دوچرخه

خدمات جدید حمل و نقل – از اجاره دوچرخه و اسکوتر الکترونیکی گرفته تا سیستم‌های اشتراک گذاری خودرو و پارکینگ هوشمند – به سرعت در حال رشد هستند و می‌توانند ازدحام، آلودگی و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند. این یک پیروزی بزرگ برای مدیریت شهری است که مسیرهای دوچرخه‌سواری و سایر مشوق‌ها را ارائه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، خدمات جدید حمل و نقل – از اجاره دوچرخه و اسکوتر الکترونیکی گرفته تا سیستم های اشتراک گذاری خودرو و پارکینگ هوشمند – به سرعت در حال رشد هستند و می‌توانند ازدحام، آلودگی و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند. این یک پیروزی بزرگ برای مدیریت شهری است که مسیرهای دوچرخه‌سواری و سایر مشوق‌ها را ارائه می‌دهند.

اما راه‌اندازی مؤثر این خدمات با حفظ شبکه‌های مهم حمل‌ونقل انبوه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و این به آسانی اتفاق نمی‌افتد. تغییرات سبک زندگی ناشی از همه‌گیری کرونا، نبودن فرهنگ استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و کیفیت بد سوخت خودروها کار را پیچیده کرده است.

گذر به سمت حمل و نقل سبز در دوران اوج همه‌گیری کرونا مشکلی ایجاد نکرد زیرا حمل و نقل انبوه عمدتاً تعطیل یا محدود شده بود. اما رقابت بین جابجایی جدید و سرویس‌های قدیمی در حال حاضر تبدیل به یک چالش بزرگ شده است، زیرا تلاش ها برای بازگرداندن نیروی کار به محل کارشان سرعت گرفته و خیابان ها و متروها شاهد حجم عظیمی از ترافیک هستند.

سه روش اصلی وجود دارد که شهرها می‌توانند گزینه های جابجایی سبز و جدید را برای درازمدت، بدون کاهش حمل و نقل انبوه، حمایت کنند.

از micromobility یا ریز حمل‌ونقل نهایت استفاده را ببرید

شهرها می‌توانند از پتانسیل کامل حمل و نقل کوچک بهره ببرند - خدماتی که به کاربران امکان می دهد اسکوترهای الکترونیکی، دوچرخه و موتور سیکلت را برای سفرهای تکی اجاره کنند. در حالی که سیستم‌های اتوبوس برقی، تراموا، و راه‌آهن سبک تا حد زیادی کارآمدترین و سازگارترین روش‌های حمل‌ونقل شهری موتوری هستند، اما مردم را به هر جایی که می‌خواهند نمی‌برند. ریزحمل‌ونقل می تواند آخرین مرحله رفت و آمد را به ویژه در شهرهایی با تراکم کمتر فراهم کند.

یک سفر معمولی با اسکوتر برقی تنها حدود ۱۲ دقیقه طول می کشد. حتی در ایالات متحده که تحت تسلط خودروها قرار دارد، ۶۰٪ از تمام سفرها ۵ مایل (۸ کیلومتر) یا کمتر است – مسافت‌هایی که به راحتی می توان با دوچرخه برقی یا موتور سیکلت طی کرد. Micromobility گاهی اوقات می تواند جایگزینی مقرون به صرفه و کم آلاینده برای تاکسی‌ها باشد. یارانه برای مسافران کم درآمد برای استفاده از خدمات حمل و نقل کوچک نیز می تواند به برابری اجتماعی کمک کند.

برای تقویت هم افزایی بین تحرک جدید و حمل و نقل انبوه، شهرها می توانند هاب های ریزموبایل را در ایستگاه های مترو ایجاد کنند. به عنوان بخشی از استراتژی تحرک ۲۰۳۵، مونیخ در حال برنامه ریزی برای نصب حداکثر ۲۰۰ هاب متحرک است که در آن کاربران می توانند دوچرخه ها، اتومبیل ها و اسکوترهای مشترک را پیدا کنند. بسیاری از آنها به ایستگاه های مترو متصل هستند.

هنگامی که فضایی برای سواری تعیین می‌شود، مانند مسیرهای دوچرخه سواری که در امتداد خیابان های شهر قرار دارند، استفاده از میکروموبیلیتی نیز رونق می‌گیرد. بعد از اینکه لندن دو بزرگراه دوچرخه سواری ساخت، میزان دوچرخه‌سواری ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

از خودروها کارآمدتر استفاده کنید

شهرهای بزرگ و کم تراکم جغرافیایی احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی به خودرو وابسته خواهند بود، اما خدمات حمل‌ونقل مبتنی بر خودرو، مانند جمع‌آوری خودرو، اشتراک‌گذاری خودرو و حمل‌ونقل سواری، و همچنین اتوبوس‌های درخواستی می‌توانند به کاهش این شهر کمک کنند. خودروها سبب می‌شوند تا فضای جاده برای مقاصد دیگر مانند دوچرخه یا خطوط تراموا کاهش یابد یا منجر به تغییر زمین‌های برتر شهری برای پارک خودرو می‌شوند.

از فضاهای پارکینگ می‌توان از طریق سیستم‌های پرداخت هوشمند استفاده کرد - پلتفرم‌های آنلاین و برنامه‌هایی که رانندگان را با مکان‌های موجود مطابقت می‌دهند و امکان پرداخت را فراهم می‌کنند - ترافیک ناشی از جستجوی خودروها در جایی برای پارک را کاهش می‌دهد. پس از بهره گیری در اروپا، سیستم‌های پارک هوشمند اکنون در آمریکای شمالی مورد توجه قرار گرفته‌اند، جایی که سرمایه‌گذاری در این حوزه  از ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. در آینده، فناوری جدید در حال توسعه - مبتنی بر ماهواره یا حسگرهای تعبیه‌شده در زمین – می‌توانند تشخیص دهند که کدام مکان‌های پارک آزاد هستند و این داده‌ها را به پلتفرم‌های مبتنی بر ابر منتقل و خدمات خودران را تسریع می‌کنند.

برنامه های بلندمدت حمل و نقل سبز تهیه کنید و به آنها پایبند باشید

اقدامات برای ترویج روشهای جدید حمل و نقل سبز باید بخشی از یک طرح گسترده‌تر باشد. شهرهایی مانند پاریس در حال حاضر این استراتژی ها را اجرا می کنند. پایتخت فرانسه در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که به یک "شهر ۱۵ دقیقه ای" تبدیل می شود - شهری که ساکنان آن می توانند به راحتی با دوچرخه یا پیاده به خدمات ضروری در آن زمان برسند. آمستردام که مرتباً برای جابه‌جایی شهری امتیاز بالایی می‌گیرد، در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ یازده هزار جای پارک را حذف می‌کند تا شهر را سبزتر و در دسترس‌تر کند. این امر با استراتژی‌های دیگر ترکیب می‌شود، مانند تشویق مردم به مبادله خودروهای خود با بودجه مشترک برای یک یا دو ماه.

اما سیاست اجرای این طرح‌ها اغلب دشوار است. برخی از رانندگان با کاهش مکان‌های پارک راضی نیستند. به عنوان مثال، بروکسل در مواجهه با شکایت هایی مبنی بر از بین رفتن پارکینگ های ارزان قیمت در خیابان، در تلاش برای گسترش شبکه مسیرهای دوچرخه سواری خود است. برخی از مغازه‌داران پاریس گفتند که برنامه‌های ساخت ۱۱۰ مایل (۱۸۰ کیلومتر) مسیرهای دوچرخه‌سواری دائمی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ می‌تواند کسب‌وکار آنها را خراب کند.

این امر باعث می‌شود که چارچوب‌بندی سیاست‌های جدید حرکت سبز در شرایط مثبت و نه در تقابل با خودروها ضروری باشد. هر اقدام باید بهبود واضحی در مقرون به صرفه بودن و تجربه بهتر سفر ایجاد نماید. در نهایت، شهرها به یک استراتژی بلندمدت نیاز دارند که اهداف روشنی داشته باشد و به چرخه هایی که به دنبال بهبود چشم‌گیر در کوتاه‌مدت هستند، وابسته نباشد. شهرها در نهایت نیازمند زیرساخت‌های حرفه‌ای و خاص به منظور افزایش عملکرد حمل و نقل هستند.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =