بازدید شهردار از پروژه پارک رود

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که اکنون به ابتکار شهرداری کرج در حال اجراست، طرح اجرای پارک‌رود در حاشیه رودخانه کرج است که تکمیل آن می‌تواند سرانه فضای لازم برای ورزش همگانی و پیاده‌روی را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، پروژه پارک‌رود در حاشیه رودخانه کرج در چند وقت اخیر در دست اجرا است. خوشبختانه با همکاری دولت محترم و دیگر ارگان‌ها نسبت به آزادسازی حاشیه رودخانه کرج اقدامات خیلی خوبی انجام گرفته و حاشیه رودخانه کرج در حال تبدیل شدن به یک پارک همگانی است. خود این امر می‌تواند محلی باشد برای ورزش همگانی و گسترش فضاهای ورزشی که در دسترس همگان باشد. در نهایت این امر منجر به عدالت فضایی بیشتر در سطح شهر خواهد شد. شهروندان بیشتری می‌توانند از امکانات عمومی شهر خصوصاً منابع طبیعی آن استفاده کنند. پروژه پارک‌رود کرج در راستای همین توزیع متوازن امکانات و منابع طبیعی برای همگان اجرایی شده است که به زودی فازهای مختلف آن به بهره‌برداری می‌رسد.

زندگی شهری در این روزگار بر اساس مقتضیات خود مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده است که از جمله آن بی‌تحرکی ناشی از ماشینی شدن بیش از حد زندگی یکی از این موارد است. در چنین شرایطی توجه ویژه به ورزش در شهرهای بزرگ اجتناب‌ناپذیر است. در این بین، کرج با توجه به سابقه تاریخی به عنوان باغشهر، ظرفیت‌های محیطی زیادی برای احیای فرهنگ ورزش همگانی در سطح شهر خصوصاً حاشیه باغات، رودخانه، پای کوهستان و پارک‌های مختلف آن دارد. شهرداری کرج به عنوان یک نهاد عمومی و مردمی یکی از وظایفش ایجاد شرایط و توسعه‌ی ورزش همگانی در این شهر میلیونی است. در همین راستا شهرداری کرج پروژه پارک‌رود را در حاشیه رودخانه کرج اجرایی کرده است.

پارک‌رود بسترسازی بیشتر برای ورزش همگانی در کلان‌شهر کرج

در سبک زندگی امروزی در شهرهای بزرگ با توجه به وابستگی بیش از حد شهروندان به ماشین اکثر افراد دچار فقر حرکتی شده‌اند. این فقر حرکتی مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی را برای شهروندان پدید می‌آورد. ورزش همگانی به عنوان راهبردی مفید برای بهبود سلامتی جمعی شهروندان و همچنین نشاط عمومی در دستور کار شهرداری کرج قرار دارد. ورزش همگانی به عنوان وسیله‌ای ارزان قیمت و فرح‌بخش می‌تواند با کمترین هزینه دستاوردهای زیادی برای شهر و شهروندانش فراهم بیاورد. در شهر کرج هم رودخانه کرج از دیرباز یکی از مواهب طبیعی این شهر بوده که باید به بهترین نحو از آن برای گسترش زیرساخت‌ها استفاده کرد.

پروژه پارک‌رود در حاشیه رودخانه کرج بعد از آزادسازی اراضی اطراف رودخانه شروع شده است اما این تنها کار شهرداری کرج نبوده است. در سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم را برای توسعه ورزش همگانی در اکثر پارک‌های کرج خصوصاً در مناطقی همچون جهانشهر، گوهردشت و مهرشهر فراهم آورده است. یکی از جالب‌ترین کارهایی که شهرداری کرج برای گسترش هرچه بیشتر ورزش همگانی در سال‌های اخیر انجام داده است ایجاد جاده سلامتی در حاشیه باغ سیب مهرشهر است. فضایی که در واقع با استقبال مردم و شهروندان کرجی و مهرشهری مواجه شده و روزانه هزاران نفر در این جاده سلامتی به نرمش و ورزش و پیاده‌روی می‌پردازند. ‌امید می‌رود با افتتاح و راه‌اندزای کامل پروژه پارک‌رود قطعاً شاهد استقبال بیشتر شهروندان از ورزش همگانی خواهیم بود.

پارک‌رود بسترسازی بیشتر برای ورزش همگانی در کلان‌شهر کرج

از طرف دیگر در اکثر پارک‌های بزرگ شهر هر روز صبح شاهد برگزاری ورزش همگانی هستیم. خود شهروندان با استفاده از زیرساختی که شهرداری کرج در اختیار آنان گذاشته است، با یک سازماندهی مردمی و خودجوش اقدام به ورزش صبحگاهی در یک محیط پرنشاط و امن و خانوادگی می‌کنند. این امر خصوصاً برای اقشار سالمند بهانه‌ای می‌شود که هم به سلامت جسم و تن خود توجه لازم را داشته باشند هم موجب بالا رفتن روحیه و شادمانی این افراد می‌شود.

در واقع باید به این مهم توجه کرد که هدف از ورزش همگانی در شهر علاوه بر ارتقای سلامت جسمی و روحی تک تک شهروندان، ایجاد نشاط و شادابی و استفاده‌ی مطلوب از اوقات فراغت برای جامعه نیز هست. ایجاد زمینه‌ی تفریحات سالم برای عموم مردم از وظایفی است که شهرداری کرج به عنوان نهادی عمومی و مردمی تعریف کرده است. خصوصاً اگر این ورزش همگانی در مکانی همچون حاشیه رودخانه کرج که برای بسیاری از کرجی‌ها خاطره‌انگیز و نوستالژیک است، برگزار شود، خودش یک تجربه نشاط‌آور برای شهروندان کرجی است. سازمان بهداشت جهانی، ورزش‌های شهروندی و همگانی را ورزش‌هایی می‌داند که با کمترین هزینه برای همه‌ی افراد جامعه در دسترس باشند و هدف از پرداختن به چنین ورزش‌هایی ارتقای بهداشت سلامت جسمی و روحی جامعه است.

ورزش همگانی چنان اهمیتی در ارتقای سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی مردم دارد که زندگی روزمره آنان را متحول می‌کند. به صورتی که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ورزش همگانی باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. بیماری‌ای که عامل یک سوم مرگ و میر در جهان است. فعالیت بدنی منظم و مستمر عامل کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و در کنار آن کاهش فشار خون و خطر ابتلا به دیابت است. ایجاد زمینه مناسب برای این‌که تمامی اقشار مختلف مردم بدون تبعیض به امکان ورزش همگانی دسترسی داشته باشند از وظایف نهادهای دولتی و عمومی است که شهرداری کرج به عنوان یکی از این نهادها در این زمینه تلاش‌های فراوانی کرده است. در کنار پروژه پارک‌رود با نگاهی به پارک‌های مختلف در مناطق گوناگون شهر کرج می‌توان این مسأله را به خوبی مشاهده کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با گسترش سرانه فضای سبز و پارک در مناطق کمتر برخوردار شهر کرج از جمله در همین مناطقی که نزدیک به رودخانه کرج هستند به نوعی عدالت فضایی و اجتماعی گسترش پیدا کرده است و  ساکنان این مناطق هم فرصت استفاده از این امکانات برای ورزش همگانی را پیدا کرده‌اند.

فواد شمس
منتشر شده در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =