شیردل نوری - تخم گذاری مار پیتون

مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج از تخم‌گذاری مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها همزمان با نهمین جشنواره لاله‌های کرج خبر داد و گفت: جشنواره لاله‌ها فرصت مناسبی برای معرفی مرکز نگهداری حیوانات حیات وحش باغ گل‌ها فراهم کرده است.

شیردل نوری در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز؛ با اعلام تخم‌گذاری مار پیتون مجموعه حیات وحش پارک چمران همزمان با پنجمین روز برپایی جشنواره لاله‌ها در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: شاهد تخمگذاری این مار به تعداد ۴۰ عدد بودیم که هریک از تخم‌ها حدود دو برابر اندازه یک تخم مرغ بوده که پس از طی زمانی کمتر از دو ماه یک مار حدود ۴۰ سانتی‌متری از آن‌ها خارج می‌شود.


وی افزود: مار پیتون از مارهای غول پیکر کشور برمه در هر بار بین ۴۰ تا ۶۰ تخم می‌گذارد و می‌تواند با ایجاد اصطکاک و با جنبش عضلات، دمای مناسب نگهداری برای بیرون آمدن از تخم را فراهم کند.


نوری توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال خراب شدن تخم‌ها در شرایط معمولی وجود دارد. با نظر دامپزشکان به دستگاه مخصوصی که در مجموعه باغ گل‌ها ساخته شده منتقل شده است.


این مسئول بیان داشت: معمولاً در دمای ۲۷ تا ۲۹ بچه‌ مارها نر بوده و دمای ۲۹ تا ۳۱ هم بچه‌ مارها ماده می‌شوند.


نوری با بیان اینکه اغلب گونه‌های موجود در مراکز نگهداری از حیات وحش، توان ادامه حیات در محیط طبیعی خود را ندارند و در صورت رهاسازی تلف خواهند شد افزود: طی شش سال گذشته بیش از ۳۵۰ گونه از حیات وحش که بیشتر پرندگان شکاری بودند، در این مرکز و پارک محیط‌بان بازپروری، تیمار و آزادسازی شده و به چرخه طبیعت بر گشته‌اند.


مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران با بیان اینکه در دهه گذشته شکل مراکز نگهداری حیوانات در تمام کشورها عوض شده است افزود: امروزه مراکز نگهداری حیوانات از شکل متمرکز و قفس‌های کوچکی که فرصت زندگی راحت به حیوانات نمی‌دهند، فاصله گرفته و سعی شده این رویکرد در پارک چمران و خصوصاً سافاری پارک محیط‌بان توجه بیشتری شود.


نوری در پایان به شرایط مناسب نگهداری حیوانات این مجموعه و  تولد نخستین توله شیر سفید آفریقایی به نام «سانا» در پارک محیط‌بان کرج اشاره و تصریح کرد: این توله شیر به رغم طرد شدن از سوی مادر، با تلاش مراقبان پارک و دامپزشکان اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد.

مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها تخم‌گذاری کرد

مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها تخم‌گذاری کرد

مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها تخم‌گذاری کرد

مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها تخم‌گذاری کرد

مار پیتون مرکز حیات وحش باغ گل‌ها تخم‌گذاری کرد


منتشر شده در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =