حمید عبدالله پور-سازمان سیما منظر

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج گفت: با توجه به ضرورت صرفه جویی در منابع آبی، اجرای طرح جامع آب خام در مناطق ۱۰ گانه شهر کرج در دستور کار قرار گرفته است.

حمید رضا عبدالله پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز اظهار کرد: موضوع کم آبی در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک مشکل بزرگی به شمار می‌رود که اکثر فعالیت‌های عمرانی از جمله توسعه فضای سبز شهری را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در شهرها، فضاهای سبز هستند، بکارگیری روش های مقابله با کم آبی می تواند یکی از راه حل های مناسب گسترش بهینه فضای سبز باشد.

وی توضیح داد: از فاکتورهای مهم و کلیدی در پایداری حیات طبیعی و انسانی در شهرنشینی امروزی، فضای سبز و محیط زیست است. فضای سبز در تولید اکسیژن، کاهش گرد و غبار هوا به خصوص در مناطق بادخیز، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش تبخیر شدید از سطح خاک موثر است. علاوه بر موارد ذکر شده، ارتباط با فضای سبز موجب نشاط و موجد انگیزه برای حرکت به سوی تعالی و تکامل بوده وایجاد فضاهای زیبا و دل نشین و همچنین فراهم آوردن آرامش روانی را می توان از دیگر مزایای فضای سبز نام برد.

این مسئول اضافه کرد: در این خصوص ثابت شده که بهره‌ مندی شهروندان از فضای سبز شهری حالت یاس و نومیدی را از انسان دور کرده و شور و امیدی در او ایجاد و یا تقویت می‌کند.

عبدالله پور تاکید کرد: فضای سبز تاثیری قابل توجه در درمان بیماری‌های روحی شهروندان دارد به گونه ای که این مشکلات با نگاه کردن، قدم زدن و نفس کشیدن در فضای سبز به میزان محسوسی کاهش می یابد.

کمبود منابع آب، محدودکننده گسترش فضای سبز

وی ادامه داد: در این میان یکی از عوامل محدودکننده گسترش فضای سبز، کمبود منابع آب قابل دسترس است. گسترش فضای سبز فعلی برای دستیابی به استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز شهری، موجب افزایش پوشش گیاهی موجود می شود که خود به معنی افزایش نیاز به منابع آب است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: در شرایطی که سرانه مصرف آب در ایران به روایت آمارها ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور مانند تهران حتی به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد و این آمار نشان می‌دهد که کشوری که از لحاظ بارش‌ها از وضعیت نامناسبی برخوردار است مدیریت مصرف آب را جدی نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: موسسه منابع آب جهانی، نیز  اعلام کرده ایران در رتبه پنجم از جدول کشورهایی است که با تنش آبی روبه‌رو هستند. آماری که نشان می‌دهد یعنی ما بیش از ۸۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کرده‌ایم و حدود ۱۷۰ میلیارد متر مکعب برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی داشته‌ایم.

عبدالله پور افزود: در چنین شرایطی با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور - کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی و محدودیت های تامین منابع آب، لازم است راهبردهای مدیریت فضای سبز شهری به گونه ای تغییر کند که سازگار با اهداف درازمدت مدیریت شهری در طراحی، ایجاد و نگهداشت فضای سبز باشد.

وی تاکید کرد:  این مهم معنای ناخوشایندی در پی دارد که بحران آب جدی است و حتی از بحران هم عبور کرده‌ایم و زنگ خطر کم آبی به بی آبی تغییر یافته و اگر درست مدیریت و مصرف نکنیم در در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مشکلات بسیاری در این خصوص خواهیم بود راهکارهای گوناگونی برای مواجهه شدن با این شرایط  و عبور ار بحران وجود دارد که سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با توجه به اهمیت موضوع آب و ضرورت صرفه جویی در منابع آبی، ضمن تقویت ساختارهای اموراجرایی آب  پیشبرد طرح جامع آب خام را در مناطق ۱۰ گانه شهر کرج را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرار داده است.از میان کلانشهرکشور شهر کرج از پیشگامان تصفیه فاضلاب می باشد  که اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺠﺪد از ﭘﺴﺎﺑﻬﺎ در آﺑﻴﺎری ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰرا عملیاتی کرده است.

اقدامات سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج و اجرای طرح ها سازگار با کم آبی

وی با اشاره به برخی اقدامات  صورت گرفته در بحث مدیریت منابع آبی اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به احداث سه تصفیه خانه محلی در منطقه حصارک، مهر ویلا و دولت آباد اشاره کرد.

این مسئول همچنین از افزایش راندمان آبیاری فضای سبز با تغییر روش‌های دستی و سنتی به روش‌های مکانیزه و نوین آبیاری تحت فشار مانند انواع سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی و عملیات احداث فضای سبز با استقرار سیستم آبیاری قطره‌ای در ۱۲کیلومتر از حاشیه اتوبان تهران – قزوین به عنوان بخش دیگری از این اقدامات نام برد.

این مسئول ادامه داد: هر ساله علاوه براحداث پارک‌ها و بوستان‌های جدید برخوردار از سیستم آبیاری تحت فشار، تعداد دیگری از عرصه‌های فضای سبز شهری و پارک‌ها وبوستان‌های  موجود در سطح مناطق دهگانه زیر پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرند و این مورد در خصوص جنگلکاری و اراضی پیرامونی شهر نیز علیرغم مشکلات و موانع مختلف در حال انجام و اجرا است.

وی از کاهش سطوح چمنکاری با خودداری از کاشت چمن درحاشیه رمپ و لوپ و لچکی‌ها و بلوارهای شهر و استفاده از گونه‌های جایگزین مانند فیله آ، آناتروم و ... که نیاز کمتری به آبیاری دارد از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه نام برد.

به گفته عبدالله پور تکمیل پروژه آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبریز نهر دلمبر، ارتفاعات عظیمه حد فاصل کوه نور تا میدان طالقانی و حوزه  بالادست آبریز کوه بیجی که عملیات اجرایی آن در سال جدید آغاز شده، بخشی دیگری از اقدامات این سازمان برای مدیریت آب بوده است.

وی گفت: در نهایت باید گفت عملیاتی شدن این پروژه‌ها نیاز به مساعدت و تعامل و همکاری مشترک ادارات مرتبط از جمله وزرات نیرو با مسئولان شهری دارد و در کنار آن باید شرایط و فرهنگ استفاده بهینه از منابع آبی نیز توسط شهروندان فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =