عکس (ترجمه)

ما شهروندان در یک اقتصاد خطی "بگیر، بساز، هدر بده" زندگی می‌کنیم که در آن منابع طبیعی از زمین استخراج می‌شوند، محصولات ساخته می‌شوند و سپس در محل دفن زباله دفع، سوزانده و یا برای نشت به طبیعت رها می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، ما شهروندان در یک اقتصاد خطی "بگیر، بساز، هدر بده" زندگی می‌کنیم که در آن منابع طبیعی از زمین استخراج می‌شوند، محصولات ساخته می‌شوند و سپس در محل دفن زباله دفع، سوزانده و یا برای نشت به طبیعت رها می‌شوند.

رویکرد خطی برای بقای خود نیاز به رشد بی پایان دارد، چیزی که در دنیای طبیعی دیده نمی‌شود. این مدل محرک اصلی گرمایش جهانی بوده و بحران زباله را برای بشر ایجاد کرده است.

"اقتصاد چرخه‌ای" در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی

اقتصاد چرخه‌ای مدلی از تولید و مصرف است که شامل به‌ اشتراک‌گذاری، اجاره، استفاده مجدد، تعمیر، نوسازی و بازیافت مواد و محصولات موجود تا حد امکان می‌باشد. به‌ این‌ترتیب چرخه عمر محصولات افزایش پیدا خواهد کرد.

اقتصادی چرخه‌ای در عمل، به‌معنای کاهش ضایعات به مقدار حداقل است. هنگامی‌که محصولی به پایان عمر خود می‌رسد، مواد آن تا حد امکان در اقتصاد نگهداری می‌شود. این مواد را می‌توان بارها و بارها به طور مولد استفاده کرد و در نتیجه ارزش بیشتری ایجاد کرد.

در سال‌های اخیر، مفهوم «اقتصاد چرخه‌ای» برای رسیدگی به این بحران ظهور کرده است. برای مثال، یک برنامه اقدام اقتصاد چرخه‌ای توسط اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است که شامل طراحی مجدد محصول، لجستیک معکوس و مدیریت زباله است.

نقش‌های رهبری جدید در برخی از بزرگترین مدیریت‌های شهری و شرکت‌های جهان ایجاد شده است، برای مثال رئیس اقتصاد چرخه‌ای Veolia در همین حال، کنفرانس‌های اقتصاد چرخه‌ای، از جمله مجمع جهانی اقتصاد چرخه‌ای سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیرانتفاعی مانند بنیاد الن مک آرتور بریتانیا، که تمرکز ویژه‌ای بر ارتقای این نوع از اقتصاد دارند، به سرعت در حال رشد هستند.

بازیافت تنها در انتهای خطی این طیف قرار می گیرد زیرا تنها راه حل پایان عمر است. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های اقتصاد چرخه‌ای در سراسر جهان امروزه حول محور بازیافت است.

اتحاد برای پایان دادن به زباله های پلاستیکی یک صندوق ۱.۵ میلیارد دلاری است که از فناوری های بازیافت در کشورهای در حال توسعه حمایت می کند. پوشک بچه Proctor & Gamble Pampers در حال اجرای آزمایشی بازیافت پوشک در ایتالیا است که اقلام مستعمل را به روی بطری های پلاستیکی و لباس های ویسکوز تبدیل می کند.

این رویکرد همچنین با توجه به ارزش محدودی که پردازنده‌ها می‌توانند از بسیاری از چیزهایی که ما بازیافت می‌کنیم ایجاد کنند، بسیار تأثیرگذار است. به یک معنا، بازیافت به تأخیر افتاده است، دفن زباله پرهزینه است که جامعه را ملزم به جداسازی هفتگی از منبع می کند تا سود زیادی نداشته باشد.

بازیافت همیشه پاسخگو نیست

هیچ تضمینی وجود ندارد که بازیافت واقعاً کار کند. یک گزارش تحقیقی توسط رویترز به طور جدی کارآیی این فرآیند را زیر سوال برد.

علاوه بر این، در طول ۷۰ سال گذشته یک الگوی واضح از آلاینده‌های بزرگ پدید آمده است که از تلاش‌هایی حمایت می‌کنند که از یک جهت مفید به نظر می‌رسند، اما در واقع چیزی بیش از عدم توجه به تغییر سیستم‌های واقعی نیستند.

خطر این است که بازیافت به عنوان یک رویکرد نسبتا خطی به یک اقتصاد چرخه‌ای پیش فرض شود. در واقع، اقتصاد چرخه‌ای تبدیل به «بازیافت» می‌شود و چشم‌انداز بسیار هیجان‌انگیزی را که یک اقتصاد چرخه‌ای کاملاً شکل‌گرفته و با تعریف گسترده می‌تواند به سیاره‌ای در بحران ارائه دهد، تهدید می‌کند.

با توجه به بزرگی سازمان ها و حمایت دولت که بازیافت تحت عنوان بخشی از اقتصاد چرخه‌ای به دست می آورد، یک خطر بسیار واقعی است.

اقتصاد چرخه‌ای واقعی مستلزم تغییر سیستم است

اقتصاد چرخه‌ای واقعی رویکردی است که نیازمند تغییر سیستم ها برای ارائه دنیایی بدون زباله است. یکی که ذاتا پیچیده تر از بازیافت است، نیاز به همکاری با شرکای نامحتمل دارد و اجرای آن به زمان نیاز دارد.

به عنوان مثال می توان به شرکت های اقتصادی اشتراک گذاری مانند ZipCar و GoGet اشاره کرد که مدل ۱۰۰ ساله مالکیت خودرو را به یک مدل اشتراک گذاری خودرو بسیار موثر تبدیل کرده اند.

مشترکین فقط در صورت نیاز به وسیله نقلیه دسترسی دارند و نرخ ساعتی می پردازند. هزینه سوخت توسط ارائه دهندگان پرداخت می شود. کاربران با اجتناب از قیمت خرید اولیه خودرو و هزینه های مداوم بیمه و نگهداری وسیله نقلیه، صرفه جویی قابل توجهی را به دست می آورند.

هنگام فروش خودرو از استهلاک پرهزینه نیز جلوگیری می شود. با توجه به اینکه خرید خودرو به طور متوسط دومین خرید بزرگی است که توسط یک فرد انجام می شود، اشتراک خودرو استفاده بسیار کارآمدتری از منابع را ارائه می دهد و خودروهای اضافی را از جاده خارج می کند.

باز طراحی‌های کامل محصول که امکان بازسازی پس از اولین عمر محصولات را فراهم می‌کند نیز راه خود را به بازار باز کرده است. این روند با شروع کاهش قیمت مواد قابل کمپوست شتاب می گیرد، همانطور که در مورد فناوری باتری اتفاق افتاد.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =