اتوبوس برقی - کراپ‌شده

شاید نام شهر کرج را در ردیف اولین‌ها در خیلی از مسائل اجتماعی و جمعیتی شنیده باشید. اولین شهر در داشتن بالاترین نرخ مهاجر یا اولین شهر در بالاترین نرخ رشد جمعیتی یا چندین اولین بودن دیگر! حال خوب است بدانید که کرج اولین شهر ایران است که دارای اتوبوس برقی شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز خبر خوش این است که اولین جایگاه شارژ خودروهای برقی کشور و ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی با حضور وزیر کشور در شهر کرج به بهره‌برداری رسید. راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی تحولی مهم در حمل و نقل شهری کشور است که برای نخستین بار در سطح استان البرز و شهر کرج به اجرا درآمده است.


اهمیت اتوبوس برقی در حمل و نقل عمومی سالم و پاک بالاست، خصوصا در کشورها و شهرهای پر جمعیت، مسئولان شهری و دولتی باید کاری کنند که مردم بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی سالم و پاک بروند. حمل و نقل عمومی برقی هیچ گونه آلاینده‌ای تولید نمی‌کند، بنابراین می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک کند.


توسعه اتوبوس‌های برقی به صورت گام به گام، راحت‌تر و کم هزینه‌تر از خطوط ریلی و متروی شهری است. ساختارهای ریلی معمولاً گران‌تر و زمان برتر هستند. اتوبوس برقی با توجه به تغییر قابل توجه تکنولوژی و اثراتی که روی آلودگی هوا دارد کاملاً‌ ایده معقولی است. حمل و نقل عمومی برقی می‌تواند به کاهش تعداد وسایل نقلیه شخصی در جاده‌ها کمک کند که می‌تواند ترافیک را کاهش داده و سفر را برای همه آسان‌تر کند.

اما در این بین باید مراقب بود که برق مورد استفاده برای تأمین انرژی اتوبوس‌ها، هم ارزان تأمین شود هم از منابع سالم این امر زمانی محقق می‌شود که با پیشرفت فناوری باتری و کاهش مداوم قیمت باتری، هزینه‌های کلی بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی کاهش یابد.

همچنین دولت با دادن یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی استفاده از اتوبوس‌های برقی را به صرفه‌تر کند. حمل و نقل عمومی برقی اغلب مقرون به صرفه‌تر از رانندگی با خودروی شخصی است، بنابراین می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار کمک کند. حمل و نقل عمومی برقی می‌تواند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کند که می‌تواند به امنیت انرژی و کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کند.

به هر صورت مزایای حمل و نقل برقی عمومی بیشتر از هزینه‌های جاری آن است. همنین اتوبوس‌های برقی برای محیط زیست مفیدتر است.

فوأد شمس / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =