آبیاری زیرسطحی - کراپ‌شده

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از اجرای آزمایشی طرح آبیاری زیرسطحی در فضای سبز شهر کرج خبر داد.

پیمان بضاعتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز گفت: اختلاف ۲۵ تا ۳۰ درصدی میزان مصرف آب در دو سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی با سطحی، هزینه بالاتر این سیستم را ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند و اجرای این پروژه‌ها گامی مؤثر به‌منظور صرفه‌جویی و بهبود کیفیت فضای سبز است.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری در این سیستم حدود ۹۵ درصد است، گفت: آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تکنیکی از آبیاری قطره‌ای است که محل خروج آب زیر سطح خاک قرار دارد و این روش با به حداقل رسانیدن تبخیر آب، تجمیع نشدن املاح و نمک در سطح خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، از کار آیی بیشتری نسبت به آبیاری سطحی برخوردار است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج افزود: در سال‌های گذشته این سازمان ضمن استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت‌فشار نظیر سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی، اجرای آزمایشی طرح آبیاری زیرسطحی را در بخش باغات و تولیدات باغی به‌صورت محدود و در عرصه‌های فضای سبز پارک جنگلی جهان‌نما و عرصه گذر سبز مهر ویلا به‌صورت محدود اجرایی کرده و معایب و مزایای این روش را به‌طور علمی و تخصصی با همکاری چند مرکز دانشگاهی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده است.

بضاعتی پور با اشاره به اینکه هیچ راه عملی غیر از سازگاری با کم‌آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، گفت: از ابتدای سال ۹۹ نیز نسبت به اجرایی شدن این طرح در اراضی جنگل‌کاری پیرامون شهر اقدام شده که نتایج مثبتی از آن حاصل‌شده است.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح‌های بازپیرایی و توسعه فضای سبز شهری در سال‌های اخیر و همچنین تغییر شرایط جوی و محدودیت‌های منابع آبی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در فضای سبز شهری را گامی مؤثر در بهسازی و بهبود کیفیت فضای سبز شهری و افزایش بهره‌وری از منابع آبی عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =