انرژی

ایجاد فضای سبز متمرکز در سراسر شهر به شکل پارک‌ها، زمین‌های بازی، مزارع شهری و فضاهای باز کیفیت زندگی بهتری را برای ساکنان شهر فراهم می‌کند. علاوه بر این، آنها با خنک کردن هوای اطراف و خنثی کردن دی اکسید کربن، جو را بهتر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، یکی از ویژگی‌های اولیه شهرها تراکم جمعیت است. تعداد افرادی که در هر مایل مربع زندگی می‌کنند عموما در مناطق شهری بسیار بیشتر است. زیرا شهرها مراکز عمده تجارت و صنعت و پایگاه اصلی بسیاری از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی هستند.

تمرکز بالای مشاغل در شهرها حتی افراد بیشتری را جذب می‌کند. بسیاری از این افراد از خانه‌های خود در خارج از شهر به محل کار خود رفت و آمد می‌کنند. توان مورد نیاز برای راه‌اندازی مشاغل و گرم و سرد نگه داشتن خانه‌های شهری و سوخت مورد نیاز برای حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه مورد استفاده برای رفت و آمد سبب شده تا سطح مصرف انرژی در شهرها بسیار بالا باشد. از این رو بسیار مهم است که شهرها به دنبال مدیریت انرژی و همین‌طور روش‌های جایگزین باشند. در زیر ۶ روش وجود دارد که شهرها می‌توانند از آن بهره ببرند.

۱ . حمل و نقل عمومی

مسلماً یکی از پرهزینه‌ترین و پیچیده‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش مصرف انرژی در شهرها، ارائه و حفظ انواع گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی است. این باید شهروندان را از رانندگی منصرف کند. خطوط اتوبوس، مترو یا راه آهن رفت و آمد بهتر و سریعتر را ایجاد می‌نمایند. آنها به طور همزمان اتکا به اتومبیل شخصی و در واقع اتکا به بنزین را کاهش می‌دهند.

۲. خطوط دوچره سواری و به اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه

وقتی شهرها روی خطوط دوچرخه محافظت شده در جاده‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، مردم هنگام دوچرخه سواری به جای رانندگی احساس امنیت بیشتری می‌کنند. شهرها همچنین می‌توانند خدمات اشتراک دوچرخه را ارائه دهند. Citi Bike در شهر نیویورک یا پروژه بی‌دود در تهران، مردم را قادر می‌سازد تا هزینه دوچرخه محلی را بپردازند و به طور موقت از آن استفاده کنند. این تغییرات با هم باعث کاهش تراکم خودرو در جاده‌ها و در نتیجه کاهش مصرف انرژی می شود.

۳.  خودروهای هیبریدی

از آنجایی که برخی از شهرها بیش از سایرین به رانندگی وابسته هستند. ارائه معافیت‌های مالیاتی بیشتر و مشوق‌ها به افرادی که رانندگی خودروهای هیبریدی یا الکتریکی را انتخاب می‌کنند، سبب می‌شود تا شهروندان از این وسایل نقلیه بیشتر استفاده نمایند. برای پاداش بیشتر به این رانندگان، آن‌ها می‌توانند مؤسسات دست‌اندرکار را تشویق کنند تا مکان‌های پارکینگ مشخص و ممتاز را به وسایل نقلیه الکتریکی ارائه دهند.

۴.  فضای سبز

گیاهان و درختان با استفاده از انرژی خورشید، انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا را کاهش می‌دهند. ایجاد فضای سبز متمرکز در سراسر شهر به شکل پارک‌ها، زمین‌های بازی، مزارع شهری و فضاهای باز کیفیت زندگی بهتری را برای ساکنان شهر فراهم می‌کند. علاوه بر این، آنها با خنک کردن هوای اطراف و خنثی کردن دی اکسید کربن، جو را بهتر می‌کنند.

۵. پنل‌های خورشیدی

آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های عظیم جزء اصلی زندگی شهری هستند. با نصب پنل‌های خورشیدی که نور خورشید را جذب می‌کنند، حتی بر روی برخی از این سازه‌ها، شهر می‌تواند از انرژی رایگان به شکل تولید برق یا گرمایش در ساعات روز استفاده کند. این بهترین استفاده را از یک سطح وسیع ایجاد می‌نماید و همچنین میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد.

۶. مدیریت پسماند

شهرها مملو از مردم هستند. در نتیجه، میزان زباله تولید شده روزانه بسیار زیاد است. مدیریت و دفع همیشه کارآمدترین نیستند. تلاش‌های کوچک بهتر می‌تواند ضایعات را حذف کند. یکی از این تلاش‌ها ممنوع کردن توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها است زیرا این کیسه‌ها تجزیه نمی‌شوند. همچنین، اگر فرصت‌های بیشتری برای بازیافت برای مردم وجود داشت، مواد قابل بازیافت کمتری به محل‌های دفن زباله می‌رسید.

۷. حفاظت از آبهای زیرزمینی

تعداد افراد بیشتر معادل مصرف بیشتر آب است. بنابراین هدر رفت آب نیز بیشتر خواهد بود. شهرها می‌توانند برنامه‌های کارآمد انرژی ارائه دهند. آنها می‌توانند به مردم در خرید دستگاه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب برای خانه‌های خود کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند با معافیت‌های مالیاتی آنها را تشویق به انجام این کار کنند. شیرهای آب کم جریان، توالت و سر دوش و همچنین ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی کم مصرف آب گزینه‌های خوبی هستند. این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، آب کمتری مصرف می‌کنند.

در قرن گذشته تغییرات آب و هوایی شدیدی رخ داده است. این به دلیل انتشار دی اکسید کربن است و سبب شده تا منابع طبیعی کاهش یابد. ضروری است که مناطق پرجمعیت مانند شهرها شروع به کاهش مصرف انرژی خود کنند.

ارائه مجموعه‌ای از گزینه‌های حمل و نقل عمومی، خدمات اشتراک دوچرخه و ساخت خطوط دوچرخه در جاده‌ها و نصب پنل‌های خورشیدی بر روی ساختمان‌ها، همه این موارد باعث کاهش مصرف انرژی و ضایعات و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. اگرچه مدیریت شهری مسئول اجرای این تاکتیک‌ها هستند، اما در نهایت به مردم بستگی دارد که از آن پیروی نمایند.

محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =