• ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
  • کد خبر: 80821
فناوری

با ظهور انقلاب صنعتی چهارم و کلان داده‌ها، شهرهای اطراف جهان با توسعه دهندگان و پیمانکارها همکاری دارند تا زندگی شهری را بهتر سازند. این همکاری ممکن است بهبود زمان بندی چراغ‌های ترافیک باشد یا ساخت برنامه رایانه‌ای. با ظهور و محبوبیت تلفن های هوشمند، این اپلیکیشن ها هم بهبود بیشتری یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، آیا فکر می‌کنید شهرها در حال حاضر شلوغ هستند؟ باید بدانید در سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۶ میلیارد نفر در محدوده شهری زندگی خواهند کرد. اما قبل از اینکه به چنین تعدادی از انباشتگی برسیم، باید ابتدا شهرهایمان را بهینه‌سازی کنیم. باید شهرها را هوشمندتر و بهتر کنیم. فن‌آوری به ما کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانیم به این اهداف برسیم.

با ظهور انقلاب صنعتی چهارم و کلان داده‌ها، شهرهای اطراف جهان با توسعه دهندگان و پیمانکارها همکاری دارند تا زندگی شهری را بهتر سازند. این همکاری ممکن است بهبود زمان بندی چراغ‌های ترافیک باشد یا ساخت برنامه رایانه‌ای. با ظهور و محبوبیت تلفن های هوشمند، این اپلیکیشن ها هم بهبود بیشتری یافته‌اند. آن چه در ذیل آمده تنها تعداد محدودی از فن آوری قابل به کار گیری در شهرهای هوشمند است:

-فرصت‌های بازِ اطلاعاتی و هاکاتون‌ها (هم‌اندیشی افراد مختلف در خصوص برنامه نویسی رایانه ای) مانند رقابت بزرگ برنامه نویسی نیویورک، باعث ساخت اپلیکیشن‌های مفید و صرفه‌جو در منابع میشود و شهروندان را آگاه می‌سازد. مواردی از قبیل کیفیت هوا، نظافت رستوران‌ها، امتیاز بازرسی ساختمان و همین طور قوانین قریب الوقوع از مجموعه اطلاعاتی هستند که باید در دسترس همه شهروندان قرار گیرد.

-اپلیکیشن‌هایی که مربوط به پارکینگ هستند و به رانندگان نشان می‌دهند که نزدیک‌ترین محل پارک کجاست. این اپلیکیشن‌ها سبب صرفه‌جویی در وقت، سوخت، آلودگی و هزینه می‌شود و حمل‌ و نقل را هم تسریع می‌کند.

-اپلیکیشن‌هایی که به کاربر اجازه می‌دهند تا از شهرشان مراقبت کنند. سطل‌های زباله، باجه‌های تلفن، درختان، شیرهای آتش‌نشانی و غیره. با این روش مقامات شهری نیازی ندارند که هزینه‌ای صرف فرستادن کارکنانشان به منظور مراقبت از موارد فوق کنند. شهر بوستون و هانالولو هم‌اکنون این کار را انجام داده‌اند. این پروژه باعث می‌شود که شهروندان نسبت به محله خود احساس مسوولیت کنند.

-سیستم‌های مدیریت پسماند مدرن. سیستم پرداخت هزینه تولید زباله باعث می‌شود مردم کم‌تر زباله تولید کنند و بیشتر بازیافت داشته باشند. استفاده از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی سبب می‌شود که بتوان بطری‌های پلاستیکی تفکیک شوند و به محل‌های دفن زباله منتی نشوند.

-سیستم پرداخت حق پارکینگ کاملا دیجیتال. هیچکدام از ما نمی‌خواهیم به زمان کم پارکینگ محدود شویم و با تمام شدن زمان عجله کنیم تا سکه بیشتری در دستگاه بریزیم. (حداقل از دستگاهی استفاده شود که هم با پول نقد و هم با اپلیکیشن کار کند.)

-اپلیکیشن راهنمای شهر با اطلاعاتی در خصوص موزه‌ها، پارک‌ها، المان‌های شهری، هنرهای مردمی، رستوران‌ها و داده‌های ترافیک آنی. این اپلیکیش‌ها به شهروندان و توریست‌ها کمک می‌کند تا تجربه خود را از شهر بهبود سازند.

-تابلوهای لمسی در سطح شهر. این صفحات می‌توانند در باجه ها برای خرید کارت اعتباری مترو باشند یا به عنوان  تلویزیون‌های کوچک در تاکسی قرار گیرند. این صفحات لمسی حتما باید مقاوم در مقابل باکتری‌ها باشند.

-نصب مودم های وای فای در ایستگاه‌های مترو و قطارها به همراه اطلاعات به روز شده آب‌ و هوا در هر ایستگاه

-احداث مکان‌های تجاری و اقامتی پایدار و انرژی کارآمد

-باجه‌های پویا که اطلاعات آنی و به روز شده در خصوص ترافیک، آب و هوا و اخبار محلی دارند. مثل باجه اربن فلو در هلسینکی

-سیستم یا اپلیکیشنی که به بحران واکنش سریع دهد. هر شهروندی حق دارد که به اطلاعات حساس از قبیل جرم و جنایت و یا طوفان پیش رو دسترسی داشته باشد.

-دسترسی نیروهای پلیس به اطلاعات آنی به منظور جلوگیری از جرم و جنایت

-حمل و نقل شهری، قطارهای سریع السیر، و خطوط BRT به منظور کمک به شهروندان در حمل و نقل سریع با آلودگی کم تر

-نصب چراغ های OLED و مراقبتی در مکان های جرم خیز مانند سیستم های مراقبتی بیست و چهارساعته در کلکته

-ایستگاه های شارژ، این ایستگاه ها میتوانند به عنوان ایستگاه اتوبوس و وای فای نیز مورد استفاده قرار گیرند مانند آنچه که در کشور صربستان وجود دارد.

-سقف هایی که با پنل خورشیدی پوشانده شده اند. شما حتی می توانید در خطوط دوچرخه سواری هم ازانرژی خورشیدی استفاده کنید مانند آنچه که در آمستردام استفاده می‌شود.

-طرح اشتراک گذاری دوچرخه مانند پاریس، واشنگتن. پارکینک دوچرخه هم ایده خوبی‌ست، می توان آن را زیرزمینی احداث کرد و یا امکان پارک ماشین هم به آن داد.

-سعی کنیم به جای خریدن، به اشتراک بگذاریم. اگر سعی کنیم به اشتراک بگذاریم دیگر احتیاجی نیست که کالای زیادی بخریم. باید اپلیکیشنی باشد تا بتوانیم مکانهای خیریهای را پیدا کنیم که احتیاج به وسایل غیرمورد نیاز شما باشد.

-نصب سیستم های کنترل دمای هوای خانه. مانند ترموستات نِست

-راه اندازی سیستم های تصفیه آب. اگرچه ۷۰ درصد زمین را آب تشکیل می‌دهد، اما ما نتوانستیم به طور شایسته از منابع حفاظت کنیم.

-ارائه اینترنت پر سرعت برای همه شهروندان که باعث کاهش شکاف دیجیتالی و افزایش رشد اقتصادی می شود

-برنامه اشتراک اتومبیل سواری. اشتراک اتومبیل سبب کاهش هزینه می شود و باعث می گردد از هر اتومبیل به اندازه ظرفیتش به طور کامل استفاده گردد.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =