• ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
  • کد خبر: 85218
شهرهای بدون خودرو

شهرهای اروپایی به طور فزاینده‌ای عابر پیاده و دوچرخه پسندتر می‌شوند. آیا این برای مدیریت شهری هزینه اقتصادی دارد یا یک وضعیت برد-برد به همرا خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شهرهای اروپایی به طور فزاینده‌ای عابر پیاده و دوچرخه پسندتر می‌شوند. آیا این برای مدیریت شهری هزینه اقتصادی دارد یا یک وضعیت برد-برد به همرا خواهد داشت؟

از اسلو تا هلسینکی، فهرست شهرهایی است که طرح‌های بدون خودرو را معرفی می‌کنند و در حال افزایش هستند.

مطالعات شهری ثبت کرده‌اند که حذف خودروها از مراکز شهرها  یا حداقل محدود کردن دسترسی آنها مناطق شهری را به مکان های امن برای پیاده روی و دوچرخه سواری تبدیل می کند و در عین حال آلودگی هوا و صوت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اما با وجود مزایا، حذف خودروها از شهرها بدون نگرانی هم نیست. وابستگی به خودرو عمیقاً در زندگی شهری ریشه دوانده است و در نحوه ساخت شهرها، استفاده از زمین شهری و تعامل ما نقش اساسی دارد.

اعتراضات و مخالفت های اخیر در شهر آکسفورد انگلیس، بسیاری از مسائل پیش روی برنامه ریزان شهری در سراسر اروپا را در بر می گیرد. مخالفین بیان داشته‌اند که کاهش تردد خودروها به مشاغل محلی آسی می‌رساند چرا که دسترسی مشتریان را محدود می‌کنند.

در بریتانیا، معرفی "محله های کم تردد" با مخالفت های قابل توجهی روبرو شده است و تبدیل به یک موضوع سیاسی داغ شده است.

در سراسر اروپا، مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای کاهش وابستگی خودرو، اعم از افزایش هزینه مالکیت خودرو با افزایش هزینه‌های پارکینگ تا هزینه‌های تراکم و محدودیت‌های عمومی را شامل می‌شود.

شهرداری بارسلون قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ شهر را با استفاده از "سوپر بلوک ها" متحول کند، محله هایی با ۹ بلوک که ترافیک را به جاده های اصلی محدود می کند و فقط ساکنان و وسایل نقلیه تحویلی مجاز به رانندگی در آنجا هستند. محدودیت سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است و در نتیجه خیابان ها را برای عابران پیاده و دوچرخه سواران بهینه شده است.

کمپین‌های تبلیغاتی در برلین برنامه های بلندپروازانه ای برای ممنوعیت تردد خودروها از منطقه ای معادل ۸۸ کیلومتر مربع که توسط شبکه قطار S-Bahn احاطه شده است، دارند که بزرگترین منطقه شهری بدون خودرو در جهان را ایجاد خواهد کرد.

شهرهای بدون خودرو و افزایش مشاغل

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی بیش از ۱۰۰ شهر نشان داد که پیاده‌روی در خیابان های منجر به افزایش ۴۹ درصدی خرده فروشی شده است. برای خیابان‌های شلوغ و مراکز شهری که با کاهش تعداد خریداران و رقابت شدید خرده‌فروشان آنلاین مواجه هستند، پیاده‌روی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای احیای اقتصاد شهری فراهم کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در منطقه کم آلاینده "مرکز مادرید" نشان داد که فروش در دوره کریسمس نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به طور مشابه در اسلو، جایی که از سال ۲۰۱۶ تردد خودروها در مرکز شهر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، هیچ کاهشی در مشتریان و یا گردش مالی مشاهده نشد.

داده های کپنهاگ در مورد رابطه بین گردش مالی در مغازه ها و شیوه حمل و نقل مورد استفاده برای خرید نشان می دهد که مشتریان دوچرخه سوار بیشتر خرید می کنند و در مجموع بیشتر از رانندگان هزینه می‌کنند.

همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ توسط Living Streets اسکاتلند داده‌های بسیاری از شهرها را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که وقتی عابران پیاده بهبود را تجربه می‌کنند، میزان پیاده‌روی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

حذف مکان‌های پارک خودرو گزینه‌ای است که به طور مرتب توسط ذینفعان تجاری مخالفت می‌شود، زیرا به اشتباه تصور می‌شود که پارک بیشتر مشتریان بیشتری ایجاد می‌کند.

افزایش ارزش زمین به دلیل قابلیت زندگی

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که در دسترس بودن فضای پارک در یک مقصد، نحوه حمل‌ونقل مورد استفاده را تعیین می‌کند، یعنی اینکه آیا ماشین را ببریم یا آن را در خانه رها کنیم، اما نه تصمیم برای سفر. بنابراین، زمانی که فضای پارک خودرو کاهش می یابد، این امر بر تجارت تأثیر منفی نمی گذارد.

حذف یا محدود کردن خودروها در یک شهر، قابلیت زندگی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود منجر به افزایش ارزش زمین می‌شود. مطالعات متعدد نشان می دهد که کاهش استفاده از خودرو در خیابان ها منجر به افزایش ارزش املاک تجاری و مسکونی می شود.

شاخص جهانی زیست پذیری اکونومیست، شهرها را بر اساس میزان قابل زندگی بودن آنها رتبه بندی می کند و شهرهای بدون خودرو مانند وین و کپنهاگ اغلب در این فهرست قرار دارند (به ترتیب اول و دوم در سال ۲۰۲۳).

تا سال ۲۰۵۰، بیش از دو سوم از ما در شهرها زندگی می‌کنیم، بنابراین نحوه برخورد ما با مناطق شهری برای دستیابی به اهداف تغییر آب و هوا بسیار مهم است.

اقدام برای محدود کردن خودروها در شهرهای ما بخشی از یک هدف کلی است که تمرکز را از خودروها و وابستگی به خودرو تغییر می‌دهد و با انجام این کار کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد زیرا شهرها به مکانی برای مردم تبدیل می‌شوند.

شواهد حاکی از آن است که شهرهای کم خودرو، فضاهای قابل سکونت بیشتری را ایجاد می کند که منافع اقتصادی واقعی را به همراه دارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =