• ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
  • کد خبر: 71663
پلاستیک

کاش به جای پرداختن به حواشی کمی به مسائلی که به آینده ی ما و فرزندانمان مربوط می شود حساس می شدیم؛ به محیط زیست مان؛ به میزان وابستگی مان به استفاده از نایلکس. کاش برایمان مهم بود که با دست خودمان چه بلایی سر خودمان و سرزمین مان می آوریم.

پایگاه خبری کرج امروز، مصطفی فراغت/ لابه لای موضوعات بعضا بی اهمیتی که به آن ها می پردازیم و همه ی توجهات به آن جلب می شود؛ جک و لطیفه می سازیم و از کار و زندگی مان می زنیم؛ مثل سفر رامبد جوان به کانادا؛ که نه ارتباطی به ما ندارد و نه تغییری در سبک زندگی مان ایجاد می کند.

کاش به جای پرداختن به این حواشی کمی نسبت به مسائلی که به آینده ی ما و فرزندانمان مربوط می شود حساس می شدیم؛ به محیط زیست مان؛ و به میزان وابستگی مان به استفاده از نایلکس. کاش برایمان مهم بود که با دست خودمان چه بلایی سر خودمان و سرزمین مان می آوریم

سومین همایش روسای سازمان های مدیریت پسماند کشور به میزبانی شهرداری کرج برگزار شد. نشستی که حتی اگر خروجی قابل قبولی هم نداشته باشد؛ تلنگری ست تا بیشتر بدانیم که در خواب غفلتیم، خوابی عمیق؛ باید قبول کنیم که بیشتر ما نسبت به زمینی که در آن زندگی می کنیم بی تفاوتیم و این بی تفاوتی کوچک و بزرگ؛ مسئول و غیر مسئول نمی شناسد.

چه بد است سرزمینمان حال و روز خوبی ندارد و ناخوش است. از شهرهای ساحلی شمال گرفته تا شهرهای ساحلی جنوب. روزانه و ماهانه و سالانه هزاران تُن زباله از بی توجهی من و تو تولید می شود و بیشتر آن در درون همین زمینی که بر روی آن پا می گذاریم؛ دفن می شود.

به گفته سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج؛ در کرج روزانه ۸۰۰ تن زباله تولید می شود. و چه تلاش خستگی ناپذیری؛ بی دغدغه زباله به زباله اضافه می کنیم بدون آن که بدانیم این زباله ها کجا می رود و چه زخم هایی بر روی بدنِ زمین به وجود می آورد. آیا تا به حال اسم #حلقه_دره به گوشتان خورده؟ آیا تا به حال بوی انبوهی از #شیرابه ها حالتان را بهم زده؟

آیا لحظه ای به سرنوشت پلاستیک هایی که در طبیعت رها می کنیم فکر کرده ایم؟ اغلب ما نمی دانیم پلاستیک هایی که استفاده می کنیم و دور می ریزیم چه بلایی سر طبیعتی که سهم آیندگان است می آورد. شاید کمی خودخواه هستیم که طبیعت فردا را برای راحتی امروز نابود می کنیم. به گفته سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرج پلاستیک به معضل قرن تبدیل شده؛ و به گفته یکی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست؛ مرگ هزاران ماهی و موجودات دریایی به دستِ همین پلاستیک رقم می خورد.

کاش به جای سرک کشین به زندگی یکدیگر و کنکاش در زندگی رامبدها و نگارها و پیگیر بودن که کی کجا زندگی می کند و بچه اش را کجای این دنیا به دنیا می آورد؛ کمی هم سرمان به حجم زباله هایی که تولید می کنیم گرم بود و به نقش پلاستیک ها و نایلکس ها.

بیاییم یک بار هم شده از خودمان شروع کنیم. حالا که به قول شهردار کرج؛ صدا و سیما نقشی که در این زمینه باید بازی کند را فراموش کرده؛ ما نقش مان را خوب بازی کنیم. تصور می کنم اگر هر کدام مان کمی (روزانه) کمتر زباله تولید کنیم و برای انجام کارهای روزمره وابستگی مان به پلاستیک را کاهش دهیم، اتفاقات خوب خواهد افتاد؛ و نتیجه می شود همان کمپینی که رییس شورای شهر کرج مطرح کرد؛ #نه_به_استفاده_از_نایلکس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =