پروژه گردی

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرج با اشاره به آغاز اجرای طرح جمع آوری یک روز در میان زباله ها از درب منازل در این کلانشهر پس از چهار دهه انتظار، گفت که این اتفاق بسیار پُربرکت و منشاء تحولات زیست محیطی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، غلامرضا رضوانی ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز دفن زباله حلقه دره با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای اجرای طرح «جمع آوری یک روز در میان زباله از درب منازل» در این کلانشهر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری شهروندان بتوانیم تا آخر امسال این طرح را در تمام یا لااقل در نیمی از محلات سطح شهر اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت همکاری شهروندان، این طرح بعد از حدود چهار دهه و برای اولین بار در کرج اجرایی می‌شود و بدون شک این اتفاق آثار مثبتی به همراه خواهد داشت، افزود: این طرح از چند سال گذشته در برخی از کلانشهرها مثل اصفهان اجرایی و با استقبال زیادی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه تعداد مخازن زباله نصب شده در کرج از استانداردهای تعیین شده بیشتر است، توضیح داد: روزانه حدود ۷۰۰ تن زباله در کرج تولید می‌شود و اگر این حجم از زباله را بر تعداد مخازن موجود تقسیم کنیم، متوجه میشویم حتی اگر تمام زباله های تولیدی شهروندان در مخازن جای داده شود، تعدادی مخزن خالی باقی می‌ماند.

طرح جمع آوری یک روز در میان زباله ها منشاء تحولی زیست محیطی در کرج است

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضربیش از دو هزار و ۵۰۰ مخزن زباله در کرج وجود دارد ولی به هر محله که مراجعه می کنیم ساکنین و اهالی درخواست نصب مخازن جدید دارند.

طرح جمع آوری یک روز در میان زباله در گام اول در محله چهارصد دستگاه اجرایی شده

رضوانی با اشاره به اینکه طرح جمع آوری یک روز در میان زباله در گام اول در محله چهارصد دستگاه اجرایی شده، توضیح داد: در حال حاضر  زباله‌های ساکنین این محل در روزهای زوج جمع آوری می‌شود و برای موفقیت بیشتر این طرح روزها جمعه هم به این روزها اضافه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج افزود: بنا شده تا آخر ماه آینده این طرح در ۱۰ محله از مناطق ده گانه اجرایی شود و کم کم به تمامی محلات تسری پیدا کند. با توجه به تغییر برخی عادات در میان شهروندان، زمان اعلامی برای گذاشتن زباله در مقابل منازل در محله چهارصد دستگاه از ساعت ۹ شب به ۱۱ تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ساکنان محله چهارصد دستگاه از اجرای این طرح رضایت داشته اند، گفت: اگر ساکنان محلات دیگر هم به همین میزان همکاری داشته باشند، تا اخر امسال شاهد اجرای این طرح در اغلب مناطق خواهیم بود.

این مسئول ابراز کرد: بدون شک هیچ طرحی از ابتدا بازخورد و اثر بخشی لازم را ندارد و در خصوص طرح جمع آوری یک روز درمیان زباله هم مردم باید صبور بوده و همکاری لازم را با مدیریت شهری داشته باشند.

به سمتی پیش می رویم که کم کم مخارن زباله از سطح شهر جمع آوری شوند

رضوانی ادامه داد: با اجرای این طرح به سمتی پیش می رویم که کم کم مخارن زباله از سطح شهر جمع آوری شوند چون تا زمانیکه این مخازن وجود دارند، شهروندان فکر می کنند در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند می توانند زباله‌های خود را از منزل خارج کنند.

طرح جمع آوری یک روز در میان زباله ها منشاء تحولی زیست محیطی در کرج است

وی اضافه کرد:  استاندارد نگهداری زباله تر در فضای باز حدود سه روز است و انباشت بیشتر از مدت مذکور، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به همراه دارد.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج با اشاره به اجرای پاکداشت جاده حلقه دره (شهرک ابریشم) که صبح امروز توسط ۵۰۰ نفر از پاکبانان شهرداری، گروه های جهادی و دوستداران طبیعت برگزار شد، گفت: بنا شده هر ماه یک محدوده از مسیر منتهی به حلقه دره پاکسازی شود.

رضوانی الوار با تاکید بر اینکه درصدد نظارت بیشتر بر نحوه جابه جایی زباله توسط ماشین آلاتی هستیم که توسط پیمانکاران برای این کار بکار گرفته شده اند، گفت: حمل زباله استانداردهایی دارد که شهرداری باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشد.

طرح جمع آوری یک روز در میان زباله ها منشاء تحولی زیست محیطی در کرج است

این مسئول در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به گلایه برخی از شهروندان در خصوص جمع آوری سبدهای زباله از مقابل منازل مسکونی، تصریح کرد: هر چند هیچ شکی برای نتیجه بخش بودن این طرح وجود ندارد ولی بهتر بود قبل از جمع آوری این سبدها فرهنگسازی لازم صورت می‌گرفت تا شهروندان در این خصوص آمادگی پیدا می کردند.

رضوانی اضافه کرد: این سبدها به منبعی برای آلودگی، سرازیر شدن شیرابه، تجمع حیوانات موذی و فعالیت زباله گردها تبدیل شده بود.

وی توضیح داد: این تجربه نشان داد، قبل از اجرای هر طرح باید برنامه لازم در کنار ایجاد آمادگی در شهروندان مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =