• ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 81321
شهرنشینی

امروزه رویای کودکی‌مان در حال برآورده شدن است. شهرها در حال هوشمند شدن هستند و اینترنت اشیاء در حال ظهور است. اینترنت اشیاء به فن‌آوری اطلاق می‌شود که در آن حس‌گرها، ماشین‌ها و دیگر وسایل به اینترنت متصل می‌شوند و...

به گزارش کرج امروز، امروزه رویای کودکی‌مان در حال برآورده شدن است. شهرها در حال هوشمند شدن هستند و اینترنت اشیاء در حال ظهور است. اینترنت اشیاء به فن‌آوری اطلاق می‌شود که در آن حس‌گرها، ماشین‌ها و دیگر وسایل به اینترنت متصل می‌شوند و حجم عظیمی از داده‌ها از ماشینی به ماشین دیگر منتقل می‌گردد (M۲M). اینترنت اشیاء میزان کارآمدی تصمیمات و آنی بودن آن‌ها را بهبود می‌بخشد. محصولاتی که از طریق ارتباط ماشین با بامشین ایجاد می‌گردد را هوشمند می‌نامند. اینترنت اشیاء شامل موارد مختلفی از قبیل کنترل ضربان قلب تا کنترل ترافیک شهری را شامل می‌شود.

جعبه‌ابزار پیش‌بینی ترافیک آی‌بی‌ام بخشی از راه‌حل ترافیک هوشمند شهری می‌باشد که تلاش دارد تا مشکل روبه افزون خودروها را حل نماید. این ابزار از اطلاعات حمل‌ونقل آنی استفاده می‌نماید. این اطلاعات از رانندگان خودروهای نیمه بزرگ مانند اتوبوس‌ها و قطارها به دست می‌آید. این داده‌ها به کنترل‌کننده‌های ترافیک فرستاده می‌شود تا بر آن اساس شدت ترافیک تنظیم گردد. این داده‌ها را می‌توان با سیستم موجود شهری و بدون زیرساخت خاصی جمع‌آوری کرد.  

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیاء پیدا کردن محل پارک می‌باشد. آی‌بی‌ام طی پرسشنامه‌ای از رانندگان متوجه گردید که ۶۰ درصد از رانندگان در سال گذشته حداقل یک‌بار تلاش برای پیداکرده محل پارک را نیمه‌کاره رها کرده‌اند و ۲۵ درصد نیز در خصوص پارکینگ با دیگر رانندگان به مشاجره پرداخته‌اند. بسته پارکینگ هوشمند با تعبیه حس‌گرهایی در محوطه‌های پارکینگ، رانندگان را از محل‌های خالی پارک مطلع می‌سازد و یا به افسر پلیس خبر می‌دهد که راننده‌ای مدت طولانی‌تری در محل پارک مانده است. حسگرها می‌توانند هزینه پارکینگ را بر اساس اطلاعات آنی و میزان تقاضا تغییر دهند. این مدیریت هوشمند پارکینگ به همراه ابزار پیش‌بینی ترافیک می‌تواند رضایت رانندگان را به همراه داشته باشد و در درازمدت سبب کاهش تولید گاز کربن شود.

الزام ایجاد اینترنت اشیاء در شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند شهرهایی هستند که از زیرساخت‌های هوشمند و اینترنت اشیاء استفاده می‌نمایند تا منابع، توان و طرح‌های شهری را مدیریت کنند. شرکت‌هایی مانند سیسکو برنامه‌ای ابداع کرده‌اند تا بتوانند شبکه‌های هوشمند را به زیرساخت‌های شهری اضافه کنند. سیسکو از گردهمایی هوشمند بعلاوه متصل استفاده می‌نماید تا به معضل‌هایی از قبیل آلودگی، جمعیت زیاد و زیرساخت‌های ناکافی بپردازد. در مرکز بنیاد شهرهای هوشمند سیسکو، وای فای شهر قرار دارد. وای فای شهر به داده‌ها اجازه می‌دهد تا به نرمی در شبکه‌های حس‌گرها، اشیاء و انسان‌ها به گردش درآید و خدمات شهری را بهبود سازد. این راه‌حل‌های هوشمند می‌تواند با خدمات تجاری مانند توریسم، ترافیک و پارکینگ ترکیب شوند. از دیگر ویژگی‌های این گردهمایی افزایش امنیت و خدمات راهبری از راه دور می‌باشد.

بر اساس مطالعات مجله فوربس، شهرهای هوشمند حدود ۱.۵ تریلیون دلار فرصت‌های تجاری ایجاد خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده فرصت‌های تجاری حاصله از ساخت شهرهای هوشمند به رقم نجومی ۱۲۲ میلیارد دلار برسد. در ضمن، شهرهای هوشمند و زیرساخت‌های آن به‌صورت بالقوه این توانایی را دارند تا تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. شرکت‌هایی مانند جنرال الکتریک، فن‌آوری‌هایی را ابداع نموده‌اند تا حامی انرژی‌های تجدید پذیر باشد و با ایجاد ساختمان‌های هوشمند، از تأثیرات مخرب محیطی شهرها نیز بکاهد. اگرچه اینترنت اشیاء خانه‌های هوشمندی را بنا نمی‌کند که پاسخگوی همه نیازهای شهروندان باشد اما شبکه‌ای از فن‌آوری و زیرساخت‌های هوشمند می‌تواند تجربه‌ای جدید برای آینده شهرها به ارمغان بیاورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =