برف

این روزهایی که سرمای کم‌سابقه‌ای سراسر کشور از جمله شهر ما کرج را فرا گرفته است، بیش از گذشته نیازمند همیاری و همدلی تمامی کرجی‌ها و شهروندان و ارگان‌ها هستیم تا این همیاری و همدلی گرمابخش این روزهای سرد باشد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شرایط سرمای زمستانی امسال به شکل کم‌سابقه‌ای بوده است و این سرما هیچ کس را بی‌نصیب نگذاشته است. در چنین روزهایی علاوه بر شهرداری کرج و دیگر ارگان‌های مربوطه که از هفته‌ها قبل پیش‌بینی لازم را برای چنین روزهای سرد و برفی کرده بودند عموم شهروندان نیز باید بیشتر حواس خود را جمع کنند و با رفتار مسئولانه خود و در نظر داشتن نکات لازم از مشکلات و خرابی‌های رایج این فصل جلوگیری کنند.

خوشبختانه بنا به مشاهدات و گزارشات مردمی در این چند روز خصوصاً در روزهای اوج برفی تمامی نیروهای خدمات شهری، فضای سبز، آتش نشانی و دیگر ارگان شهرداری کرج با یک برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده در آماده باش کامل بودند. همین مسأله باعث شد برخلاف برخی دیگر از نقاط کشور شهروندان کرجی غافلگیر نشوند. بنا به مشاهدات مردمی و گزارشاتی که حتی در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب مثبتی داشته است، در همان ساعات اولیه بارش برف عوامل شهرداری کرج به سرعت نسبت به بازگشایی معابر اصلی شهری و شن و نمک‌پاشی آن اقدام کردند. ماموران شهرداری کرج با استفاده از تجهیزات لازم از اولین ساعات آغاز بارش برف اقدامات خود را آغاز کردند. این اقدام باعث شد که خوشبختانه تمامی مسیرهای اصلی و بسیاری از معابر فرعی برف‌روبی شد و در مرحله دوم نیز با نمک پاشی معابر در برابر یخ‌بندان ایمن شدند تا عبور و مرور به سهولت انجام شود.
به صورتی که بنا به اعلام مسئولان خدمات شهری شهرداری کرج از ابتدای بارش برف تاکنون بیش از ٧٠٠ تن ماسه و نمک در معابر اصلی و فرعی کرج پخش شده است. با توجه به جغرافیای خاص شهر کرج تقسیم‌بندی مبتنی بر این امر صورت گرفته در مناطق بالادستی نزدیک به کوه مثل عظیمیه و منطقه ١ شهرداری کرج بیش از ۴٠٠ تن و در دیگر مناطق پایین‌دستی ٣٠٠ تن ماسه و نمک دپو شده است.

ستاد برف‌روبی شهرداری کرج قبل از فرارسیدن فصل سرما تدابیر لازم برای ذخیره‌سازی ماسه و نمک در مراکز مخصوص اقدام کرده بود که این امر در تسریع روند بازگشایی معابر بسیار کمک کرد. حال در این میان شهروندان نیز باید با در نظر داشتن این‌که شهر متعلق به خود آنان است، شهری دارند و در یک کلام خود آنان نیز شهردار هستند، همکاری لازم را به عمل آورند.

بنا به اعلام ستاد برف‌روبی شهرداری کرج از ساعات اولیه بامداد روز بعد از برف تمامی نیروهای این ستاد در آماده‌باش کامل هستند تا از یخبندان پس از برف در این روزهای سرد آتی جلوگیری کنند. در این بین شهروندان می‌توانند هر موردی از یخبندان در تمامی معابر حتی کوچه‌ها و معابر فرعی را با شماره تلفن ١٣٧ شهرداری در میان بگذارند تا سریعاً ماموران شهرداری اقدام به رفع آن کنند. یا اگر موارد حادتری از جمله تصادفات یا خرابی، افتادن درختان بر اثر برف و سرما و حتی یخ‌زدگی لوله‌های آب را شاهد بودند با شماره ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج در میان بگذارند.
البته در کنار این همه مسئولیت شهروندی تک تک همشهریان کرجی ما این است که این روزها اندکی با حوصله بیشتر در مسیرهای لغزنده حرکت کنند و سرعت خودروی خود را یک‌باره تغییر ندهند.

در کنار این موضوع شاید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این روزها گزینه مناسب‌تر و ایمن‌ترین هم باشد. خوشبختانه در چند سال اخیر با ورود صدها دستگاه اتوبوس تازه‌نفس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرج اضافه شده است. در این روزهای سرد و لغزندگی معابر شاید بهتر باشد نرخ استفاده از خودروهای شخصی توسط شهروندان کاهش یابد تا شاهد ترافیک روان‌تر باشیم.

نکته مهم دیگری که در این روزهای سرد دلگرم‌کننده است همکاری شهرداری و شهروندان برای اسکان افراد بی‌بضاعت و بی‌خانمان است. گرم‌خانه‌های شهرداری کرج ظرفیتی برای پذیرش این افراد دارد. در کنار آن خوشبختانه با مساعدت امام جمعه محترم شهر کرج، بخشی از مصلی کرج نیز برای این امر در نظر گرفته شده است. ‌امیدواریم روزی برسد هیچ کدام از شهروندان کرجی در این شرایط سخت سرما، بی‌سرپناه نمانند.

البته شهر ما جز انسان‌ها، ساکنان دیگری هم دارند. پرندگان و گربه‌ها و دیگر مخلوقات خداوند نیز از محیط‌زیست و شهر سهمی دارند که ما وظیفه داریم که آن را هم در نظر بگیریم. در این روزهای سرد و برفی به فکر خوراک طبیعی برای پرندگان همچون دانه‌های مناسب (گندم، ارزن و برنج) باشیم. از طرف دیگر البته با در نظر گرفتن تمامی جوانب صرفاً در این روزهای سرد که شاید خوراک برخی حیوانات شهری از جمله گربه‌ها کاهش می‌یابد حواس‌مان به این مخلوقات خداوند باشد.

البته تغذیه حیوانات شهری تنها در روزهای برفی و یخ‌زده توصیه می‌شود زیرا تغذیه حیوانات شهری در روزهای عادی باعث ایجاد اختلال در عادات و رفتار آن‌ها و افزایش بی‌رویه و نادرست آنان می‌شود. از طرف دیگر ماموران فضای سبز شهرداری کرج در چند هفته اخیر نسبت به هرس کردن درختان اقدامات لازم را انجام داده‌اند اما با توجه به زمان خواب درختان در این فصل، تکاندن آرام درختان جهت جلوگیری از شکستگی شاخه‌ها و عدم آسیب به آنان با رعایت اصول ایمنی کار دیگری است که شهروندانی می‌توانند انجام دهند. امید می‌رود با همیاری و همدلی تمامی شهروندان کرجی گرمابخش این روزهای سرد باشیم و در نهایت تنها خاطرات روزهای شاد و برفی را با خود ببریم.

فوأد شمس

منتشر شده در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =