دیوارنگاره

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از پایان عملیات زیباسازی پل حامی با استفاده از ۴۰۰ هزار قطعه کاشی شکسته خبر داد .

حمیدرضا عبدالله پور در گفت‌وگو با کرج امروز، خبر از پایان عملیات زیباسازی پل حامی با فن کاشی شکسته داد و گفت: کاشی‌کاری جداره این پل از بزرگ‌ترین کاشی‌کاری‌های شکسته در کشور هست که در آن ۴۰۰ هزار قطعه کاشی در متراژ ۱۰۰۰ مترمربع با طراحی الهام گرفته از نگارگری‌های قدیمی ایرانی به یکی از پروژهای فاخر زیباسازی شهر کرج بدل شده است.

وی اظهار داشت: اجرای این پروژه توسط واحد هنرهای شهری و با الهام از عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی شکل‌گرفته و در آن طرح نوینی از زیباسازی فضای شهر ارائه‌شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، توضیح داد: در نگاره‌های ایرانی و کتاب‌آرایی‌های تاریخی‌مان فضایی مجرد و قدسی از بهشت ارائه‌شده که طرح مذکور با الهام از این فرهنگ سپیده دمی از حضور فرشتگان در شهر را نمایش می‌دهد.

این مسئول بابیان اینکه معماری گذشته ایران سرشار از ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی است که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد گفت: تزئینات و کاشی‌کاری‌های پل‌های زیرگذر طالقانی، شورا و پایه‌ی پل سه‌راه گوهردشت و حامی با تناسبات و رنگ‌بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی شاد و انرژی‌بخش را تداعی می‌کند که باعث احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی در شهروندان می‌شود.

عبدالله‌پور با اشاره به اینکه در کرج فضاهای سرد و بی‌روح و ملال‌آور متأثر از ناهمگونی و آلودگی‌های بصری در خیلی از مناطق شهری مشاهده می‌شود، افزود: جانمایی مبلمان شهری مناسب و استاندارد و نصب المان‌های هویت‌بخش و استفاده از رنگ عناصری هستند که می‌تواند به‌سادگی و با هزینه‌ای کم‌تر از ساخت‌وساز برای تعریف فضاها، در ایجاد خوانایی و حس وحدت و خلق حس مکان به ما کمک کند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در پایان از رونمایی این پروژه با حضور مسئولان شهری و استانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: پروژه‌های فاخر فرهنگی در شهر علاوه بر زیباسازی فضاهای شهری می‌توانند ویژگی‌های مثبت و مهمی از جمله هویت‌سازی در فضاهای شهری، ایجاد تصویر ذهنی، انتقال پیام‌های ارزشمند و انتقال فرهنگ و تاریخ در جامعه را به عهده بگیرند و باعث ایجاد تعامل بیشتر شهروندان در فضاهای شهری شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =