بافت فرسوده

شهردار کرج بر اهمیت مشارکت و همراهی همه دستگاه‌ها و بخش‌های متولی در حوزه بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، مهرداد کیانی این مطلب را در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان کرج که صبح امروز با حضور فرماندار ویژه شهرستان در سالن جلسات شهرداری برگزار شد، عنوان کرد.

کیانی گفت: تخریب چندین هزار بافت‌ فرسوده در تپه مرادآب و انتقال سکنه به بافت‌های ایمن یکی از نمونه‌های شاخص شهرداری کرج به شمار می‌آید که با حمایت ملی و همراهی همه دستگاه‌ها به الگویی کشوری تبدیل شده است.

وی افزود: با وجود تمام کمبودها و مشکلات، شهرداری کرج در موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده ممتاز است.

شهردار با اذعان بر اینکه این دستگاه در زمینه اجرا و درآمد ناشی از تبصره ۶ بین کلانشهرها پیشگام است، تاکید کرد: با این همه به رغم پیش‌بینی رقم ۴۰ هزار میلیارد تومانی استاندار از محل اجرای تبصره ۶، تاکنون مبلغی که از این محل به دست آمده به ۲۰۰ میلیارد تومان هم نرسیده است. این نشان می‌دهد ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری از قشری بسیار ضعیف هستند و پولی در اختیار ندارند که در این حوزه هزینه کنند.

کیانی، بیان کرد: این شهروندان به رغم اینکه می‌دانند در صورت دریافت پایان‌کار و سند، ارزش افزوده ملک‌شان بسیار بیشتر خواهد شد اما به دلیل محرومیت‌های گسترده از این ارزش افزوده چشم‌پوشی کرده‌اند. لذا تبصره ۶ مختص کسانی است که دارای شرایط مالی مناسب‌تری هستند و در مناطق نسبتا برخوردار شهر سکونت دارند.

وی اضافه کرد: اما زمانی که درباره بافت فرسوده صحبت می‌کنیم عملا درباره کسانی صحبت می‌کنیم که افراد کم بضاعتی هستند، در املاک قولنامه‌ای ساکنند و حتی برخی متصرف هستند.

به گفته کیانی، شهرداری کرج برای وادار کردن این افراد به بازسازی و نوسازی املاک فرسوده و در حال تخریب خود گام‌های بلندی برداشته که از جمله آنها صدور پروانه رایگان، اختصاص یک طبقه مازاد، ارائه امتیاز تجاری و تخفیف در زمینه ساخت پارکینگ است. همچنین به کسی که در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام می‌دهد در نقطه‌ای دیگر ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

شهردار با بیان اینکه به رغم ارائه این امتیازات، نتایج چندان چشمگیری به دست نیامده است، اذعان کرد: اگرچه ارائه این خدمات و امتیازات در اختیار شهرداری‌ها است اما در زمینه‌های دیگری همچون ارائه تسهیلات، تامین اجتماعی، مهندس ناظر و مانند آن اختیاری ندارد و با این وصف ضروری است دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز در این حوزه ورود جدی و موثر داشته باشند.

این مسئول، تخریب چندین هزار بافت‌ فرسوده در تپه مرادآب و انتقال سکنه به بافت‌های ایمن را یک تجربه ملی و الگوی شاخص کشوری عنوان کرد که توسط شهرداری کرج و با حمایت و همراهی همه دستگاه‌ها رخ داد و می‌تواند به عنوان تجربه‌ای ارزشمند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای خدمات رسانی به بافت‌های فرسوده

وی به اختصاص رقم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمات رسانی به مناطق دارای بافت فرسوده در بودجه سال جاری شهرداری کرج اشاره و تاکید کرد: این خدمات بدون هیچ گونه چشم‌داشتی ارائه می‌شود.

کیانی بیان کرد: هم اکنون در بسیاری از این نقاط اقدامات جدی در حوزه جوی و جدول انجام گرفته و آسفالت مناطق متحول شده است.

شهرداری کرج ممتاز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده/همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

شهرداری کرج ممتاز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده/همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

شهرداری کرج ممتاز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده/همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

شهرداری کرج ممتاز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده/همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

شهرداری کرج ممتاز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده/همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

منتشر شده در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =