• ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
  • کد خبر: 80505
زباله

خرید کم‌تر به معنی تولید زباله کم‌تر است. باید اولویت‌های خرید را مورد بازبینی قرار داد. بین آنچه که نیازهای واقعی زندگی‌ست و آنچه صرفا هوس است تفاوت زیادی وجود دارد. ما مسئول آنچه که دور می‌اندازیم هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، این تنها شهرداری‌ها نیستند که مسئول پاکیزگی شهر هستند، شهروندان نیز با رعایت برخی موارد می‌توانند نقش بسیار موثری در پاکی شهر داشته باشند. ما هر روزه اقلام زیادی را مورد استفاده قرار می‌دهیم و سپس آنها را دور می‌ریزیم. این متاسفانه سبب ایجاد حجم انبوهی از زباله می‌شود. کاهش زباله‌های جامد به معنی کاهش محل های دفن زباله است. کاهش، استفاده مجدد و بازیافت نقشی اساسی در کم‌تر شدن این محل‌ها دارند. محل‌های دفن زباله تاثیرات اقتصادی و زیست محیطی زیادی دارند. تجزیه آهسته زباله‌ها هزاران سال طول می‌کشد و تا به حال عملا چندین هکتار از زمین‌ها را بی مصرف کرده است. این زمین‌ها می‌توانست مورد استفاده شهروندان و صنایع قرار بگیرند. ممکن است همه ما به بازیافت و استفاده مجدد اعتقاد داشته باشیم اما مسئله این است که عملا نیز باید این موارد را به کار ببریم تا شهری تمیز و سالم داشته باشیم.

آنچه در ذیل آمده می‌تواند نقش موثری در کاهش مساحت محل‌های دفن زباله شهرمان داشته باشد:

البسه غیرلازم خود را اهدا کنیم

باور کنید یا خیر لباس‌های ما نقش مهمی در پر شدن جایگاه‌های دفن زباله دارند. ما درب کمد دیواری خود را باز می‌کنیم و لباس‌های از مد افتاده خود را به راحتی دور می‌اندازیم. این لباس‌ها در پایان سر از زمین‌های دفن زباله در می‌آورند.

به جای دور ریختن لباس‌های غیر لازم خود، می‌توانید آنها را به نیازمندان اهدا کنید (یا آن را از دیوار مهربانی بیاویزید). حتی می‌توان آنها را به قیمت بسیار پایین فروخت و پول آن را به نیازمندی پرداخت نمود.

زباله های مواد غذایی خود را کاهش دهیم

باقیمانده های غذا نیز از جمله مواردی‌ست که سطل های زباله را پر می‌کند. ما قسمت زیادی از غذای خریداری شده خود را نمی‌خوریم. به جای دور ریختن غذا می توان آن را با غذای دیگر مخلوط نمود و در وعده غذایی دیگری مصرف کرد. باید بدانید که میلیونها انسان در این جهان حتی یک وعده غذایی مناسب هم ندارند. تا زمانی که غذاهای درون فریزرتان تمام نشده است از خریدن و یا پختن غذای جدید دوری کنید.

غذای سالم مصرف کنیم

غذایی را بخرید که بسته بندی کم‌تری داشته باشد. نایلون‌های خرید خود را نیز در یکجا جمع کنید تا بتوان آن را بهتر بازیافت نمود. در کل بهتر است از فست فودها دوری کنید تا هم سالم بمانید و هم زباله کمتری تولید کنید.

از خرید آب‌های آشامیدنی درون بطری های پلاستیکی خودداری کنیم

میلیون‌ها بطری پلاستیکی هر روز دور ریخته می‌شوند. یکی از راه حل‌های ساده استفاده از بطری‌های آب شیشه‌ای است. لیوان‌های یک بار مصرف نیز مشکلات زیادی ایجاد نموده‌اند. برای خوردن آب بهتر است از لیوان‌های شیشه‌ای و یا سرامیکی استفاده کنیم. بهتر است لیوان‌های کوچک‌تری انتخاب کنیم که حملشان راحت تر باشد.

مصرف گرایی را کنار بگذاریم

خرید کم‌تر به معنی تولید زباله کم‌تر است. باید اولویت‌های خرید را مورد بازبینی قرار داد. بین آنچه که نیازهای واقعی زندگی‌ست و آنچه صرفا هوس است تفاوت زیادی وجود دارد.ما مسئول آنچه که دور می‌اندازیم هستیم.

بازیافت کنیم

به خودمان زحمت بدهیم و به جای دور ریختن بطری‌های شیشه ای ، قوطی‌های آلومینیومی، ظروف پلاستیکی و کاغذ، آنها را در انباز خانه‌امان جمع کنیم. بعد از این که مقدار آنها به حد کافی رسید آن را به مراکز بازیافت تحویل دهیم (به عنوان مثال در منطقه حصارک ، خلج آباد و فردیس کانکس هایی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند زباله های خشک خود را تحویل دهند .(

در حد امکان محصولات بازیافت شده را خریداری کنیم

با خرید محصولاتی که از بازیافت درست شده‌اند می‌توان به محیط زیست کمک شایانی نمود. بسیاری از شرکت‌ها در تبلیغات خود خاطرنشان می‌سازند که محصولاتشان از مواد بازیافت شده ساخته شده است. شما با خرید محصولات بازیافت شده می‌توانید الگویی برای دوستان و خانواده خود باشید تا آنها نیز به جمع دوستداران محیط زیست بپیوندند.

از مواد طبیعی به منظور پاکسازی منزل خود استفاده کنیم

ابتدا باید یادآور شویم که بهترین حلال‌ها آب است. آب به تنهایی می‌تواند اکثر لکه ها را پاک کند. به جای خریدن مواد شوینده بهتر است از معادل طبیعی آنها مانند جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. مواد شیمیایی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و در نهایت خسارات جبران ناپذیری به محیط زیستمان وارد می‌سازند.

ساخت کمپوست را بیاموزیم

کمپوست روشی طبیعی و آسان برای تبدیل باقیمانده غذاها و گیاهان و تبدیل آن به مواد مغذی برای گل ها و گیاهان است. کمپوست موادی طبیعی است که در یک جا جمع آوری شده و در حال تجزیه شدن است. با ساخت کمپوست می‌توان تا حد زیادی از تولید زباله های تر جلوگیری نمود.

از مواد "استفاده دوباره" کنیم

ساک خرید داشته باشیم. یک ساک خرید می‌تواند به جای صدها نایلون عمل کند. مشکل دوران ما این است که سعی می‌کنیم از مواد یک بار مصرف استفاده نماییم و این به معنی کوتاه شدن عمر محل‌های دفن زباله. می‌توان برای مواد دورریختی کاربری دوباره تعریف نمود. به عنوان مثال از جعبه خالی کفش می‌توان به منظور جایی برای جمع آوری مجله هایمان و یا از شیشه‌های خالی مربا به منظور جمع آوری اشیاء ریز مانند میخ و پیچ و مهره استفاده کرد.

از باطری‌های قابل شارژ استفاده کنیم

اکثر باطری‌های معمولی دارای مواد شیمیایی و عناصر سنگین مانند جیوه هستند. این مواد وارد چرخه طبیعت شده و سبب مشکلات بسیاری خواهند شد. باطری‌های قابل شارژ به صرفه‌تر هستند و می توان آنها را صدها بار شارژ نمود.

محصولاتی را بخرید که در بسته های قابل بازیافت تحویل داده می شوند

جامعه مصرفی امروزی سبب شده است که ما به جای تعمیر یک محصول، ترجیح دهیم آن را دور ریخته و مدلی جدیدتر از آن را بخریم.حجم زیادی از مکان‌های دفن زباله را بسته بندی‌های محصولات جدید اشغال نموده اند. سعی کنیم بسته بندی‌هایی را بخریم که قابلیت بازیافت داشته باشند و یا حداقل بتوان برای آن کارکردی دوباره تعیین نمود.

مشارکت کنیم

و در نهایت این که به محل‌های دفن زباله سری بزنیم و با دیگران در خصوص مزایای بازیافت و چگونگی تفکیک زباله از مبداء صحبت کنیم. ما باید خودمان آن تحولی را ایجاد نماییم که دوست داریم در محیط اطرافمان مشاهده کنیم.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =