• ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 85095
شهرهای داده محور

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در برنامه‌ریزی شهری، پذیرش «داده‌های باز» است. این اطلاعات تولید شده توسط شهروندان می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد نحوه استفاده مردم از شهرها ارائه دهد. اگر این داده‌ها به درستی به اشتراک گذاشته و تجزیه و تحلیل شود، می‌توانند طرحی نوآورانه برای حل چالش‌های مهم شهری باشند.

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در برنامه‌ریزی شهری، پذیرش «داده‌های باز» است. این اطلاعات تولید شده توسط شهروندان  می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد نحوه استفاده مردم از شهرها ارائه دهد. اگر این داده‌ها به درستی به اشتراک گذاشته و تجزیه و تحلیل شود، می‌توانند طرحی نوآورانه  برای حل چالش‌های مهم شهری باشند.

هر روز، ما حجم عظیمی از اطلاعات تولید می کنیم، که نقشه‌ای از عادات و تعاملات ما را تشکیل می دهد. برای آن دسته از فعالات مدیریت شهری، این مجموعه داده های متفاوت نشان دهنده معدن طلایی از فرصت‌ها هستند. اگر به درستی از داده های تولید شده توسط کاربر استفاده شود، می تواند به برنامه‌ریزان شهری کمک کند تا شهرهایی را بسازند که با نیازهای واقعی مردم هماهنگی بیشتری داشته باشند.

فقط یک مشکل وجود دارد: جهان به معنای واقعی کلمه در داده‌ها غرق شده است. برای استفاده از تمام اطلاعاتی که مردم به طور غیرارادی تولید می کنند، برنامه‌ریزان شهری باید نحوه جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری داده ها بین بخش عمومی و خصوصی را بهبود بخشند. این داده‌ها اگر درست تحلیل شوند می‌توانند مشکلات بزرگی مانند ترافیک شهری، آلودگی صوتی و هوا، ساخت و ساز غیرقانونی و پسماند را حل نمود.

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌هایی که مدیران شهری جهان از آن استقبال می‌کنند، مفهوم «داده‌های باز» است، اطلاعاتی که هر کسی می‌تواند برای بهبود هر جنبه‌ای از زندگی عمومی از آن استفاده کند. در یک محیط داده باز، مجموعه داده‌هایی از حمل‌ونقل، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و بخش‌های بی‌شماری دیگر شهرداری برای بهینه‌سازی خدمات فعلی یا ایجاد خدمات جدید در دسترس هستند. به عنوان مثال، La Base Adresse Nationale فرانسه اطلاعات مکانی را برای بهبود تجزیه و تحلیل و واکنش‌های اضطراری لازم را جمع آوری می‌کند، این اطلاعات سپس در پلتفرم یک‌پارچه شهرداری مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

هنگامی که شهرها، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز نوآوری با یکدیگر همکاری می کنند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند، آنها به شرکای واقعی در فرآیند برنامه ریزی شهری تبدیل می شوند. استفاده از داده های باز همچنین می تواند شفافیت را افزایش دهد و در تصمیم گیری های شهری و سیاست ها اعتماد ایجاد کند.

مطمئناً، قبل از اینکه دولت‌ها بتوانند داده ها را جمع‌آوری نمایند، باید بر بسیاری از چالش‌ها غلبه کرد. چارچوب های قانونی باید از حریم خصوصی شهروندان محافظت کند. پلتفرم های قابل اعتماد برای فعال کردن اشتراک گذاری داده ها بین سازمان ها و شهرداری ها بدون خطر نشت داده‌ها مورد نیاز است.

اما، هنگامی که موانع برطرف شدند، فرصت‌ها برای برنامه‌ریزی بهتر عملاً بی‌پایان خواهند بود. جزئیات دیجیتال نحوه حرکت افراد و تعامل با محیط ساخته شده را روشن می کند. اطلاعات تولید شده توسط کاربر هنگامی که با داده های منابع دولتی - مانند اطلاعات در مورد کیفیت هوا، الگوهای ترافیک، جرم و جنایت، یا آمار سلامت ترکیب می شود - می تواند به شهرهای پایدارتر منجر شود. به عنوان مثال، با ترسیم نحوه و زمان سفر درون شهری افراد، برنامه ریزان می توانند بدانند که در کدام روش های حمل و نقل بهتر سرمایه گذاری کنند - مانند سیستم های اشتراک دوچرخه یا ایستگاه های شارژ ماشین الکتریکی.

تعامل بین حمل و نقل و چالش های مرتبط با آب و هوا یکی از نویدبخش ترین زمینه ها برای آزمایش راه حل های داده باز است. امروزه تقریباً نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند، اما شهرها تقریباً ۷۵ درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی را تشکیل می دهند که عمدتاً ناشی از حمل و نقل است. در بسیاری از نقاط جهان، استراتژی های توسعه شهری قرن بیستم، شهرهای وسیع و ماشین محور را ایجاد کرد. اما افزایش سرعت شهرنشینی این رویکرد را ناپایدار کرده است.

در مواجهه با چنین چالش هایی، داده های باز به ابزاری کلیدی در تعریف مجدد فرآیند برنامه‌ریزی شهری تبدیل شده است. به همین دلیل است که شهرها از آن برای درک اینکه چگونه بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل – و همچنین کشاورزی، انرژی و غیره – بر استراتژی‌های کاهش تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارند استفاده می‌کند. به عنوان مثال، سیستم معیارهای ملی تغییر اقلیم کاستاریکا، که در حال حاضر در حال توسعه است، به عنوان یک ابزار داده منبع باز برنامه ریزی شده است که اطلاعات از سراسر شهرداری‌ها را در یک پورتال عمومی واحد یکپارچه می کند. هدف کمک به بهبود تصمیم گیری و افزایش توانایی شهرها برای نظارت و دستیابی به اهداف تغییر آب و هوا است. در نهایت، این سیستم برای مشارکت دادن کاستاریکاها در برنامه های پایداری استفاده خواهد شد، در حالی که کد منبع این نرم‌افزارها با سایر کشورهای در حال توسعه به اشتراک گذاشته خواهد شد.

ساختن شهرهایی  از داده های واقعاً باز به زمان نیاز دارد. مردم باید با ایده انتشار آزادانه اطلاعات تولید شده توسط کاربر کنار بیایند. اما دولت ها قبلاً اهمیت داده های باز را در حل چالش های کلیدی برنامه ریزی تشخیص داده اند. پورتال تغییرات آب و هوایی کشورهایی مانند کاستاریکا تنها نمونه ای از این است که چگونه دسترسی بهتر به اطلاعات می تواند برنامه ریزی شهری را ساده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =