عمارایزدیار

رئیس کمیسیون شهر هوشمند، اقتصاد شهری و مشارکت های شورای شهر کرج سیاستِ چاره ساز درباره مدیریت پسماند و فروکش چالش های زیست محیطی را فرهنگسازی و دعوت از شهروندان برای کاهش تولید زباله دانست.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز به نقل از شورای اسلامی شهر کرج،عمار ایزدیار در جریان بازدید از سایت دفن زباله حلقه دره و مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب، اظهار کرد: طبق آمارها روزانه در حدود یکهزار و پانصد تن زباله که نیمی از آن تولیدی شهروندان کرجی و نیم دیگری از آن مربوط به سایر شهرهای البرز است، در حلقه دره دفن می شود که مشکلاتِ عدیده زیست محیطی، تشدید ذرات معلق در هوا، انتشارِ بوی نامطبوع در منطقه و... را باعث گردیده است.

این مسئول گفت: شاید اطلاق طلای کثیف به زباله در کشورهای پیشرفته جهان که صفر تا صد پروسه مدیریت و پردازش پسماندها هوشمند و مکانیزه صورت می پذیرد، چندان بیراه نباشد اما در کرج که روحِ سنتی بر این چرخه حاکم است پروسه جمع آوری، انتقال و دفن زباله ها فرایندی کاملاً هزینه بر و زیان ده است لذا باید مردم را تشویق به کاهش تولید زباله نمود و این نسخه قطعاً شفابخش تر است.

وی با بیان اینکه باید در کارگروه مدیریت پسماند استان موضوع جانمایی مرکز جدید دفن زباله در خارج از جغرافیای کرج پیگیری گردد تا زباله سایر شهرهای البرز در آنجا دفن و پردازش شود، تصریح کرد: در اثر این اتفاق مشکلِ تولید شیرابه زباله که تهدیدی برای سفره های زیرزمینی است و همین طور سایر مشکلات زیست محیطی حلقه دره فروکش می نماید و بالطبع با برداشتن فشار از شانه این مرکز می توان دوره بهره برداری از آن را افزایش داد.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت حلقه دره، توضیح داد: با بهره برداری و تکمیل پروژه هایی همچون ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست، استحصال گاز از پسماند و... شاهد تغییرات محسوسی در وضعیت این مجموعه خواهیم بود.

ایزدیار در پایان با تاکید بر اینکه بازدیدهای میدانی گره گشای مشکلات شهری است، عنوان کرد: امیدواریم با مشارکت رسانه ها و فرهنگسازی بتوانیم شهروندان را به کاهش تولید زباله ترغیب نماییم تا بخشی از هزینه های سرسام آوری که صرف فرایند جمع آوری، انتقال و دفن زباله ها می شود، به پروژه های نیمه تمام تزریق شود و در نتیجه کرج بیش از پیش روی ریل آبادانی و توسعه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =