بافت فرسوده

بیستمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان کرج که با حضور فرماندار، شهردار کرج و معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، عباس سعیدی کیا معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با اشاره به اینکه طی چند دهه اخیر اغلب شهرهای کشور با معضل بافت ناکارآمد شهری و فرسوده مواجه شده‌اند، گفت: ساماندهی این فضاها که با شاخص‌هایی مثل نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری و عدم ایمنی مناسب شناخته می‌شوند، به دغدغه اصلی مدیریت شهری در کرج و سایر کلانشهرهای کشور تبدیل شده است.

سعیدی کیا ادامه داد: با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹، قانون حمایت، احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، با هدف ایجاد وحدت رویه در فرایند ساماندهی این فضاها و تعیین محدوده‌های مورد حمایت مصوب شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج افزود: در ماده ماده ۱۶ این قانون موضوع تهیه و تدوین سند ملی راهبردی در راستای احیاء، بهسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری مصوب شد که این سند در سال ۹۳ به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی تاکید کرد: اجرای این سند راهبری منجر به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف طرح بازآفرینی و توسعه همه جانبه زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی، خدماتی، اجتماعی و ... این فضاها می‌شود.

سعیدی کیا با بیان اینکه تشکیل ستادهای بازآفرینی در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی صورت گرفته، گفت: شهرداری کرج به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی در شهرستان کرج، از سال ۹۴ جلساتی با محوریت ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری برگزار کرده است که امروز شاهد برگزاری بیستمین جلسه هستیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد املاکی که در بافت‌های فرسوده کرج قرار دارند فاقد سند رسمی هستند، توضیح داد: موضوع سند دار کردن این املاک قولنامه‌ای بارها از طریق شهرداری کرج به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان کرج پیگیری شده که خوشبختانه با دستور استاندار البرز، اولین جلسه هیئت ماده ۹ ماه گذشته تشکیل شد ولی با توجه به اینکه تا کنون هیچ سندی از طریق این هیئت صادر نشده، نیازمند پیگیری بیشتر در این زمینه هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای که در بافت‌های فرسوده قرار دارند ساختمان‌های ناپایدار و فاقد ایمنی هستند، سنددار شدن آنها می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد انگیزه در مالکان برای ساخت و سازهای استاندارد و اصولی در محلات هدف داشته باشد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است اگر بحث سنددار کردن املاکی که در محلات هدف طرح بازآفرینی قرار دارند نهایی و منتج به نتیجه نشود، بخش زیادی از سیاست‌های این حوزه ابتر خواهد ماند.

این مسئول با روش‌های تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح بازآفرینی در محلات هدف اضافه کرد: طبق مصوبات، بنا بود ۳۰ درصد این منابع از طریق شهرداری و ۷۰ درصد هم از طریق دولت تامین شود.

وی با اشاره به اینکه طی شش سال اخیر شهرداری کرج سالانه بالغ بر چند صد میلیارد تومان در محلات بافت فرسوده هزینه کرده، گفت: علی رغم اینکه شهرداری بخش عمده‌ای از سهم خود در این حوزه را تامین و تزریق کرده، دولت تا کنون سهم خود را پرداخت نکرده و این موضوعی است که سایر شهرهای استان هم با آن درگیر هستند.

سعیدی کیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ماده ۲۶ آیین نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توضیح داد: در راستای این قانون، شهرداری کرج با اخذ مجوز از شورای شهر کرج و اعمال بسته‌های تشویقی برای ساکنان محلات هدف طرح بازآفرینی، صد در صد عوارض ساخت و ساز را به ساکنان این بافت‌ها تخفیف می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزارو ۹۶ هکتار از مساحت شهر کرج جزء بافت فرسوده مسحوب می‌شود، گفت: حدود ۳۹۸ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۳۶۳ هزار نفری کرج (حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهر)، در بافت‌های فرسوده می‌شود.

سعیدی کیا با اشاره به تراکم بالای جمعیتی در بافت‌های فرسوده کرج افزود: تراکم جمعیت در این فضاها حدود شش برابر سایر مناطق است که همین موضوع علاوه بر کاهش شدید سرانه‌های خدماتی، خدمات رسانی به ساکنان این محلات را دشوار می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به اینکه از مجموع ۱۷۵ محله کرج ۶۳ محله جزء بافت فرسوده محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه همه این محلات مشمول ضوابط تشویقی تراکمی هستند.

این مسئول ادامه داد: همان طور که گفته شد صدور پروانه ساخت برای واحدهایی که در این بافت‌ها قرار دارند کاملا رایگان است و در این حوزه در کشور پیشتاز هستیم. علاوه براین ساکنان بافت‌های فرسوده مشمول بخشودگی صددرصدی عوارض معوقه نوسازی هستند.

سعیدی کیا ابراز کرد: علاوه براین، اگر سرمایه گذاران در بهسازی بافت‌های فرسوده مشارکت داشته باشند، مشمول حمایت‌ها و امتیازاتی ویژه‌ای خواهند شد.  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج ادامه داد: تا کنون ۲۹۸ پروژه عمرانی، فرهنگی، خدماتی و ... برای شش محله از محلات هدف طرح بازآفرینی مصوب شده که مجری ۱۸۸ مورد ازاین پروژه‌ها شهرداری کرج است که با تامین اعتبارلازم، تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.

وی گفت: اطلاع رسانی لازم در خصوص جزئیات بسته‌های تشویقی و حمایت‌هایی که از ساکنان بافت‌های فرسوده می‌شود به طور کامل صورت گرفته و البته ساکنان این بافت‌ها با حضور در دفاتر تسهیل گری هم می توانند به صورت چهره به چهره اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =