مهاجری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کرج گفت: به دلایلی از جمله معابر و کوچه های باریک، ساخت و سازهای غیر استاندارد و .. خدمات رسانی به شهروندانی که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند با مشکلات زیادی مواجه است و همین باعث شده مدیریت شهری برای ساماندهی این فضاها دست به کار شود.

حسین مهاجری در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته شاهد افزایش حاشیه نشینی در مناطقی از کرج هستیم، اظهار کرد: هرچند مناطق حاشیه‌ای از لحاظ استحکام بنا و ایمنی با مشکلاتی مواجه هستند ولی جزء بافت‌های فرسوده و قدیمی به شمار نمی‌آیند و اتفاقا حاشیه نشینی پدیده‌ای است که طی چند دهه گذشته گریبان کلانشهرها از جمله کرج را گرفته است.

وی ادامه داد: زمین‌های مناطق حاشیه‌ای اغلب قولنامه‌ای و بدون سند رسمی هستند و همین باعث شده نظارت و بازرسی خاصی بر واحدهایی که در آنها ساخته می‌شود صورت نگیرد.

این مسئول در ادامه به وجود بافت فرسوده به عنوان دیگر معضل کرج اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده ویژگی‌های خاصی دارد که از عدم استحکام، ریزدانه بودن و قدیمی بودن بنا، معابر تنگ و غیر استاندارد به عنوان بخشی از آنها می‌توان نام برد.

خدمات رسانی به شهروندانی که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند با مشکلات زیادی مواجه است

این مسئول تاکید کرد: به دلایلی از جمله معابر و کوچه های باریک، ساخت و سازهای غیر استاندارد و... خدمات رسانی به شهروندانی که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند با مشکلات زیادی مواجه است و همین باعث شده مدیریت شهری برای ساماندهی این فضاها دست به کار شود.

مهاجری با بیان بخشی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی بافت‌های فرسوده ابراز کرد: شهرداری از چند سال گذشته سیاست‌های تشویقی خاصی برای ترغیب مالکان این واحدها لحاظ  کرده که تخفیف ۹۰ درصدی هزینه پروانه ساخت یکی از این امتیازات است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کرج افزود: علاوه بر این، اگر چند مالک واحدهای کوچک خود را تجمیع کنند، در شرایط مشخصی می‌توانند طبقه اضافی احداث کنند.

وی اظهار کرد: در این بین، ارائه امتیازات ویژه به سازندگان هم نقش به سزایی در ترغیب و تشویق آنها برای ورود به ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده دارد.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری هم می‌تواند با اجرای طرح تجمیعی واحدهای ریزدانه در بافت‌های فرسوده به ساماندهی این فضاها کمک کند، گفت: البته این طرح هنوز به طور کامل رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

مهاجری با تاکید بر اینکه صحبت‌های اولیه با متخصصان امر برای بلوک بندی واحدهای موجود در بافت های فرسوده صورت گرفته، توضیح داد: بعد از بلوک بندی، شهرداری می تواند به عنوان واسط بین مالکان این واحدها و سازندگان قرار بگیرد تا از این طریق شاهد تبدیل ساختمانهای قدیمی به مجتمع های مدرن و استاندارد باشیم.

وی ابراز کرد: شهرداری در منطقه اخترآباد مهرشهر ملکی داشت که ساخت ۱۴۷ واحد مسکونی در آن طراحی شده و در صورت مهیا بودن شرایط حقوقی و قانونی، امکان معاوضه آنها با تعدادی از واحدهای بافت‌های فرسوده شهر وجود دارد. با این کار شهرداری می‌تواند ملک‌های واگذار شده در بافت‌های فرسوده را تجمیع و نسبت به ساخت اصولی آنها اقدام کند.

به گفته مهاجر، اولویت اول شهرداری برای معاوضه، واحدهای مسکونی تپه مرادآباد است و در حال بررسی همه جانبه این طرح هستیم، ساماندهی بافت‌های فرسوده به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی آید و به همکاری مالکان و سازندگان هم نیاز دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =