خودنمایی گل های لاله

نهمین دوره از جشنواره لاله‌ها که با استقبال هزاران نفر از شهروندان کرجی و مهمانان نوروزی مواجه شد در نهایت روز ۲۱ فروردین با برگزاری روز فرهنگی کرج به سرانجام رسید. این دور از جشنواره لاله‌ها به دلیل همزمانی ایام نوروز و بهار طبیعت با ایام ماه مبارک رمضان و بهار قرآنی حال و هوای ویژه و معنویت خاصی داشت.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، نهمین دوره از جشنواره لاله‌ها که با استقبال هزاران نفر از شهروندان کرجی و مهمانان نوروزی مواجه شد در نهایت روز ۲۱ فروردین با برگزاری روز فرهنگی کرج به سرانجام رسید. این دور از جشنواره لاله‌ها به دلیل همزمانی ایام نوروز و بهار طبیعت با ایام ماه مبارک رمضان و بهار قرآنی حال و هوای ویژه و معنویت خاصی داشت. خوشبختانه بر اساس تجربه‌ای که مجموعه مدیریت شهری در سال‌های اخیر با برگزاری ادوار مختلف جشنوراه لاله‌ها کسب کرده بود امسال این جشنواره با نظم و ترتیب بهتر و با شکوه‌تر از گذشته برگزار شد.


همچنین با توجه به همزمانی ایام برگزاری جشنواره لاله‌ها با بهار قرآنی و ماه مبارک رمضان رنگ و بوی معنوی خاصی به این جشنواره بخشیده شد. در این زمینه نیز مجموعه مدیریت شهری کرج با همکاری دیگر ارگان‌ها خصوصاً نهادهای مردمی با برگزاری مراسمات خاص و ویژه مذهبی و آیینی حال و هوای ماه رمضان را به میان گل‌های لاله آورد که با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد. مجموعه مدیریت شهری با برگزاری مسابقات مختلف قرآنی، برپایی غرفه‌های مذهبی وآموزشی قرآن و همچنین پذیرایی افطاری ساده، همه شب میزبان روزه‌داران در حاشیه جشنواره لاله‌ها بود. در روز آخر جشنواره هم که روز فرهنگی کرج همزمان با ایام شب‌های قدر بود مراسم با حال و هوای معنوی این شب‌های عزیز ماه رمضان برگزار شد.

در کنار همه این‌ها مجموعه مدیریت شهری از فرصت جشنواره لاله‌ها برای برگزاری رخدادهای فرهنگی و هنری دیگر هم استفاده کرد به صورتی که ورکشاپ‌های مجسمه‌سازی و نقاشی همزمان با نهمین جشنواره لاله‌ها برپا شد که با استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان مواجه شد. در بخش مجسمه چهار سردیس به صورت پرتره و کاملاً انتزاعی از شخصیت‌ها و اساطیر و داستان‌های حماسی شاهنامه (کیکاووس، سیاووش، زال، سیمرغ و کاوه آهنگر) با حضور هنرمندان و اساتید فرهیخته با متریال گل و خمیر ساخته شد. قرار بر این شد که در نهایت با تکمیل این مجسمه‌ها آن‌ها را در همین محل باغ گل‌های پارک چمران نصب کنند. در بخش نقاشی به صورت نقاشی خط و نقاشی با الهام از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری استان البرز با رنگ اکریلیک بر روی بوم انجام شد.

در واقع جشنواره لاله‌ها تبدیل به یک فرصت خوب برای معرفی کرج و به نوعی برندسازی برای گردشگری شهر کرج شده است. به صورتی که بزرگترین فرش گل کشور که به وسعت دو هزار و ۷۰۰ متر مربع و متشکل از ۳۲ هزار گل لاله و ۲۱ هزار از انواع دیگر گل‌های رنگارنگ در نهمین جشنواره لاله‌های کرج گسترده شده بود که در نوع خود برای تمامی بازدیدکنندگان جذاب بود و هزاران نفر با این فرش گل عکس یادگاری گرفتند. برگزاری با شکوه و با نظم و ترتیب این جشنواره در سال‌های اخیر خصوصاً در سال جاری توانسته است جایگاه گردشگری شهر کرج را احیا کند. این جشنواره همچنین فرصتی برای رشد صنعت گردشگری در شهر کرج شده است.


همچنین با توجه به این که شهر کرج وضعیت خاصی از لحاظ ترکیب جمعیتی دارد و حضور اقوام مختلف در شهر کرج این فرصت را فراهم آورده که از فرهنگ و سنن اقوام مختلف ایرانی در این شهر نشانی باشد. مجموعه مدیریت شهری اقدام به برگزاری جشنواره اقوام در محل باغ گل‌های پارک شهید چمران در دل جشنواره لاله‌های کرج کرد. در این رویداد آیین‌ها و سنت‌های اقوام مختلف ایرانی در قالب‌های هنری متنوع به نمایش گذاشته شد.


به هر روی باید گفت گردشگری رویداد، گونه‌ای نوین از گردشگری است که با سایر انواع گردشگری در پیوند است. بازار گردشگری رویداد را گردشگرانی تشکیل می‌دهند که برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در آن‌ها به شهر مورد نظر سفر می‌کنند. این نوع از گردشگری روز به روز بیشتر مورد توجه مقاصد گردشگری جهان قرار می‌گیرد.


همزمانی برگزاری این جشنواره با ایام تعطیلات نوروزی فرصتی برای جذب گردشگران داخلی است. البته هنوز هم جای کار بسیاری برای معرفی شهر کرج و جشنواره لاله‌ها در سطح بین‌المللی وجود دارد. به نظر می‌رسد که مجموعه مدیریت شهری باید عزم خود را بیش از پیش جزم کند تا بتواند این جشنواره لاله‌ها را تبدیل به یک برند جهانی برای شهر کرج بکند و حتی افق‌های بلندتری برای جذب گردشگران خارجی و حتی برگزاری تورهای گردشگری از دیگر کشورها به مقصد این جشنواره در نظر بگیرد.

برگزاری جشنوراه‌ها و فستیوال‌های رنگارنگ یکی از روش‌های جذب گردشگر در سطح جهانی است. کرج هم می‌تواند با استفاده از این فرصت تبدیل به یک مقصد گردشگری جهانی شود. ‌امید می‌رود در ادوار آینده شاهد این باشیم که جشنواره لاله‌ها شهر کرج تبدیل به یک رخداد بین‌المللی و جهانی شود.

منتشر شده در تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =