حمل و نقل

چرا اتخاذ شیوه‌های تحرک پایدار اهمیت دارد؟ اگر چیزی در رفتار حرکتی فعلی ما تغییر نکند، سهم ترافیک در انتشار CO۲ در سرتاسر جهان افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، تا سال ۲۰۵۰، تعداد خودروهای شخصی دو برابر خواهد شد و شهرها نیز ۳۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را ایجاد خواهند نمود. به این ترتیب، شهرداری‌ها در مناطق شهری و روستایی باید زیرساخت‌های پایدار ایجاد نمایند و استراتژی هایی برای کاهش آلودگی هوا در شهرها و معکوس کردن تغییرات نامطلوب آب و هوای جهانی مد نظر قرار دهند. تحرک پایدار آلودگی هوا و انتشار دی‌اکسید کربن را با گنجاندن شیوه‌های سازگار با محیط زیست در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری کاهش می‌دهد. شهری با استراتژی تحرک پایدار کارآمد از شیوه‌های حمل و نقل عادلانه، فضاهای سبز، یا فناوری که کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و ردپای کربن را کاهش می‌دهد، پشتیبانی می‌کند.

چگونه می‌توانیم سطح آلودگی هوا را در شهرهایمان کاهش دهیم؟

از آنجایی که سازمان‌ها، مؤسسات عمومی و نهادهای دولتی بیشتر هزینه‌های آلودگی هوا، مه‌دود و تأثیرات عظیم آن‌ها بر محیط‌زیست را تشخیص می‌دهند، باید منابع بیشتری برای توسعه استراتژی‌هایی برای کاهش آلودگی در شهرها تخصیص داده شود.

به عنوان مثال، کمیسیون اروپا به طور مداوم جو آب و هوایی اروپا را برای بهبود قابل ملاحظه کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بررسی و بهبود می بخشد. سازمان ملل همچنین خواستار همکاری بین المللی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش تغییرات آب و هوایی شده است.

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در شهرها موارد زیر مورد نیاز است:

همکاری در سطح بین المللی - شهرها نباید به صورت جداگانه عمل کنند، بلکه باید با شهرهای همسایه هماهنگ شوند و با ابتکارات بین المللی هدایت گردند.

تنظیم استانداردهای جدید و مرتبط برای تعریف کیفیت هوای خوب

بهبود فناوری ها و ترویج نوآوری در صنایع حمل و نقل و انرژی

تعهد قوی و مداوم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج رشد اقتصادی پایدار

از طریق این عناصر ترکیبی، می‌توانیم سناریوی تصوری خود از شهری پایدار را به واقعیتی بلندمدت تبدیل کنیم.

فناوری سبز برای کاهش آلودگی هوا: تحرک پایدار

برای بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی، ما به یک رویکرد جامع و چند بخشی نیاز داریم. کمیسیون اروپا بیان می‌کند که بخش حمل و نقل عامل اصلی انتشار اکسید نیتروژن است. در طول چهار دهه گذشته، اتحادیه اروپا چندین سیاست را برای تنظیم کیفیت سوخت و اعمال سطوح مختلف الزامات حفاظت از محیط زیست در بخش حمل و نقل اعمال کرده است.

محاسبه و پیش‌بینی تغییرات کیفیت هوا، توسعه نرم‌افزار مدیریت ترافیک، و کمک به شهرها برای استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری پایدار در حوزه حمل و نقل، همگی به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند.

به گفته دکتر Uwe Reiter، مدیر پروژه جهانی PTV، "بهبود کیفیت هوا به معنای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا است. طی کردن مسافت کمتر با وسیله نقلیه، سفرهای کمتر و کوتاه‌تر، سفرهای بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین موتورهای کارآمدتر و کم آلاینده تر، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی می‌تواند راهگشا باشد.

اما فراموش نکنیم که آلودگی هوا مرزهای ملی را نادیده می گیرد. بنابراین کنترل آلودگی هوا در شهرها باید در سطح جهانی انجام شود و نه فقط در یک منطقه. ما باید به راه‌های مختلفی که سیستم‌های جابه‌جایی کنونی ما به کیفیت هوای ضعیف کمک می‌کنند نگاه کنیم و از نظر استراتژیک آن را با نسخه‌های پایدارتر برطرف کنیم.

۳ راه برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای دارای تحرک پایدار

شهرهای هوشمند در حال حرکت به سمت اکوسیستم‌های شهری پایدارتر و کارآمدتر به عنوان راهی برای کاهش آلاینده های هوا هستند. این راه حل های آلودگی هوا شامل تمام جنبه‌های برنامه ریزی شهری از جمله حمل و نقل، زیرساخت‌ها، مخابرات و انرژی است.

در اینجا سه راه برای استفاده از تحرک پایدار برای کاهش آلودگی هوا در شهرها آورده شده است.

تجزیه و تحلیل و پیش بینی آلودگی هوا هنگام انجام برنامه ریزی حمل و نقل شهری

در برنامه ریزی برای تغییر، اولین گام، ارزیابی واضح از وضعیت موجود و پیش بینی بر اساس شبیه سازی یا اجرای آزمایشی است.

برای کسانی که در بخش حمل و نقل هستند، محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای در شبیه سازی ترافیک به تصمیم گیری صحیح کمک می کند. به عنوان مثال، محاسبات آلایندگیPTV Vissim ، داده‌هایی را برای ردیابی چگونگی تأثیر اقدامات ترافیکی بر آلایندگی خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد.

شبیه‌سازی و تجزیه و تحلیل اقدامات احتمالی ترافیک برای اجرای راه‌حل‌های مدیریت ترافیک بهینه‌شده محیطی که به طور فعال آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهند، حیاتی است.

طرح های مدیریت ترافیک هوشمند را به کار ببرید 

یکی از بهترین راهکارها برای ادغام فرآیندهای تحرک پایدار در شهرداری‌ها، استفاده از طرح‌های هوشمند مدیریت ترافیک است. در اینجا سه نمونه آورده شده است:

استراسبورگ فرانسه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا، ترافیک توقف و حرکت را کاهش داده است. داستان موفقیت استراسبورگ به استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند کلان داده مدیریت ترافیک برای بهینه سازی سیستم کنترل سیگنال شهر مرتبط است.

تایپه، تایوان از چراغ‌های راهنمایی هوشمند برای بهبود جریان ترافیک استفاده می‌کند. در تقاطع‌های خاصی در داخل شهر، مقامات سیستم‌های سیگنال ترافیکی تطبیقی هوشمند را نصب نموده‌اند، یک راه‌حل نرم‌افزاری که به طور مداوم چراغ‌های راهنمایی را بهینه می‌کند. این راه حل هوشمند مدیریت ترافیک، انتشار گازهای گلخانه ای و تاخیر خودرو را به حداقل رسانده است.

شهرها می‌توانند با نظارت بر وضعیت و اقدام زودهنگام با نرم‌افزار مدیریت ترافیک PTV Optima، ازدحام ترافیک را کاهش دهند. شبیه‌سازی‌های ترافیک یعنی به حداقل رساندن زمان سفر برای جلوگیری از ترافیک قبل از ایجاد آن.

گزینه های حمل و نقل سازگار با محیط زیست را فعال و ترویج کنید

از آنجایی که مردم به طور فزاینده‌ای گزینه‌های سازگار با محیط زیست را در مناطق محلی خود انتخاب می‌کنند، شهرداری‌ها باید سهم خود را در ارائه این گزینه ها به شهروندان خود انجام دهند. بهره گیری آگاهانه از محیط زیست نباید فدای راحتی و هزینه شود، و راه انجام این کار، فعال کردن و ترویج گزینه‌های حمل و نقل دوستدار محیط زیست است.

در اینجا چند روش وجود دارد که شهرداری ها می‌توانند حمل و نقل عمومی شهری را سازگار با محیط‌زیست نمایند:

بهینه‌سازی شبکه‌های شارژ EV برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای ایستگاه‌های شارژ

اختصاص فضای شهری به دوچرخه سواری و پیاده روی به عنوان روشی برای گزینه‌های تحرک پایدارتر

انتقال تدریجی به اتوبوس‌های برقی برای جایگزینی اتوبوس های دیزلی

بهبود کیفیت هوا در شهرها با استراتژی تحرک پایدار جامع

ما گزینه‌های زیادی را برای توسعه ابتکارات تحرک پایدار که آلاینده های هوا را کاهش می دهد، توضیح داده ایم، اما کدام یک از این گزینه ها بهترین نتایج را ارائه می دهد؟ این بستگی به سناریوی دقیق دارد. به عنوان مثال، در حالی که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ضروری است، پیامدهای منفی مانند ضرر اقتصادی ناشی از ممنوعیت رانندگی می تواند بسیار باشد. به همین دلیل است که استراتژی‌های تحرک پایدار و کارآمد باید عوامل محیطی و اقتصادی را در نظر بگیرند.

برای یافتن بهترین‌ گزینه‌ها، دولت‌های شهری و نهادهای عمومی نیاز به رویکردی چند بعدی و جامع دارند که شامل تجزیه و تحلیل و ارزیابی اقدامات ممکن قبل از انتخاب استراتژی‌های مدیریت ترافیک مناسب باشد.

مترجم: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =