جمشیدی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از ارائه دستورالعمل نکات ایمنی ویژه ماه محرم به هیأت های مذهبی در این کلان‌شهر خبر داد.

محمد جمشیدی در گفت‌وگو با کرج امروز گفت: همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان نسبت به آماده‌سازی اماکن مذهبی و تکایا برای پذیرایی از عزاداران آن امام همام و یاران باوفایش اقدام می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و... به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار هستند، اما از آنجایی که این نقاط، به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیستند، تقریباً در تمامی محلات سطح شهر، اماکنی تحت عنوان "تکیه" برپا می‌شود که مردم در آن تجمع کرده و به مراسم عزاداری خود می‌پردازند.

وی افزود: تکیه‌ها، محل‌های موقتی هستند که فقط به همین منظور و در همین چند روزه برپا شده و پس از آن نیز به سرعت جمع‌آوری می‌شوند، غیردائمی و موقتی بودن این تکایا باعث می‌شود که در بسیاری از آن‌ها ایمنی کمی وجود داشته باشد و با توجه به جمعیت زیادی که در این شب‌ها در این تکایا حاضر می‌شوند از ریسک بالایی برخوردار بوده و یک اشتباه کوچک می‌تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ادامه داد: در همین راستا توصیه و موارد ایمنی جهت اجرا اعلام شد و امید آن است با رعایت این نکات، امسال نیز همانند سال‌های گذشته، تمام اماکن مذهبی و تکایا مراسمات خود را بدون حادثه به پایان ببرند.

توصیه‌ها و موارد ایمنی اعلام شده از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج به شرح ذیل است:

۱- تکایای عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی باید در موقعیتی قرار گیرند که امکان دسترسی نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی به آن میسر بوده و باعث سد معبر و یا مختل نمودن عبور و مرور خودروها نگردند.

۲- به‌منظور پیشگیری از ایجاد ترافیک و وقوع حوادث احتمالی، از برپایی تکایای عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی در میدان‌ها خودداری گردد.

۳- تکایا و ایستگاه‌های صلواتی نباید در زیر تیرهای چراغ‌برق و یا در مجاورت منازل مسکونی برپا گردند زیرا در صورت بروز هرگونه حریق احتمالی امکان سرایت آتش‌سوزی به منازل مسکونی همجوار، وجود دارد.

۴- برق محل باید از انشعابات استاندارد تأمین گردیده و سیستم برق‌رسانی مذکور حتماً به فیوز متناسب با آمپر مصرفی مجهز گردد.

۵- جهت انتقال برق صرفاً از کابل‌های متناسب با آمپر مصرفی استفاده نموده (حداقل سایز کابل مورد استفاده ۴*۳ ۲MM پیشنهاد می‌گردد) و همچنین کابل‌ها از مکانی ایمن و عاری از هرگونه مواد قابل اشتعال انتقال داده شوند.

۶- از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌ها از لابه‌لای داربست‌های فلزی و چادرهای برزنتی به‌صورت عریان، جداً خودداری نموده چراکه در صورت وقوع کوچک‌ترین تماس الکتریکی، احتمال بروز آتش‌سوزی و یا برق‌گرفتگی وجود خواهد داشت.

۷- استفاده از پوشش‌های نامناسب جهت اتصالات الکتریکی، مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است و باید بجای آن از ترمینال‌های چینی یا بست های مخصوص استفاده گردد.

۸- ضروری است از روشنایی‌های با توان پایین، مجهز به حفاظ (با رعایت فاصله مناسب از مواد قابل اشتعال) جهت روشنایی محل استفاده گردد.

۹- ضرورت دارد هریک از دستگاه‌ها و ادوات برقی مانند؛ سیستم صوتی، نورافکن و غیره دارای پریز برق مستقل به خود باشند.

۱۰- در صورت برگزاری هرگونه مراسم در فضاهای بسته، ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، از آذین‌بندی و یا مسدود نمودن درب‌های خروجی جدا خودداری به عمل آید.

۱۱- در صورت برگزاری هرگونه مراسم در فضاهای بسته نصب برچسب و یا تابلو راهنمای راه‌های خروج در نقاط مختلف الزامی بوده تا در مواقع اضطراری و بروز حریق و حوادث، افراد را به معبر عمومی مناسب راهنمایی نمایند.

۱۲- در زمان قطع روشنایی‌ها جهت برگزاری مراسم، ضروری است روشنایی‌های معابر و دسترسی‌های منتهی به خروج روشن نگه‌داشته شوند تا کلیه افراد بتوانند راه را به‌درستی تشخیص داده و مسیر خروج را به‌راحتی طی کنند.

۱۳- الزامی است برق کلیه قسمت‌ها در پایان مراسم از تابلو اصلی قطع گردد.

۱۴- حداکثر طول شیلنگ گاز مورد استفاده برای کلیه وسایل گازسوز ۱۲۰cm می‌باشد و هر یک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند.

۱۵- به‌منظور ایجاد هرگونه شعله روباز جهت طبخ غذا، چای و غیره، ضرورت دارد با در نظر گرفتن جهت وزش باد، فضای مذکور با ایستگاه صلواتی و تکایا حداقل ۹ متر فاصله داشته  باشد.

۱۶- در صورت نیاز به تامین سیستم سرمایشی، ضمن بررسی استحکام محل نصب و استقرار این تجهیزات، رعایت کلیه نکات ایمنی مربوطه از قبیل: انتخاب سیم مناسب و استاندارد، نصب و راه اندازی توسط افراد دارای صلاحیت، نصب دریچه حفاظ مناسب جهت کولرهای آبی و سایر دستورالعمل های مربوط به شرکت سازنده دستگاه ضروری می باشد.

۱۷- محل استقرار منابع ذخیره سوخت باید حتی‌الامکان از محیط برپایی تکایا دور بوده و در مسیر ورود و خروج عزاداران حسینی قرار نگیرد.

۱۸- ضروری است با توجه به ظرفیت محل تعدادی خاموش کننده آتش نشانی تعبیه و در فواصل مناسب جانمایی گردد. ضمناً نصب حداقل یک دستگاه خاموش‌کننده پودروگاز kg ۶ و یک دستگاه خاموش‌کننده گازکربنیک(co۲)kg ۶ در مجاورت درب اصلی الزامی است.

۱۹- در صورت بروز آتش‌سوزی توصیه می‌شود ضمن حفظ خونسردی بلافاصله «آتش‌نشانی» را از طریق سامانه ۱۲۵ مطلع نموده و اقدام به کنترل آتش‌سوزی با استفاده از وسایل آتش‌نشانی موجود در محل نمایید.

ضمناً دستورالعمل مربوط به برپایی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در سایت سازمان آتش‌نشانی (https://fire.karaj.ir/portal/home/) قابل‌دسترس  است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =