محمد اسدیان

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: تکمیل هر کیلومتر از قطار شهری حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمد اسدیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به اهم اقداماتی که در شورای ششم برای تکمیل پروژه قطار شهری صورت گرفته اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری در گام نخست، «کمیته راهبری» برای پیگیری مسائل و مشکلات این پروژه تشکیل شد.

تکمیل هر کیلومتر از مترو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه پنج نفر از اعضای شورای شهر، دو مشاور، پیمانکار و رییس سازمان قطار شهری از اعضای این کمیته هستند، افزود: امیدواریم با پیگیری، شاهد اتفاقات خوبی در این پروژه باشیم.  

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه هزینه احداث مترو در سال‌های گذشته به واسطه افزایش تورم، اعمال تحریم و بالا رفتن هزینه دستمزد و... به میزان قابل توجهی بالا رفته، افزود: امروز برای تکمیل هر کیلومتر متر از مترو حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه ادعای مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای قبل مبنی بر اینکه سه روزه می‌توان ایستگاه f تا k مترو در را به بهره برداری رساند، گفت: این تئوری از اساس اشتباه و نشدنی است چون تا وقتی تست سرد و گرم  قطارها انجام نشده امکان مسافرگیری در ایستگاه وجود ندارد.

اسدیان با بیان اینکه سیستم مترو از دو بخش عمرانی و هوشمند تشکیل شده، گفت: بخش عمرانی شامل ساختمان، ایستگاه، تونل، ریل و .. است و بخش هوشمند آن نیز از قسمت‌های متعددی از جمله شبکه برق تشکیل شده است.

وی ادامه داد: برق ۶۳ کیلوولت مورد نیاز این پروژه تازه اواخر آبان ماه سال گذشته به پست بوستان جهان رسیده و از آنجا به داخل خط متصل شده است.

بدون تست سرد و گرم امکان بهره برداری از مترو وجود ندارد

وی گفت: بعد از ورود برق به خط است که امکان انجام تست سرد و پس از آن تست گرم واگن‌های قطار فراهم می‌شود

این مسئول در توضیح تس گرم واگن‌ها افزود: در مراحل تست سرد ابتدا واگن‌ها به صورت خاموش و بدون برق و توسط کشنده‌های مخصوص طی مسیر کرده تا از مطابقت واگن های ساخته شده با خط، سکوها، ایستگاه‌های مترو، سیستم برق بالا سری و … اطمینان حاصل شود.

وی ادامه داد: در تست گرم هم سیستم برق رسانی به واگن‌ها و سیستم اتوماتیک حرکت آنها در تونل و همچنین سیستم سیگنالینگ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: در گام سوم به مرحله بهره برداری آزمایشی می‌رسیم که طی آن قطارها به مدت سه ساعت در روز در مسافرگیری می‌کند و در گام نهایی هم قطار به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

این مسئول با بیان اینکه هیچ یک از مراحل نام برده شده در دوره پنج شورا انجام نشده، افزود: تست سرد حداقل ۱۵ روز و تست گرم هم حدود دو ماه زمان می‌برد و با این اوصاف چطور ممکن است بتوان سه روز این ایستگاه‌ها را به بهره برداری رساند؟

وی ادامه داد: تمام پروسه‌های نام برده باید طی شود و طبق آخرین داده‌ها بنا شده شهرداری تهران سه واگن در اختیار سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج قرار دهد.

اسدیان اضافه کرد: پیش نویس این قرارداد برای تهران ارسال شده و قرار است که در کنار واگن‌ها، برای چند ماه چند راهبر قطار (راننده) از پایتخت به کرج بیاید تا دوره آموزشی راهبران کرجی به اتمام برسد.

به گفته اسدیان؛ قبلا دوره آموزشی راهبران قطار ۱۸ ماه بود ولی با قرداد منعقد شده بنا است، یک دوره فشرده سه ماهه برای راهبران متروی کرج برگزار شود.

وی اضافه کرد: دوستانی که مدعی بودند از مردادماه سال گذشته شرایط بهره برداری از متروی کرج وجود دارد، می‌خواستند بدون برق و به صورت دیزلی واگن‌ها را به حرکت در بیاورند.

احتمال بهره برداری آزمایشی از مترو تا پایان تابستان

عضو شورای شهر کرج تاکید کرد: قوانین سیر حرکت قطار مشخص است و اینکه بخواهیم بدون رعایت مسائل ایمنی و بی توجه به استانداردهای مشخص شده، قطار را در ایستگاه به حرکت دربیاوریم ظلم در حق شهروندان است.

وی اظهار کرد: در صورت ورود واگن‌ها به کرج و انجام تست سرد و گرم، احتمال دارد تا پایان تابستان بتوانیم وارد مرحله بهره برداری آزمایشی مترو (سه ساعت در روز) شویم.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری در نظرگرفته شده، گفت: پیمانکار مدعی است که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خارج از دستور برای این پروژه هزینه کرده و انتظار دارد شهرداری کرج از ۴۸۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی که به این پروژه اختصاص یافته این مبلغ را پرداخت کند.

اسدیان تاکید کرد: با توجه به اینکه این پروژه بدهی‌های دیگری هم دارد، امکان تسویه یکجای ۳۵۰ میلیارد تومان پیمانکار وجود ندارد و پراخت باید در چند مرحله صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: تمام تمرکز مدیریت شهری بر این است که پروژه قطار شهری به دلیل مشکلات مالی متوقف نشود و فرایند بهره برداری به صورت اصولی و استاندارد صورت بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: کمیته راهبری با تمام توان تلاش دارد که در آینده نزدیک سوت قطار در خط دو به صدا در بیاید و به این ترتیب انتظار چندین ساله شهروندان برای تردد آسان در شهر محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =