• ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
  • کد خبر: 84459
خانه بازیافت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از راه اندازی خانه بازیافت کرج خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار با هدف کنترل زباله گردها، کمک به زیبایی شهر و ترویج فرهنگ تفکیک زباله اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز محمدرضا خسروی، با اعلام این خبر گفت: این مجموعه برای نخستین بار با الهام گرفتن از المان‌های معرف پسماند خشک با هدف ترویج فرهنگ تفکیک زباله، بهبود فضای بصری شهر و کنترل زباله گردها طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه کانکس دریافت پسماند خشک در خیابان شهید بهشتی کرج جانمایی شده است، اضافه کرد: این ایستگاه بازیافت به صورت المانی از پاکت‌های کاهی کاغذی اجرایی شده، از جمله آن‌ها می توان به بطری، شیشه، پت و... اشاره کرد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در بخش دیگری اجرای طرف فوق را ایجاد رفاه میان شهروندان برشمرد و تأکید کرد: این امر در راستای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا برنامه ریزی شده است.

خسروی افزود: تلاش شده طراحی کانکس‌ها به گونه ای باشد که علاوه بر حفاظت از محیط زیست شهری، پیشگیری از آلودگی های محیطی و ارتقا فرهنگ تفکیک از مبدا، سیمای شهر نیز مخدوش نشود.

وی با بیان اینکه در این خانه‌های بازیافت یک ترازو و سیستم خنک کننده تعبیه شده است، ادامه داد: این بنا به شکلی طراحی شده است که در برابر حوادث طبیعی مقاوم و ماندگار باشد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با تأکید بر اینکه سیاست تشویقی در تمامی شرایط باید مدنظر قرار بگیرد، اضافه کرد: در این میان به شهروندانی که در خصوص تفکیک زباله احساس مسئولیت می‌کنند، خدمات فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی افزود: این خدمات تحت عنوان طرح تشویقی با در نظر گرفتن میزان پسماند خشک تحویلی ارزیابی و ارائه خواهد شد. ضمن اینکه متناسب با تقویم زیست‌محیطی؛ اقلام فرهنگی و تشویقی نیز در این غرفه‌ها به شهروندان اهدا می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه عدم تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان می‌تواند به ترویج زباله‌گردی کمک کند، گفت: برگشت بسیاری از اقلام جداسازی شده توسط زباله‌گردها به زندگی مردم باعث نگرانی است و خواستار مشارکت و تعامل بیشتر شهروندان هستیم.

شایان ذکر است؛ این طرح با هدف کنترل زباله گردها، استفاده مجدد از مواد و انرژی، کاهش آلودگی بهداشتی و حفظ سلامت بهداشت شهروندان، حفاظت از محیط‌ زیست، کاهش دفن زباله و عدم‌ از بین رفتن اراضی و تخریب خاک در طبیعت و همچنین به‌منظور اشتغال‌زایی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد منافع اقتصادی برای شهر و شهروندان و ترویج و گسترش فرهنگ بازیافت در دستورکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج قرار گرفته است که در گام اول در برخی از نقاط سطح شهر به صورت پایلوت اجرا و در صورت موفقیت در نقاط دیگر برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.

منتشر شده در پنجشنبه ۱۶ شهرویور ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =