عکس (ترجمه)

تحقیقات جدید دانشمندان آب و هوا از موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک (GISS) نشان می‌دهند که سقفه‌های روشن روی پشت بام که نور خورشید را منعکس می‌کنند یا "بام های سبز" پر از گیاهان و فضای سبز می‌توانند مقداری از گرمای شدید شهر را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، اگر حتی یک تابستان را در شهر گذرانده‌ باشید، احساس می‌کنید که تمایل خواهید داشت با نشستن در یک تکه علف خنک زیر سایه درخت، از گرمای شهر فرار کنید.

ناسا اعلام داشته که به دلیل اثری به نام «جزیره گرمایی شهری»، دما در شهرها اغلب ۱۰ درجه بالاتر از مناطق اطراف است که دلیل آن جذب گرما و حفظ آن توسط موادی مانند آسفالت و بتن است.

محققان چندین دهه است که به دنبال جایگزین قیر و سایر مواد تیره رنگ مورد استفاده در سقف‌ها هستند. تحقیقات جدید دانشمندان آب و هوا از موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک (GISS) نشان می‌دهند که سقفه‌های روشن روی پشت بام که نور خورشید را منعکس می‌کنند یا "بام های سبز" پر از گیاهان و فضای سبز می‌توانند مقداری از گرمای شدید شهر را کاهش دهند.

کریستین برانئون، دانشمند آب و هوا و مهندس عمران در دانشگاه کلمبیا گفت: «همانطور که شهرها رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند، آنها باید تصمیمات مهمی در مورد زیرساخت‌های خود بگیرند، زیرا این تصمیم‌ها تاثیرات ۳۰ تا ۵۰ ساله بر سرنوشت شهرها دارند. مطالعات علمی  در خصوص موج گرمای شهری از جمله مواردی‌ست که باید تحت مطالعه عمیق قرار بگیرد.

تیم تحقیقاتی GISS ناسا تصاویر ماهواره ای از سه سایت پشت بام سبز که در اوایل دهه ۲۰۰۰ در شیکاگو نصب شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها این تصاویر را با تصاویر گرفته شده بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ مقایسه کردند. این تیم متوجه شدند که تفاوت فاحشی بین دمای سطح با پوشش گیاهی و مکان‌هایی که از بام‌های سبز استفاده نمی‌کردند، وجود داشته است. نتایج نشان داد که موفقیت بام‌های سبز در کاهش دما ممکن است با توجه به تنوع گیاهان مورد استفاده، مکان و سایر عوامل تعیین شود.

در بسیاری از مکان‌ها، ممکن است در حال توسعه منطقه‌ای باشید که قبلاً چیزی در آنجا وجود نداشته است. طبق گزارش ناسا، ممکن است فکر کنید که قرار دادن یک بام سبز در ساختمان جدیدتان تاثیر قابل توجهی بر کاهش دما خواهد داشت اما آنچه تحقیقات نشان داده این است که ساختمان‌هایی نیز ممکن است به آنجا اضافه شود - مانند یک پارکینگ در اطراف ساختمان. در نتیجه، شما ممکن است تاثیر پارکینگ را کاهش دهید، اما مطمئناً اثر خنک کنندگی بالای پوشش گیاهی را از بین برده‌اید.

پایه بام‌های سبز می‌تواند شامل خاک کم‌عمق برای گیاهانی باشد که به نگهداری زیادی نیاز ندارند، یا خاک عمیق‌تر برای ساختن خانه‌ای برای مجموعه وسیع‌تری از گونه‌های گیاهی و حتی درختان. به گزارش Garden and Design، بین بام سبز و باغ روی پشت بام تفاوت وجود دارد. هر سقفی، از جمله سقف‌هایی که به‌اندازه کوه‌های آلپ شیب‌دار هستند، می‌توانند بام سبز را در خود جای دهند، در حالی که یک باغ روی پشت بام به طور کلی سنگین‌تر است و از فضا به روش‌های مختلف استفاده می‌کند، بنابراین معمولاً فقط برای سقف‌هایی با سطحی عمدتاً صاف مناسب است.

بام‌های سبز عموماً سبک‌تر و آسان‌تر هستند زیرا از سینی‌های کم عمق برای علف‌ها یا گیاهان گلدار استفاده می‌کنند، در حالی که باغ‌های روی پشت‌بام معمولاً برای قرار دادن ترکیبی از گیاهان، درختان، گل‌ها و علف‌ها و همچنین چیزهایی که یک خانه را تشکیل می‌دهند، برپا می‌شوند.

به گفته ناسا، عواملی که می‌توانند بر میزان بهره‌وری یک بام سبز خاص برای مناطق اطراف خود تأثیر بگذارند، می توانند به ساختار خود سقف، تنوع گیاهان انتخاب شده و منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد، بستگی داشته باشد. با تشدید گرمایش جهانی، انتظار می‌رود جزایر گرمایی شهری نیز افزایش یابد، که به این معنی است که بام های سبز اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =