیتال گنجاند.

ساختارها شامل سازوکارها و بدنه‌هایی برای ادغام تعهدات در هنجارها و عملیاتی شهر است. چنین ساختارهایی ممکن است شامل ایجاد سمت‌هایی مانند افسر حقوق بشر دیجیتال، شوراهای مشورتی خارجی، فرآیندهای مشارکت جامعه و نظرات ساکنان باشد.

این ابزارها شامل روش‌ها و منابع با هدف اجرا و جریان‌سازی حقوق بشر در جنبه‌های مختلف استراتژی دیجیتالی‌سازی شهر است. حوزه‌های تحت پوشش عبارتند از: به کارگیری ابزارهای دیجیتال، کنترل و خودمختاری، شفافیت و پاسخگویی، مشارکت عمومی و مشارکت جامعه، حریم خصوصی، ایمنی، امنیت و حفاظت، ظرفیت سازی، تدارکات و زیرساخت های باز. نمونه‌هایی از این ابزارها می‌تواند ایجاد یک الگوریتم، معرفی حریم خصوصی با طراحی و شناسایی هویت‌زدایی در مدیریت داده‌ها، یا ایجاد فرصت‌های مشاوره عمومی برای جامعه مدنی باشد.

تحقق حقوق بشر دیجیتال در بروکسل و صوفیه

چارچوب حاکمیت حقوق دیجیتال در کنار کارشناسان و ذینفعان ایجاد شده است و تا آنجا که ممکن است در حال جمع آوری ورودی‌هاست. در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۲، این چارچوب در برخی از شهرهای اروپایی از جمله بروکسل (بلژیک) و شهرداری صوفیه (بلغارستان) اجرا خواهد شد. این شهرها برای رسیدگی به چالش‌های حقوق دیجیتال به شیوه‌ای عملی و کار در راستای اجرای حقوق بشر در سطح شهر در ارائه خدمات دیجیتال، از پشتیبانی مناسبی از کارشناسان حقوق دیجیتال برخوردار خواهند شد.

به عنوان مثال، شهرداری صوفیه، که بخشی از شبکه متروپلیس است، مشتاقانه منتظر کار بر روی چالش‌های مختلف می‌باشد. در این میان، شهر بر ایجاد آگاهی و درک عمومی از اینکه دیجیتالی شدن و حقوق دیجیتال واقعاً چیست، کار خواهد کرد و به کمبود آگاهی در مورد خدماتی که شهرداری می‌تواند در زمینه دیجیتالی شدن ارائه دهد، رسیدگی خواهد کرد. این شهر همچنین قصد دارد شکاف دیجیتالی را در درازمدت پر کند و مشارکت عمومی را در توسعه رویکردها، راه‌حل‌ها و سیاست‌های جدید مردم محور تشویق کند. برای دستیابی به همه این‌ها، مدیران شهری با کارشناسان همکاری خواهند کرد تا چارچوب حاکمیت حقوق دیجیتال را با شرایط خاص خود تطبیق دهند و بر روی نقشه راه برای اولویت بندی فعالیت‌ها، پروژه‌ها و سیاست های مشخص کار کنند.

بروکسل همچنین به کارگیری دیجیتال را به‌عنوان یک نقطه تمرکز ویژه برای شهر شناسایی کرده است و متعهد شده است که آن را به یکی از نقاط اقدام کلیدی در استراتژی تحول دیجیتال گسترده‌تر خود تبدیل کند. بروکسل بر روی تعریف ارزش‌های اصلی خود و ایجاد یک برنامه اقدام مدون برای اولویت بندی استراتژی خود برای مبارزه با شکاف دیجیتال کار خواهد کرد و این اقدامات را در چارچوب حقوق دیجیتال گسترده تر در سطح شهر گنجانده است.

درس‌های آموخته شده و ابزارهای ایجاد شده در طول پروژه‌های آزمایشی برای سایر شهرها در یک دفتر راهنمای حقوق دیجیتال در دسترس خواهد بود. این پلتفرم دارای مخزنی از منابع حقوق دیجیتال است که شامل پشتیبانی تخصصی تقاضاها نیز می‌شود. در نهایت، نمونه‌های ارائه‌شده توسط این شهرها برای سایر مناطق شهری که از تحول دیجیتال متمرکز بر مردم حمایت می‌کنند و می‌خواهند گام‌های عملی برای تحقق حقوق بشر دیجیتال بردارند، مفید خواهد بود.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =