پوستر آقای هنرهای نمایشی ایران رونمایی

آقای هنرهای نمایشی ایران، داوود فتحعلی بیگی؛ از هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش استان البرز است که به رغم سال ها سکونت و حضور در شهر کرج، بیشتر آثار خود را در تهران به نمایش گذاشته. برگزاری آیین تجلیل از این هنرمند ارزشمند و رونمایی از پوستر او، گامی بود تا بتوان وی را بیش از پیش به ساکنان این بوم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، روز گذشته سالن فارابی شهیدان نژادفلاح، میزبان علاقمندان به هنر نمایش و به ویژه تئاتر و تعزیه بود؛ زنان و مردانی که مشتاقانه حضور یافته بودند تا از سال ها تلاش و اثرگذاری مردی که به عنوان "آقای هنرهای نمایشی ایران" شهرت یافته، تقدیر و تجلیل کنند.

داوود فتحعلی بیگی، متولد سال ۱۳۲۹ است که از سال ۶۷ تاکنون در عرصه های مختلف نمایشی از جمله کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و پژوهشگری فعالیت داشته و موفق به دریافت مدرک درجه ۱ هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

در کارنامه وی کارگردانی آثاری همچون "مواظب کلاهت باش"، "چشم تنگ"، "الماس چاقو فروش" و بسیاری آثار نمایشی دیگر دیده می شود.

شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج، به پاس همین تلاش و همت هنری او، چهارمین آیین تجلیل از هنرمندان کرج را به این استاد با سابقه هنر نمایش اختصاص داد و تلاش کرد با همکاری بخش های مختلفی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، گامی بلند برای معرفی هنرمندان به مردم و آشتی دادن هنرمندان با مسئولان بردارد؛ گامی که البته شاید به زعم رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ارزشمند، اما بسیار اندک بود.

ناآشنایی مردم با هنرمندان کرج

سینا شفیعی، با بیان اینکه داوود فتحعلی بیگی؛ حق بسیاری به گردن بسیاری از هنرمندان و علاقمندان به هنر در استان البرز دارد، به دلیل عدم وجود امکانات اجرا در استان البرز مانند سن نمایش و سالن مناسب، برای مردم عادی کمتر شناخته شده است.

شفیعی، اگرچه بغض چند ساله فعالان عرصه نمایش را به زبان گلایه مطرح و از کم توجهی مسئولان به نیازهای هنرمندان انتقاد کرد، اما برگزاری این مراسم را نیز شروعی موثر دانست و از مسئولان مدیریت شهری برای اجرای این طرح ها قدردانی کرد.

وی، نبود تئاتر کودک، عدم وجود زیرساخت های مناسب هنری و شرایط پریشان هنرهای نمایشی استان را ضعف هایی عمده در این  عرصه برشمرد و از مسئولان خواست در کنار تجلیل از هنرمندان و نام آوران این حوزه، فضایی را فراهم کنند که آنان بتوانند آثار خود را برای مردم شهر خودشان نیز به نمایش بگذارند.

ساخت سالن نمایش در کرج

در پاسخ به این انتقادات، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، ضمن پذیرش کم کاری هایی که تاکنون در بخش های هنری دیده شده، اذعان داشت: شورای پنجم از متخصص ترین افراد و دانشگاهیان تشکیل شده که تلاش کردند برای نخستین بار هنرمندان را با شهر و مسئولان آشتی دهند.

اکبر سلیم نژاد؛ از ساخت سالنی برای اجرای هنرهای نمایشی در شهر کرج خبر داد و با اشاره به اینکه این اقدام از سوی مدیریت شهری انجام می گیرد، تاکید کرد: در این زمینه پنج نفر از هنرمندان تئاتر و نمایش به عنوان مشاور به ما راهنمایی و مشاوره داده اند.

متولی هنر اداره ارشاد است

وی، با تاکید بر اینکه هم اکنون در شهر کار فرهنگی انجام می شود، تصریح کرد: متولی عرصه هنر در کشور وزارت ارشاد و ادارات زیرمجموعه آن در شهرها و استان هاست. همچنان که اداره کل ارشاد مسئولیت پیگیری نیازهای هنرمندان و ساخت مراکز مرتبط با این بخش را به عهده دارد.

این مسئول، بر اهمیت رسیدگی همه بخش ها به فرهنگ و هنر تاکید کرد و یادآور شد: قصد نداریم هیچ دستگاه یا بخشی را متهم کنیم. وظیفه همه ما تلاش برای ارتقای فرهنگ  و هنر ایران اسلامی است اما مدیریت شهری به سهم خود گام های بلندی را برای این عرصه برداشته و هزینه کرده است که امیدواریم بتوانیم تاثیری هر چند اندک به جا بگذاریم.

به هر روی این آیین با رونمایی از پوستر این هنرمند و در حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان مدیریت شهری کرج برگزار شد تا آغازی باشد بر پایان بسیاری از غفلت ها و کم توجهی ها به مردان و زنان نام آوری که سال ها در عرصه های گوناگون فرهنگی و هنری موسپید کرده اند و کمتر کرجی ای، با نام و سابقه آنها یا حتی با سکونت آنها در این شهر آشناست. امید که این گام ها استوار و مکرر گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =