ترجمه

معماران و هنرمندان، سازمان‌های غیرانتفاعی و برنامه‌ریزان شهری، و همچنین توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن‌ها، راه‌هایی را برای ایجاد حس اجتماعی و ارتباطات با ایجاد تعاملات بین ساکنان شهر و محیط شهری بررسی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شبکه‌های بی‌سیم و اینترنت اشیا ۵جی، ماشین‌های بدون راننده و پهپادهای هوشمند، کشاورزی شهری با فناوری پیشرفته و سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر، تنها نمی‌توانند شهرها را زیست‌پذیر کنند. ما فقط شهرهایمان را تمیز و امن، متصل و پایدار نمی‌خواهیم، بلکه خواهان آن هستیم که زیستن در شهرمان لذت‌بخش باشد. به لطف بازی پوکمون‌گو، هیچ مرجع مدنی در جهان نیازی به متقاعد کردن قدرت بازی‌ها برای افزایش میزان مشارکت شهروندی و ظرفیت گیمیفیکیشن برای تغییر رفتار را ندارد.

معماران و هنرمندان، سازمان‌های غیرانتفاعی و برنامه‌ریزان شهری، و همچنین توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن‌ها، راه‌هایی را برای ایجاد حس اجتماعی و ارتباطات با ایجاد تعاملات بین ساکنان شهر و محیط شهری بررسی کرده‌اند. گیمیفیکیشن شهری، استفاده از عناصر بازی ویدیویی در سیستم‌های غیر بازی برای بهبود تعامل کاربر با فضاهای شهری است.

مناطقی با ویژگی بازی‌وارسازی نه‌تنها ویژگی‌های فیزیکی متعددی مانند تجهیزات بازی پارکی را در بر می‌گیرد، بلکه بازی‌های دیجیتالی نیز در آن‌ها به میزان زیادی رایج است و در نتیجه، همه افراد با سلیقه‌های مختلف می‌توانند در این مکان‌ها نهایت لذت را تجربه کنند. در این رابطه، تکنولوژی مهم‌ترین نقش را در ایجاد فضاهای پرشور ایفا می‌کند که در آن‌ها، مردم از طریق تعامل با محیط اطراف خود، لحظه‌هایی فراموش‌نشدنی را هنگام حضور بیرون از خانه تجربه می‌کنند.

به‌تازگی یک پروژه مشارکت اجتماعی تحت عنوان Hello Lamp Post (سلام صندوق پستی) در بیش از ۲۵ شهر دنیا پیاده شده است که به مردم امکان برقراری ارتباط با اشیای خیابانی را فراهم می‌آورد و از این طریق به پیوند شهروندان با یکدیگر و محیط اطراف خود به منظور افزایش نشاط در خیابان‌ها منجر می‌شود. در این نوآوری، شهروندان می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه هوشمند خود کیو آر کد یا یک علامت زرد را روی اشیای شهری پیدا کنند و سپس به ارسال یک پیام از طریق آن بپردازند و با این کار، نظر یا انتقاد خود از محیط اطراف را بیان کنند.

بازی های دیجیتال مبتنی بر مکان نیز پتانسیل ارائه داده‌های جالب و مفید به شهرها را دارند. گیمیفیکیشن بهبود شهر می‌تواند برای گرفتن داده‌های جغرافیایی بسیار ارزشمند برای سازمانه‌ها استفاده شود. SeeClickFix، یک برنامه درخواست خدمات شهری، برای بهبود شهری است. کاربران می‌توانند مشکلات شهری را گزارش دهند، بازخورد خود را به اشتراک بگذارند یا از مدیران دولت محلی خود سؤال بپرسند. در پاناما سیتی، ابزارهای حساس به حرکت در چاله‌های خیابان قرار داده می‌شدند تا وقتی توسط ماشین‌ها زیر گرفته می‌شدند توییت ارسال کنند. این پست‌های بی‌درنگ، انگیزه مشارکت مدنی در شهر را افزایش می‌دهد.

اکنون که مدیران و برنامه‌ریزان شهری به پتانسیل عظیم بازی های واقعیت افزوده و گیمیفیکیشن پی برده‌اند، باید دید که آیا از قدرت آنها در پیش بردن و تسهیل مشارکت و توانمندسازی شهروندان کمک خواهند کرد یا خیر.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =