بافت فرسوده

شهردار کرج گفت: بالغ بر ۷۲۸ هکتار از سطح شهر کرج در قالب ۶۳ محله به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است.

مهرداد کیانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به اینکه بافت فرسوده ویژگی‌های خاصی دارد که عدم استحکام، ریزدانه بودن و قدیمی بودن بنا، معابر تنگ و غیر استاندارد بخشی از آن‌ها است، اظهار کرد: از سال گذشته پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی خاصی جهت بهسازی و نوسازی این واحدها در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته، که اجرایی شدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از آن‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه این مصوبه از اوایل هفته جاری در کرج اجرایی شده، گفت: بر اساس این مصوبه، پلاک‌های واقع در بافت فرسوده که دارای حد نصاب تفکیک هستند از یک طبقه تشویقی بهره‌مند می‌شوند و خبر خوب اینکه قطعات با مساحت کمتر نیز در صورت تجمیع و حصول حد نصاب، می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

شهردار کرج  ادامه داد: البته این واحدها در تأمین پارکینگ هم مشمول تخفیف می‌شوند و می‌توانند با ضریب ۷۵ درصد نسبت به احداث پارکینگ اقدام کنند.

این مسئول اضافه کرد: یکی از نقاط قوت این مصوبه تعیین تکلیف نحوه اقدام در خصوص پلاک‌های کمتر از ۷۲ متر و غیر قابل تجمیع است که مطابق آن این پلاک‌ها امکان ساخت در چارچوب ضوابط ابلاغی را دارند.

کیانی توضیح داد: علاوه براین، چنانچه این پلاک‌ها در مجاورت محورهای درون بافت قرار داشته باشند، می‌توانند در طبقه همکف اقدام به ساخت کاربری‌های خدماتی مثل درمانی، آموزشی، ورزشی و ... نمایند.

شهردار کرج تصریح کرد: در کنار این موارد، مالکانی که در یک بلوک شهری قرار دارند و به صورت داوطلبانه به دنبال تجمیع کل قطعات هستند هم می‌توانند با اخذ مجدد مصوبه ماده ۵، طرح معماری پیشنهادی خود را به شهرداری ارائه و بعد از طی مراحل قانونی تصویب، تا دو طبقه تشویقی دریافت کنند.

وی ابراز کرد: بدون شک این اقدام منفعت زیادی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال تجمیع بلوک‌های شهری در محدوده بافت فرسوده هستند به دنبال دارد و انگیزه آنان برای سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز در این فضاها را افزایش می‌دهد.

شهردار کرج با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۲۸ هکتار از سطح شهر کرج در قالب ۶۳ محله به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است، اظهارداشت: ارتقای سطح خدمات در محلات بافت فرسوده در کنار نوسازی مسکن همواره در دستور شهرداری کرج بوده است.

وی در این راستا به تصویب اسناد توسعه برخی محلات بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی در کنار بسته‌های تشویقی مالی، نقش به سزایی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده خواهد داشت.

کیانی تصریح کرد: یکی از دلایل کندی روند نوسازی بافت‌های فرسوده این است که ساکنان محلات هدف عموماً از دهک‌های کم درآمد به شمار می‌آیند و توان ساخت و ساز ندارند که‌امیدواریم با اجرای این مصوبات و بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی لحاظ شده، شاهد افزایش مشارکت آن‌ها و تغییر وضعیت موجود باشیم.

منتشر شده در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =