• ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
  • کد خبر: 81194
شهر مدرن

شهرهای پایدار، پایداری شهری یا اکوشهر (همچنین اکو سیتی) شهری است که با در نظر گرفتن تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و زیستگاه انعطاف‌پذیر برای جمعیت‌های موجود طراحی شده است، بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده برای تجربه مشابه را به خطر اندازد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شهرهای پایدار، پایداری شهری یا اکو-شهر (همچنین اکو سیتی) شهری است که با در نظر گرفتن تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و زیستگاه انعطاف‌پذیر برای جمعیت‌های موجود طراحی شده است، بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده برای تجربه مشابه را به خطر اندازد. هدف ۱۱ توسعه پایدار سازمان ملل، شهرهای پایدار را شهرهایی تعریف می‌کند که برای دستیابی به پایداری سبز، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی اختصاص داده شده‌اند. آنها متعهد به انجام این کار با ایجاد فرصت‌ها برای همه از طریق طراحی متمرکز بر فراگیر بودن و همچنین حفظ رشد اقتصادی پایدار هستند. تمرکز همچنین شامل به حداقل رساندن ورودی های مورد نیاز انرژی، آب و غذا و کاهش چشم‌گیر ضایعات، خروج گرما به محیط بیرون، کاهش آلودگی هوا و آب است.

مسئولان در شهرهای پایدار جهان به دنبال ایجاد محیطی برای شهروندان خود هستند که از نظر زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیار انعطاف‌پذیر باشد بدون این‌که نیازهای نسل‌های بعدی را برای زیستن در همان محیط به خطر بیاندازند. در این شهرها، مسئولان بیشترین تلاش را می‌کنند با ایجاد محیطی منعطف بیشترین مقابله را با فاجعه تغییرات آب‌وهوایی به کار گیرند؛ کاهش سطح آلودگی هوا، مدیریت زباله‌ها و مواد بازیافتی و ترویج محیط سبز از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه است. در ادامه به پایدارترین شهرهای جهان پرداخته می‌شود.

پایدارترین شهرهای جهان کدام هستند؟

لندن

پایتخت انگلستان یکی از معروف‌ترین کلانشهرهای جهان برای گردشگران و ساکنان است که نمونه‌ای بارز از شهر پایدار نیز به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۳، مقامات شهری برای خودروهایی که در آخر هفته‌ها به مرکز شهر می‌آمدند مالیات مقرر کردند تا درنتیجه رانندگان را از استفاده زیاد از خودروهای شخصی دلسرد کنند. مالیات جمع‌آوری شده از رانندگان صرف حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های مربوطه شد.

علاوه‌ بر این، دولت استراتژی‌های متعدد دیگری را نیز برای تبدیل لندن به شهری پایدار به کار گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح‌هایی برای بهبود کیفیت هوا، کاهش سرصدا و مدیریت مواد بازیافتی اشاره کرد. همچنین برای حمل‌ونقل عمومی از اتوبوس‌های دیزلی و الکتریکی استفاده می‌شود که در این نوع اتوبوس‌ها میزان انتشار گازهای کربن بسیار پایین است. اتوبوس‌های دیزلی و الکتریکی میزان انتشار گاز کربن را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد که این کار به شهر در رسیدن به هدف کاهش ۶۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ کمک شایانی خواهد کرد.

استکهلم

استکهلم، پایتخت کشور سوئد، اولین شهر جهان است که در سال ۲۰۱۰ جایزه پایتخت سبز اروپا را از آن خود کرد. مسئولان این کلانشهر با به حداقل رساندن سوخت فسیلی در نظر دارند میزان استفاده از این سوخت را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند.

بیش از ۲.۳ میلیون نفر از جمعیت سوئد در مناطق شهری استکهلم زندگی می‌کنند که این جمعیت جایگاه اول اتحادیه اروپا در زمینه تغذیه سالم، استفاده از انرژی تجدیدپذیر و بازیافت بطری‌ها و قوطی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این شهر برای افزایش تولیدات ناخالص داخلی و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سراسر جهان شهرت دارد. فرودگاه شهر استکهلم به طور کامل عاری از کربن است.

پایدارترین شهرهای جهان کدام هستند؟

سنگاپور

اگرچه آسیا بیشترین نرخ آلودگی جهان را دارد، بااین حال سنگاپور، یک دولت خودمختار و کشوری جزیره‌ای، یکی از پیشروان پایداری در این قاره به حساب می‌آید. موفقیت پایتخت این کشور در دستیابی به پایداری بیشتر مدیون تلفیق طبیعت با معماری است به این صورت که پشت‌بام بسیاری از ساختمان‌های شهر پوشیده از گیاهان و گل‌های سبز است. پوشش سبز خیابان‌های داخل شهر و جاده‌های اطراف را نیز در برگرفته است در حالی‌که سازه‌ها به گونه‌ای پایدار طراحی شده است که انرژی و آب در خود ذخیره می‌کند.

به کار بردن اقداماتی نوین نظیر نمک‌زدایی آب شور، بازیافت آب و روش‌های مختلف جمع‌آوری آب باران به مسئولان این شهر در رسیدن به پایداری کمک زیادی کرده است. این شهر دارای قوانین حمل‌ونقل دوستدار محیط زیست است که مانع از تردد زیاد خودروهای شخصی در داخل شهر شده است.

اسلو

کمیسیون اروپایی کلانشهر اسلو، پایتخت و بزگ‌ترین شهر نروژ را به عنوان پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد. مسئولان این شهر برای به حداقل رساندن انتشارات گاز دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۲۰ و دستیابی به هدف صفر انتشار این گاز تا سال ۲۰۵۰، "بودجه اقلیمی" وضع کردند که در این اقدام ساکنان شهر موظفند متناسب با انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود بودجه مالی پرداخت کنند.

علاوه ‌بر این، ۳۰ درصد از خودروهای شهر انرژی خود را از برق تامین می‌کنند و  بیوگاز از طریق زباله‌های زیستی و فاضلاب‌های شهری تولید می‌شود. دولت اسلو استفاده از خیابان‌های شهر را برای پارک خودورها ممنوع کرده است تا درنتیجه فضای بیشتری در اختیار دوچرخه‌سواران و محل پارک آن‌ها قرار گیرد. فرودگاه اسلو نیز میزبان پایانه‌ای سبز است که در سراسر جهان نظیر ندارد.

پایدارترین شهرهای جهان کدام هستند؟

مونیخ

مونیخ سومین و البته پایدارترین شهر بزرگ کشور آلمان به شمار می‌رود. مسئولان این شهر، همانند سایر شهرهای این کشور، استراتژی‌هایی پیشرفته را برای حفاظت از آب‌وهوا، طبیعت و مصرف آب در پیش گرفته‌اند. مونیخ قدرت اقتصادی آلمان و میزبان قدرت‌های صنعتی اصلی کشور است که از جنگ جهانی دوم به بعد در این شهر سکونت گزیده‌اند. مسئولان کلانشهر مونیخ در نظر دارند تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل از الکتریسیته پاک به عنوان منبع تولید انرژی خود بهره ببرند. علاوه‌براین، کاهش ۱۰ درصدی انتشار کربن، هر پنج سال یک‌ بار، تا دستیابی به شهر کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ از اولویت‌های مهم مسئولان به حساب می‌آید. 

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =