سازمان - شیر

مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج از نگهداری انواع پرنده، چهار قلاده شیر، دو قلاده خرس، چند راکون، میمون و چند گونه خزنده در این مرکز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شیردل نوری با اشاره به اینکه اغلب مردم فرق مراکز نگهداری از حیات وحش با باغ وحش را نمی‌دانند، اظهار کرد: مراکز نگهداری از حیات وحش با مجوز رسمی سازمان محیط زیست، وظیفه نگهداری و کمک به گونه‌های حیات وحشی است که به دلایل مختلف از زندگی در طبیعت بازمانده و محروم شده‌اند.

شیردل نوری ادامه داد: اغلب گونه‌های موجود در مراکز نگهداری از حیات وحش، توان ادامه حیات در محیط طبیعی خود را ندارند و در صورت رهاسازی تلف خواهند شد که به عنوان نمونه می‌توان از خرسی نام برد که چندی پیش تصاویر و فیلمی از آن در فضای مجازی منتشر شده بود.

وی توضیح داد: این خرس حدود دوماهه بوده که به واسطه آسیبی که شکارچیان به مادرش وارد می‌کنند، از طبیعت جدا شده و بعد از این اتفاق مدتی به پارک پردیسان تهران منتقل می‌شود بعد از آن به دلیل شرایط خاصی که داشت، به مرکز نگهداری ایثار کردان و از حدود چهار سال پیش هم به مرکز نگهداری پارک شهید چمران منتقل می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: این خرس با توجه به اینکه در خصوص نحوه زندگی در طبیعت آموزشی ندیده و قابل آموزش هم نبوده، ناچار است تا آخرین روز عمر خود در قفس و اسارت زندگی کند تا لااقل زنده بماند.

اسارت حق هیچ موجودی نیست

وی با بیان اینکه اسارت حق هیچ موجود زنده‌ای نیست، اضافه کرد: آزادی یکی از مفاهیم اصلی حیات است وانسان‌ها در طول تاریخ بارها و بارها به انحای مختلف برای به دست آوردن آزادی مبارزه کرده‌اند ولی با خودخواهی این حق را از گونه‌های دیگر می‌گیرند.

نوری افزود: رسالت اصلی ما در این مرکز درمان حیوانات آسیب دیده و رهاسازی آنها به دامان طبیعت است ولی واقعیت این است همه حیوانات را نمی‌توان رها سازی کرد و باید بین مرگ یا اسارت آنها یکی را انتخاب کنیم.

وی ابراز کرد: طی پنج سالی که در پارک شهید چمران مستقر هستیم، بیش از ۳۵۰ گونه حیات وحش که بیشتر پرندگان شکاری بودند، تیمار و آزادسازی شدند.

این مسئول با اشاره به پراکندگی گونه‌های مرکز پارک شهید چمران افزود: در حال حاضر در این مرکز انواع پرنده، چهار قلاده شیر، دو قلاده خرس، چند راکون، میمون و چند گونه خزنده  نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی شده شرایط نگهداری از حیوانات این مرکز متناسب با استانداردهای کشوری باشد، گفت: به دنبال ارتقای استانداردهای این مجموعه هستیم تا حیوانات کمترین آسیب را ببینند به عنوان مثال همین خرسی که دچار حرکات استرسی و ناآرام شده، تحت نظر روانپزشک حیوانات قرار گرفته و تعدادی وسیله بازی برایش خریداری شده است.

وقتی حیوانات دچار روزمرگی می‌شوند

 مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج گفت: اغلب حیواناتی که در مراکز نگهداری از حیات وحش زندگی می‌کنند، دچار روزمرگی می‌شوند و برخلاف رفتارشان در طبیعت جنب و جوش خاصی ندارند و به جز ساعاتی که خواب هستند، چون کار خاصی برای انجام دادن ندارند، دچار برخی رفتارهای ناهنجار می‌شوند.

وی توضیح داد: حیوانات در طبیعت گاهی برای یافتن غذا ناچارند ساعت‌ها حرکت داشته و از مکانی به مکان دیگر بروند ولی در مراکز نگهداری غذا و آب آنها آماده است و نه خطری آنها را تهدید می‌کند ونه ناچار به جنب و جوش خاصی هستند که همین دور از طبیعت و ذات آنها است و باعث بروز مشکلاتی در آنها می‌شود.

نوری ادامه داد: در تلاشیم این مرکز را به مرکز سافاری حصار انتقال دهیم تا شرایط نگهداری از خرس‌ها و شیرهایی که به فضای بزرگ و طبیعی نیاز دارند، بهتر شود.

وی تاکید کرد: بودجه انتقال این حیوانات به مرکز حصار دیده شده و طراحی لازم نیز صورت گرفته و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بخشی از حیوانات مرکز پارک شهید چمران را به حصار انتقال دهیم.

وی اضافه کرد: ساخت فضای مورد نیاز این حیوانات در مرکز حصار از اواخر ماه آینده شروع می‌شود و فکر نمی‌کنم بیشتر از چهار ماه زمان ببرد.

با حیوانات در قفس مهربان باشیم

مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج ابراز کرد: البته پیش از این، فاز اول مرکز نگهداری از حیوانات حصار به وسعت ۱۷.۵ کیلومتر که به نشخوارکنندگان اختصاص دارد، افتتاح شده و این اقدام آغازی برای جمع آوری مراکز کوچک و تبدیل آنها به مرکزی یکپارچه و بزرگ در استان بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در بازدیدکنندگان این مراکز جهت رفتار درست با حیوانات، توضیح داد: هرچند به لطف آموزش و اطلاع رسانی به خصوص در فضای مجازی، طی چند سال اخیر شاهد کاهش محسوس آزار و اذیت حیوانات از سوی بازدیدکنندگان هستیم ولی هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

نوری گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته، برخی رفتارها مثل انداختن خوراکی برای حیوانات تقریبا به صفر رسیده و کمتر قفسی است که خوراک نامناسب از جمله چیپس و پفک و ... در آن مشاهده شود و همه این‌ها به لطف آگاه سازی رسانه‌ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اغلب حیوانات به ویژه گربه سانان در زمان‌هایی که سیر هستند، اغلب وقت روز را می‌خوابند، از بازدیدکنندگان تقاضا داریم  با انداختن اشیاء مختلف در قفس، مزاحم آنها نشوند چون این کار استرس و اضطراب زیادی در حیوانات ایجاد می‌کند.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه حیوانات این مراکز در اسارت هستند و از شرایط طبیعی زندگی برخوردار نیستند، هر چه بازدیدکنندگان بیشتر وضعیت آنها را رعایت کنند، بهتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =